فناوری جدید پیلهای سوختی برای تامین سوخت خودورهای هیدروژنی در اروپا

فناوری جدید پیلهای سوختی برای تامین سوخت خودورهای هیدروژنی در اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

هدف «طرح اروپایی تبدیل هیدروژن به سوخت اصلی خودروها» این است که طی دو سال حدود۵۰ جایگاه سوخت رسانی هیدروژنی در سرتاسر اروپا ساخته شود.

عده ای معتقدند گاز هیدروژن سوخت پاکِ آینده خواهد بود. محققان طرحی در اروپا می خواهند با تبدیل هیدروژن به سوخت اصلی خودروها اولین شبکه سراسری سوخت رسانی هیدروژن را برای رانندگانِ خودروهای پیل سوختی در اروپا به راه بیندازند‎. در حال حاضر دانمارک اولین کشور دنیاست که در آن شبکه ملی سوخت رسانی برای هیدروژن وجود دارد.

یکی از راههای کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن استفاده از هیدروژن به جای بنزین و دیزل است. محققان طرح اروپایی تبدیل هیدروژن به سوخت اصلی خودروها در دانمارک به دنبال راهی برای پیشبرد این فناوری هستند. در اروپا در حال حاضر تنها چند صد وسیله نقلیه با سوخت گاز هیدروژن وجود دارد.

دانمارک اولین کشور دنیاست که در آن شبکه ملی سوخت رسانی برای هیدروژن وجود دارد. حدود ۱۰ جایگاه سوخت رسانی هیدروژنی در نقاط استراتژیک کشور راه اندازی شده است.

سوخت گیری در عرض کمتر از پنج دقیقه

تی آیس لائوستن ینسن، مدیرعامل «دانمارک هیدروژن»، شبکه ملی سوخت رسانی هیدروژن در دانمارک درباره خودورهای هیدروژنی می گوید: «در خودرو به جای باتری یک پیل سوختی هیدروژنی قرار دارد که در آن در اثر واکنش بین هیدروژن و اکسیژن، آب و الکتریسیته تولید می شود. در واقع یک واکنش شیمیایی رخ می دهد و تنها گازی که از اگزوز ماشین بیرون می آید بخار آب است.»

هدف «طرح اروپایی تبدیل هیدروژن به سوخت اصلی خودروها» این است که طی دو سال حدود۵۰ جایگاه سوخت رسانی هیدروژنی در سرتاسر اروپا ساخته و تعداد خودروهای برقی هم که با هیدروژن کار می کنند دو برابر شود. اما مزیتهای خوردوی هیدروژنی نسبت خودروهای برقی که با باتری کار می کنند چیست؟

تی آیس لائوستن ینسن درباره مزایای این خودور می گوید: «این خودروها خیلی نرم حرکت می کنند و موتور آن سروصدا نمی کند. یکی از مزایای این خودرو این است که می توانید از همان الگوهای موتورهای احتراقی استفاده کنید، یعنی می توانید به ایستگاه سوخت رسانی بروید و پیل سوختیِ خوردو را سه الی پنج دقیقه با گاز هیدروژن شارژ کنید و با آن بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر رانندگی کنید.»

تولید هیدروژن پاک

اما چالش اصلی، تولید هیدروژن سبز از منابع تجدیدپذیر انرژی است. این فناوری اکنون وجود دارد. در شفیلد انگلستان، جایگاه سوخت رسانی مجهز به الکترولیزور (الکترولیزگر) است که در آن، توربین بادی انرژی لازم برای تولید هیدروژن محلول از الکترولیز آب را فراهم می کند.

بن مادن، مسئول هماهنگ کننده طرح تبدیل هیدروژن به سوخت اصلی خودروها در اروپا می گوید: «بیشترهیدروژنی که امروز در اختیار داریم از سوختهای فسیلی تامین می شود، اما اگر بخواهیم گاز هیدورژن را تبدیل به سوخت اصلی خودرو بکنیم، باید از منابع سبز تولید انرژی استفاده کنیم. می توانیم منابع تجدید پذیر را با یک سیم مجزا به منبع سوخت متصل کنیم.»

Ben Madden now on stage of #cleantransport17 presenting the #Hydrogen Mobility Europe project (H2ME). pic.twitter.com/0TX7pRah2d

— Hydrogen Europe (@H2Europe) September 22, 2017

هیدروژن برای سوخت خودرو از الکترولیز آب حاصل می شود. تحقیقات برای بهبود بازدهی الکترولیزورها در حال انجام است. الکترولیزور یا الکترولیزگر دستگاهی است که آب را به عناصرش تجزیه می کند و هیدروژن را به یک طرف و اکسیژن را به طرف دیگر دستگاه می برد. هیدروژن حاصل را می توان پس از تصفیه در محل ذخیره کرد.

دستگاههای پیشرفته الکترولیز در شرکت موسوم به «آی تی ام پاور» (ITM Power) که شرکتی است در حوزه انرژی پایدار هیدروژن، ساخته می شود.

چارلز پرکلس، مدیر توسعه کسب و کار این شرکت می گوید: «زمانی که تولید برق بیش از مقدار نیاز است می توانیم با برق اضافی هیدروژن تولید کنیم که هم کم هزینه تر است و هم سبزتر. این کار را می توان همه جا انجام داد، هم در پمپ بنزین و هم در جایگاه سوخت رسانی. به این ترتیب نیازی به تانکر حمل سوخت نداریم.»

قمیت خودرو و سوخت هیدروژنی در حال حاضر بسیار بالاتر از خودروهای معمولی است و چالش این است که هم قیمت خودرو و هم هزینه سوخت آن کمتر شود. بن مادن، مسئول هماهنگ کننده طرح اروپایی می گوید: «امیدواریم تا سال ۲۰۲۵ میلادی قیمت یک وسیله نقلیه هیدروژنی و هزینه سوخت گیری آن معادل خوروهای بنزینی یا دیزلی امروز و سوخت آنها باشد. هدف ما این است.»

رقابت خودروهای هیدروژنی با خودروهای معمولی

آیا خودروهای هیدروژنی (خودروهای پیل سوختی) خواهند توانست با خودروهای برقی که با باتری معمولی کار می کنند، رقابت کنند؟ مدیرعامل «دانمارک هیدروژن»، شبکه ملی سوخت رسانی هیدروژن در دانمارک می گوید که در جاده ها جای کافی برای انواع مختلف خودروهایی که آلاینده تولید نکنند هست. وی می افزاید: «وسایل نقلیه در آینده ترکیبی از خودروهای الکتریکی و خودروهای هیدروژنی خواهد بود. در حال حاضر خودروهای هیبریدی داریم. به نظرم هر سه نوع خودرو، یعنی خودرو هیبریدی، الکتریکی و هیدروژنی را در آینده خواهیم داشت. اما قبل از هر چیز باید بتوانیم با فناوری سوخت فسیلی رقابت کنیم و آن را از میدان به در کنیم.»

هدف این است که تا ۱۰ سال دیگر هیدروژن به عامل محرک صدها هزار خودرو در جاده های اروپا تبدیل شود.

H2 Mobility adds 4 hydrogen stations in Germany https://t.co/0uRNjQEZg3

— FleetEurope (@Fleet_Europe) October 18, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نسل تازه‌ای از سوخت‌های طبیعی در راه است

فناوری تازه تشخیص ذرات آلاینده هوا

ریزجلبک‌ها، تحولی بزرگ در صنعت تولید مکمل‌های غذایی