آیا نیکی هیلی وزیر خارجه آمریکا می شود؟

آیا نیکی هیلی وزیر خارجه آمریکا می شود؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل می گوید به پیشنهاد احتمالی کسب سمت وزارت خارجه ایالات متحده پاسخ منفی خواهد داد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل که روز جمعه در پایان سفر خود به سه کشور آفریقایی و در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست و خبرگزاری رویترز سخن می گفت از گمانه زنی های کنونی در مورد احتمال معرفی او به عنوان جانشین رکس تیلرسون، وزیر خارجه کنونی آمریکا ابراز ناخشنودی کرد.

نیکی هیلی در مورد شایعات مطرح شده اظهار داشت: «نمی خواهم به این سخنان ادامه بدهم. تمرکزم واقعا بر روی این است که عملکرد خوبی در کاری که اکنون مشغول آن هستم داشته باشم.»

سفیر آمریکا در سازمان ملل در جریان سفر آفریقایی خود با رهبران اتیوپی، سودان جنوبی و جمهوری کنگو دیدار کرد. سفر آفریقایی نیکی هیلی که به طور سنتی وظیفه وزیر خارجه ایالات متحده به عنوان بالاترین مقام دیپلماتیک این کشور محسوب می شود، به گمانه زنی ها در مورد احتمال معرفی او به عنوان جانشین رکس تیلرسون دامن زده است.

نیکی هیلی در مصاحبه با واشنگتن پست و رویترز در مورد رکس تیلرسون نیز گفت: «ما وزیر خارجه داریم. تیلرسون جایی نخواهد رفت. این [کناره گیری تیلرسون] واقعا موضوع گفتگوها نبوده است.»

او در ادامه تاکید کرد که در صورتی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مقام وزارت خارجه را به او پیشنهاد کند او این سمت را نخواهد پذیرفت.

رکس تیلرسون که همزمان با سفر نیکی هیلی به خاورمیانه و اروپا سفر کرده بود گزارشهای منتشر شده در مورد احتمال کناره گیری خود از مقام وزارت خارجه را رد کرده است.

پیش از این در برخی گزارشها از نیکی هیلی به عنوان تاثیرگذارترین مقام دولت دونالد ترامپ در زمینه تعیین سیاست دولت دونالد ترامپ در قبال ایران یاد شده بود.

بنا به این گزارشها در حالی که رکس تیلرسون و جیمز مَاتیس، وزیران خارجه و دفاع ایالات متحده مخالف تصمیم اخیر دونالد ترامپ در مورد توافق هسته ای ایران بودند، نیکی هیلی رئیس جمهوری آمریکا را متقاعد کرده است تا پایبندی ایران به برجام را تائید نکند.

بیشتر بخوانید: نیکی هیلی: عدم تایید پایبندی ایران به برجام به معنی خروج آمریکا از آن نیست
بیشتر بخوانید: ترامپ: پایبندی ایران به برجام را تایید نمی کنیم؛ علیه سپاه تحریم های شدیدی اعمال می کنیم

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیکی هیلی گرفتار طنز روس‌ها شد

سفر «غیرمنتظره» تیلرسون به افغانستان

مواضع برجامی ترامپ و آینده همکاری آمریکا با متحدان اروپایی