آنچه درباره مظنون حمله نیویورک می‌دانیم؛ اف بی آی در جستجوی نفر دوم

آنچه درباره مظنون حمله نیویورک می‌دانیم؛ اف بی آی در جستجوی نفر دوم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

نام مظنون حمله به عابران پیاده و دوچرخه سواران در نیویورک آمریکا سیف الله حبیب الله ویچ سایپف اعلام شده است. با اینکه مقامات امنیتی آمریکا رسما هیچ جزییاتی از هویت وی منتشر نکرده‌اند اما بر اساس گزارش رسانه‌های محلی او ۲۹ سال دارد، اهل ازبکستان و زاده تاشکند است و در سال ۲۰۱۰ وارد ایالات متحده شد.

آقای سایپوف از فرودگاه جان اف کندی نیویورک خود را به آمریکا رساند ولی گرین کارتش را از ایالت فلوریدا دریافت کرد. به گفته یکی از آشنایانش، او در بدو ورود زبان انگلیسی را فراگرفت و سپس به عنوان راننده کامیون مشغول به کار شد.

پلیس آمریکا می گوید با سیف الله سایپف که در بیمارستان بستری است گفتگو کرده است و به نظر می رسد که او از «هفته ها» پیش برای حمله روز سه شنبه برنامه ریزی کرده بود.

جان میلر، معاون کمیسر پلیس نیویورک در این مورد اظهار داشت: «به نظر می رسد او تقریبا به طور کامل دستوراتی را که داعش برای هوادارانش در شبکه اجتماعی خود قرار داده دنبال کرده است.»


وی پس از مدتی از فلوریدا به نیوجرسی نقل مکان کرد و احتمالا از همان زمان کار خود را به عنوان راننده اوبر آغاز کرد. یکی از مقامات شرکت اوبر اعلام کرد که برای ارائه جزئیاتی درباره پیشینه او با پلیس فدرال آمریکا، اف بی آی، تماس گرفته شده است. وی می‌افزاید که در پرونده مظنون حمله نیویورک هیچ گزارش امنیتی منفی وجود ندارد.

یکی از همکاران سابق وی در گفتگو با نیویورک تایمز گفت: «او مرد خیلی خوبی بود. همیشه خوشحال بود و طوری حرف می‌زد که گویی همه چیز بر وفق مراد است. او مثل تروریست‌ها به نظر نمی‌رسید ولی من درون او را نمی‌شناختم.»

به گزارش شبکه خبری ان بی سی مقامات امنیتی یادداشتی در خودروی او پیدا کرده‌اند که در آن ادعا شده این حمله را برای گروه داعش انجام می‌دهد.

یکی از شهروندان ازبکستان که دو ماه پیش با سیف الله حبیب الله ویچ سایپف گفتگو کرده بود می گوید او پس از مهاجرت به آمریکا به مذهب علاقمند شد.

شاهدان عینی می‌گویند که آقای سایپف پس از اینکه با خودرو به عابران و دوچرخه سواران زد، پیاده شد با اسلحه به سمت مردم شلیک کرد. در این حمله هشت نفر جان خود را از دست دادند و بیش از ۱۰ تن زخمی شدند.

لیندسی گراهم، عضو جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا خواستار برخورد مقامات این کشور با سیف الله سایپف همانند یک «جنگجوی دشمن» شده است. امری که به کارآگاهان اجازه خواهد داد او را بدون حضور وکیلش مورد بازجویی قرار دهند.

از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز گفته است که او مخالفتی با انتقال سیف الله سایپف به زندان نظامی گوانتانامو ندارد. گروهی از افراد مظنون به طرح ریزی حملات ۱۱ سپتامبر اکنون در این مجموعه نگهداری می شوند.

اندرو کوئومو، فرماندار ایالت نیویورک نیز از گرایش سیف الله سایپف به افراط گرایی در خاک ایالات متحده سخن گفته است.

دادستانی فدرال آمریکا روز چهارشنبه سیف الله سایپف را رسما به ارتکاب عملیات تروریستی متهم کرد و از تلاش برای بازداشت مظنون دوم این پرونده پرده برداشت. مظنون دوم در رسانه های آمریکایی محمد زوار قدیرف، ۳۳ ساله و تنبعه ازبکستان معرفی شده است.

The FBI is seeking information about a second man in the NY terror attack https://t.co/clLi8ag57zpic.twitter.com/rkExm3KBDE

— Top Tweets (@TopTwts) November 1, 2017

در همین حال و به دنبال حمله روز سه شنبه در نیویورک رئیس جمهوری آمریکا به شدت از نظام مهاجرتی این کشور و به ویژه برنامه اعطای کارت سبز ورود به ایالات متحده بر اساس قرعه کشی انتقاد کرد. به گفته دونالد ترامپ سیف الله سایپف حلقه اولیه برای ورود دستکم ۲۳ نفر به آمریکا بوده است.

بیشتر بخوانید: انتقاد شدید ترامپ از ویزای لاتاری در پی حمله نیویورک

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله نیویورک؛ فرصتی دیگر برای حمله به مقررات مهاجرتی

انفجار در نیویورک سه مجروح بر جا گذاشت

هشت کشته بر اثر حمله‌ تروریستی در منهتن