روسیه به شریک جدید متحدان آمریکا در خاورمیانه تبدیل می شود؟

روسیه به شریک جدید متحدان آمریکا در خاورمیانه تبدیل می شود؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

به دنبال به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا در ابتدای سال جاری میلادی بسیاری از متحدان ایالات متحده که با دولت باراک اوباما رابطه خوبی نداشتند به بهبود روابط خود با واشنگتن امیدوار شدند.

بسیاری از اقدامات دولت پیشین آمریکا از جمله عدم حمایت از حسنی مبارک، رئیس جمهوری اسبق مصر در برابر تظاهرات مخالفان، عدم مداخله نظامی در جنگ سوریه و امضای توافق هسته ای با ایران برای برخی از متحدان آمریکا در منطقه خاورمیانه قابل هضم نبود.

عربستان

پس از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ و اولین سفر خارجی او به عربستان سعودی، امید به بهبود روابط با واشنگتن و همچنین تغییر سیاستهای آمریکا در منطقه نزد برخی از متحدان ایالات متحده در کشورهای حاشیه خلیج فارس پدید آمد.

با این حال تعیین منافع آمریکا به عنوان اولویت این کشور به ویژه در روابط تجاری و اتخاذ خط مشی «نخست آمریکا» توسط دونالد ترامپ می تواند برای متحدان خاورمیانه ای ایالات متحده نگران کننده باشد.

برخی از این کشورها در ماههای اخیر به دنبال بهبود روابط خود با روسیه بوده اند. سفر اخیر سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به روسیه را می توان در همین چارچوب تفسیر کرد. سفر او اولین دیدار یک پادشاه عربستان از مسکو بود.

ترکیه

برای روسیه نیز تقویت رابطه با متحدان آمریکا در خاورمیانه حائز اهمیت است. ولادیمیر پوتین که پس از دوره ای پرتنش اکنون رابطه خوبی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دارد با تقویت پیوند کشورش با متحدان آمریکا در منطقه می تواند به یکی از بازیگران تاثیرگذار در منطقه و معادلات آن تبدیل شود.

آنکارا طی سالهای گذشته رابطه پر افت و خیزی با واشنگتن داشته است. کودتای نافرجام سال گذشته نیز در رابطه دو کشور تنش آفرین بود. این در حالی است که ترکیه متحد نظامی ایالات متحده در سازمان ناتو است.

در مقابل ولادیمیر پوتین یکی از اولین رهبران خارجی بود که پس از کوتای نافرجام ترکیه در تماس با رجب طیب اردوغان حمایت خود را از او اعلام کرد. ترکیه اکنون یکی از شرکای روسیه در مذاکرات صلح آستانه در قزاقستان در مورد جنگ سوریه است.

هر چند روابط روسیه با برخی از کشورهای خاورمیانه تقویت شده اما اولویت برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس همچنان مقابله با گسترش نفوذ ایران در منطقه است. منافع مشترک تهران و مسکو در سوریه می تواند تا حدودی تعیین کننده میزان نزدیکی مسکو با برخی از کشورهای منطقه باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رویترز: روسیه برای دریافت پول نفت‌های فروخته شده‌اش دچار مشکل شده است

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند

حمله به سالن کنسرت مسکو؛ چهار متهم با صورت‌های زخمی در دادگاه حاضر شدند