چرا سفر یوکیو آمانو به تهران مهم است؟

چرا سفر یوکیو آمانو به تهران مهم است؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

یوکیو آمانو دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای دیدار با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران شنبه شب وارد تهران شد. بنا به اعلام آژانس بین‌المللی دبیر کل روز یکشنبه در مورد نحوه اجرای توافق هسته‌ای «برجام» توسط ایران با تعدادی از مقامات این کشور گفتگو کرده است.

ناظران سیاسی، این دیدار آقای آمانو از تهران را با توجه به راهبرد جدید رئیس جمهوری آمریکا در مورد اعمال سخت گیری‌های بیشتر در نحوه اجرای برجام و تمایل مسئولان عالیرتبه ایران به حفظ برجام حائز اهمیت می‌دانند. دونالد ترامپ روز ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) ضمن عدم تایید پای‌بندی ایران به توافق برجام، تعیین سیاست نهایی ایالات متحده نسبت به این توافق را برعهده کنگره گذاشت تا ظرف ۶۰ روز آینده در این مورد تصمیم بگیرد.

در عین حال رهبران اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر حمایت از برجام امیدوارند که تصمیم کنگره آمریکا به سقوط این توافق نیانجامد. از سوی دیگر روز جمعه گروهی از سناتورهای آمریکا با امضای نامه ای خطاب به نیکی هیلی سفیر ایالات متحده در سازمان ملل خواهان بارزسی‌های سخت گیرانه تر آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات ایران برای اطمینان از اجرای دقیق برجام شدند.

در چنین شرایطی دبیر کل آژانس بین المللی و هیات همراه او که تا کنون پای‌بندی ایران به توافق برجام را بارها تایید کرده‌اند، به نظر می رسد در سفر به ایران گفتگوهای مهمی برای حفظ برجام با مقامات ایران خواهند داشت. علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته با توجه به شرایط حساسی که دونالد ترامپ بوجود آورده، آمانو علاقه‌مند است به سهم خود «نقش‌آفرینی» کند.

IAEA Director General Yukiya #Amano and Chairman of the Atomic Energy Organization of #Iran, Ali Akbar #Salehi. pic.twitter.com/SogpgN3zwp

— akram sharifi (@akramsharifi) October 29, 2017

پیش‌تر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و مقامات برخی از دیگر کشورهای اروپایی پیشنهاد کرده بودند که برای رفع نگرانی‌های آمریکا و نجات برجام از شکست، بندهایی را در مورد تدقیق نحوه اجرای برجام به آن اضافه کنند. ایران تا کنون با چنین پیشنهادی مخالفت کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند

آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران را به اقدامات تنبیهی تهدید کرد

ایران ذخایر سوخت هسته‌ای خود با خلوص نزدیک به درجه تسلیحاتی را برخلاف انتظارات کاهش داده است