سنت هالووین و ریشه‌های آن

سنت هالووین و ریشه‌های آن
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هالووین جشن سالانه ای است که در شب ۳۱ اکتبر برگزار می شود.

آگهی

هالووین جشن سالانه ای است که در شب ۳۱ اکتبر برگزار می شود. در این شب هزاران کودک و همچنین بسیاری از بزرگسالان در سراسر اروپا و آمریکا، با لباس ها و پوششی غیرمعمول، شبی ترسناک و خیال انگیز را به وجود می آورند.

این جشن به تدریج در سراسر جهان در حال گسترش است. اما این سنت از کجا آمده است و نمادهای آن چه چیزهایی هستند؟

کدو تنبل

کدو تنبلی که کنده کاری شده و به شکل فانوس درآمده است، ریشه ای هزار ساله دارد و به زمانی برمی گردد که هالووین جشن سلت‌ها (قوم ساکن ایرلند) بوده است. در آن زمان از سبزی‌هایی مانند شلغم استفاده می کردند و کنده کاری های روی آنها نیز با هدف دفع ارواح شیطانی انجام می دادند. مهاجران ایرلندی پس از ورود به آمریکا سنت هالووین را نیز با خود به دنیای جدید بردند.

لباس هالووین

اگرچه سنت هالووین به مفهوم مدرن آن محصولی آمریکایی است اما تاریخ هالووین، ریشه در افسانه ها و خرافات اروپایی دارد.

هالووین در گذشته، به نشانه پایان تابستان و آغاز سال جدید سلت‌ها در اول نوامبر جشن گرفته می شده است.

این جشن سوون (Samhain) نام داشت و با زمان برداشت محصول توسط کشاورزان، ذبح حیوانات برای ذخیره گوشت و آغاز تدریجی خواب زمستانی طبیعت مصادف بود؛ زمانی که مرگ و زندگی در جهان در نزدیکترین فاصله از یکدیگر قرار داشتند.

در بخش‌هایی از اسکاتلند و ایرلند، اقوام سلت ماسک به صورت می زدند و لباس‌های متفاوتی می پوشیدند تا ارواح بستگان مرده خود را که هنوز مایل به ماندن در این دنیا بودند، از خود دور کنند.

چیزی بده تا کاریت نداشته باشم

یکی از مراسم جشن سوون، هدیه غذا به مردگان بود. زیرا از آنجا که این جشن اقوام سلت جشن سال نو نیز محسوب می شد، ارواح درگذشتگان جدید هم به این جشن دعوت می شدند.

اکنون سنت اهدای غذا به مردگان به سنت Trick or Treat تبدیل شده است که به عبارتی ساده می شود: «چیزی بده تا کاریت نداشته باشم». در این سنت، کودکان با لباس هایی ترسناک مانند ارواح به در خانه ها می روند و از آنها می خواهند یا برای در امان بودن چیزی بدهند و یا بپذیرند که تنبیه شوند (رسمی مانند قاشق زنی در مراسم چهارشنبه سوری).

گرفتن سیب

جشن سوون، جشنی غم انگیز و ترسناک نبود و بخشی از مراسم هم به بازی و تفریح اختصاص داشت.

گرفتن سیب، یکی از این بازی ها بود. بنا بر افسانه ها، کسی که قبل از همه می توانست سیب را بگیرد، زودتر از بقیه ازدواج می کرد.

این سنت هنوز هم وجود دارد اما بیشتر به یک بازی میان کودکان تبدیل شده است.

هالووین مدرن در اروپا

مراسم هالووین به شیوه مدرن آن در ایالات متحده آمریکا و کانادا طرفداران زیادی دارد اما هالووین مدرن پس از ورود به اروپا با استقبال زیادی مواجه نشد.

هالووین مدرن در دهه نود میلادی به فرانسه صادر شد اما برخلاف آمریکا، نتوانست از رونقی تجاری برخوردار شود و برای سالهای طولانی تنها در تعدادی کلوب شبانه و میهمانی های شبانه به اجرا گذاشته می شد.

در این کشور تنها در شهر لیموژ جشنواره و رژه سالانه هالووین برگزار می شد.

اما هالووین مدرن در انگلستان از موفقیت تجاری خوبی برخوردار شد. در سال ۲۰۱۵ میلادی برگزاری جشن های هالووین در این کشور ۴۶۰ میلیون پوند سود برای بخش خرده فروشی به همراه داشت که افزایشی ۴.۱ درصدی نسبت به سال قبل از آن را نشان می داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انگلستان؛ نبرد زمستان و بهار، پیروزی روشنایی بر تاریکی

آخرین دور جشنواره هزارساله «مردان برهنه» ژاپن؛ دیگر دود از کنده بلند نمی‌شود

اولین بار در یک کشور مسیحی ارتدوکس؛ پارلمان یونان لایحه ازدواج همجنس‌گرایان را به رای می‌گذارد