آینده نامشخص اقلیم کردستان عراق یک ماه پس از رای به استقلال

آینده نامشخص اقلیم کردستان عراق یک ماه پس از رای به استقلال
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

چشم انداز استقلال اقلیم کردستان عراق یک ماه پس از برگزاری همه پرسی در این منطقه در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

کُردهای عراق به دنبال رای ۹۲ درصدی به استقلال اقلیم کردستان این کشور در همه پرسی روز ۲۵ سپتامبر (سوم مهر) بیش از هر زمان دیگری رویای تشکیل کشور کردستان را در دسترس می دیدند. این در حالی است که به جز اسرائیل تمام کشورهای منطقه و قدرتهای جهانی با برگزاری این همه پرسی مخالف بودند.

آمریکا که از احتمال تضعیف روند مقابله با گروه داعش نگران بود، با وجود حمایت از کُردها در نبرد با جنگجویان داعش از برگزاری همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق استقبال نکرد.

در مقابل دولت اقلیم کردستان به پشتوانه حمایت های اخیر جهانی از کُردهای عراق در نبرد با داعش امیدوار بود نگرانی پایتخت های غربی از ثبات در منطقه باعث عدم حمایت آنها از برگزاری همه پرسی استقلال نشود.

با این حال از ماهها پیش نشانه هایی از مقاومت سرسختانه بغداد در برابر چشم انداز استقلال اقلیم کردستان این کشور دیده می شد. حیدر عبادی، نخست وزیر عراق حتی پیش از برگزاری همه پرسی از احتمال انجام عملیات نظامی سخن گفته بود.

ایالات متحده و ترکیه نیز خواستار تعلیق همه پرسی شده بودند.

با وجود شرکت بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در همه پرسی روز ۲۵ سپتامبر، دولت مرکزی عراق بلافاصله پس از این رفراندوم واکنش تندی به دولت اقلیم کردستان این کشور نشان داد.

بغداد در ابتدا ارتباط هوایی کردستان عراق با خارج از این منطقه را قطع کرد. دولت عراق که بر لزوم «ابطال» نتیجه همه پرسی اصرار دارد، سپس عملیات نظامی خود برای بازپس گیری استان کرکوک از نیروهای پیشمرگه را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: از همه‌پرسی تا نبرد کرکوک؛ گاهشمار تحولات اقلیم کردستان

ارتش عراق حدود یک هفته پس از آغاز این عملیات توانست آخرین منطقه استان کرکوک را که تحت کنترل نیروهای پیشمرگه قرار داشت، تصرف کند. کنترل استان کرکوک از تابستان سال ۲۰۱۴ میلادی در اختیار نیروهای کُرد قرار داشت اما بغداد و اربیل بر سر حکمرانی بر این استان با یکدیگر اختلاف نظر داشتند.

پیشروی های ارتش عراق با حمایت نیروهای عمدتا شیعه «بسیج مردمی عراق» (حشد الشعبی) به دست آمد.

اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی این کشور در حالی روز جمعه بر سر برقراری آتش بس در شمال عراق به توافق رسیدند که سخنگوی دولت خودمختار کردستان عراق از «تلاشهای دیپلماتیک» برای تعیین تاریخی برای آغاز مذاکرات بین دو طرف سخن گفته است.

بیشتر بخوانید: حیدر عبادی دستور تعلیق عملیات نظامی در شمال عراق را صادر کرد

با تنش های موجود بین بغداد و اربیل چشم انداز مذاکرات احتمالی بین دو طرف در صورت برگزاری چنین گفتگوهایی چندان روشن به نظر نمی رسد.

یکی از گزینه های کُردهای عراق در ماههای آینده می تواند مشارکت در انتخابات پارلمانی عراق در بهار سال ۲۰۱۸ میلادی باشد. احزاب کُرد در صورت مشارکت در انتخابات می توانند در تعیین دولت آینده عراق نقش بازی کنند و یا امیدوار باشند که با استفاده از نفوذ خود بر مذاکرات احتمالی بین دو طرف در آینده تاثیر بگذارند. این در حالیست که رویترز به نقل از منابع کردی اعلام کرده که مسعود بارزانی ریاست خود بر اقلیم کردستان عراق را پس از یکم نوامبر تمدید نخواهد کرد.

آگهی

با این وجود احتمال تعمیق شکاف بین کُردهای عراق نیز وجود دارد. امری که می تواند موقعیت آنها را در مذاکرات احتمالی تضعیف کند.

بیشتر بخوانید: دولت عراق دستور تعطیلی شبکه کُردی «روداو» را صادر کرد

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعلام حمایت مشروط آلمان از عراق «یکپارچه» همزمان با تنش و درگیری در اقلیم کردستان

حیدر عبادی دستور تعلیق عملیات نظامی در شمال عراق را صادر کرد

دیدار حیدر عبادی با رهبر و رئیس جمهوری ایران؛ تاکید بر تمامیت ارضی عراق