پوجدمون در بروکسل؛ تجربه جدایی طلبی کاتالونیا برای بلژیک

پوجدمون در بروکسل؛ تجربه جدایی طلبی کاتالونیا برای بلژیک
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در حالی که اعتراض کاتالونیایی ها به زندانی شدن برخی سران جدایی طلب این منطقه ادامه دارد، دادستان اسپانیا به دستگاه قضایی این کشور دستور داده است تا حکم جلب کارلس پوجدمون، رئیس مخلوع کاتالونیا را صادر کند. در عین حال هنوز حکم جلب اروپایی او صادر نشده است.

در همین حال، تجربه جدایی طلبی کاتالونیا برای بلژیک به عنوان کشوری که از دو بخش اصلی فلامان و فرانسوی زبان تشکیل شده ممکن است تأثیرگذار باشد.

مارک دامسماکر، نماینده پارلمان اروپا از حزب ناسیونالیست فلامان بلژیک می گوید: «سکوت کمیسیون اروپا و بیشتر کشورهای عضو خجالت آور است زیرا نشان می دهد اتحادیه اروپا دیگر از حقوق بنیادین سیاسی و انسانی دفاع نمی کند و امروز پشتیبان حقوق سیاسی شهروندان کاتالونیا نیست. شاید فردا از حقوق ما فلامان ها هم دفاع نکنند.»

گرچه ماجرای همه پرسی استقلال کاتالونیا و پیامدهای آن به صورت بحرانی برای اروپا در آمده است، اما موضع رسمی اتحادیه اروپا تا این زمان دخالت نکردن در رویه قضایی اسپانیا بوده است.

آنیکا برینهارت، سخنگوی کمیسیون اروپا می گوید: «ما به دستور قانون اساسی اسپانیا کاملا احترام می گذاریم و من هیچ چیزی ندارم که به موضع تثبیت شده آنها بیفزایم. این کاملا در حیطه اختیار مقام های قضایی است و ما به استقلال آنها کاملا احترام می گذاریم.»

کارلس پوجدمون گفته بود برای جلب نظر اتحادیه اروپا به استقلال کاتالونیا به بروکسل سفر کرده است، اما دولت بلژیک گفته است آماده پذیرش درخواست پناهندگی اوست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است

انتخابات پارلمان اروپا: کدام کشورها خواستار سختگیری بیشتر در پذیرش مهاجرانند؟

چرا اتحادیه اروپا ممکن است اشتراک‌های پولی فیس‌بوک را در اروپا ممنوع کند؟