تشدید بحران آلودگی هوا در تهران، مشهد و لرستان

تشدید بحران آلودگی هوا در تهران، مشهد و لرستان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

وضعیت هوای تهران در روزهای اخیر به مرز بحران رسید و آلودگی هوای این کلان‌شهر روز شنبه برای یازدهمین روز متوالی برطرف نشد. آلودگی هوای تهران که عامل بیش از ۷۰ درصد آن خودروها هستند، همه ساله در ابتدای فصل سرد و به ویژه در صورت عدم بارندگی، تشدید می‌شود.

روز جمعه ۱۲ آبان نشست کمیته اضطرار آلودگی استان تهران با حضور محمد حسین مقیمی، استاندار برگزار شد اما بنا به تصمیم این کمیته روز شنبه مدارس تهران دایر بودند اما زنگ ورزش نداشتند. شنبه در تهران وضعیت نارنجی اعلام شد و به دلیل خطرناک بودن وضعیت آلودگی، همچنان از سالمندان و افراد داری مشکل تنفسی خواسته شده است از خانه بیرون نروند.

از سوی دیگر، رسانه‌های ایران نوشته‌اند که مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به این که افزایش شاخص کیفی هوای تهران ناشی از گرد و غبار است، از وقوع مجدد پدیده گرد و غبار در روز یکشنبه در این شهر خبر داده است.

خبرگزاری فارس میانگین کیفیت هوای تهران در ۲۴ ساعت گذشته را را با شاخص ۱۳۱ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس اعلام کرده است.

به گزارش ایرنا، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران گفته است حداقل ۵ هزار شهروند تهرانی سالانه جان خود را براثر آلودگی هوا از دست می‌دهند که در کل کشور احتمالاً این عدد به حدود ۱۷ هزار نفر می‌رسد.

آلودگی هوا در شهرهای دیگر

به جز پایتخت، آلودگی هوا در این روزها چند شهر دیگر ایران را نیز تهدید می‌کند. روز شنبه ۱۳ آبان، کلان‌شهر سه میلیون نفری مشهد برای هشتمین روز متوالی با بحران آلودگی هوا مواجه بود. مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفته است میانگین شاخص کلی کیفیت هوای صبح شنبه مشهد بیش از حد مجاز و در وضعیت هشدار بوده و برای همه گروه‌های سنی خطرناک گزارش شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان لرستان نیز گفته است که هوای اغلب شهرهای این استان به ۱۰ برابر حد مجاز رسیده و در شرایط خطرناک سپری می‌شود. مهرداد فتحی بیرانوند روز شنبه در جمع خبرنگاران گفته است که هوای برخی شهرستان‌های این استان از جمله پلدختر و کوهدشت در شرایط خطرناک بوده و هوای برخی شهرهای دیگر استان از جمله خرم‌آباد همچنان در شرایط بسیار ناسالم قرار دارد.

شرایط امیدوارکننده برای بعضی شهرها

با آغاز بارندگی در مناطقی از ایران، برخی شهرها مانند قزوین و آبیک از خطر آلودگی چند روز پیش رها شده‌اند. اداره کل هواشناسی البرز نیز پیش‌بینی کرده است بارندگی‌های پراکنده از روز شنبه غلظت آلاینده‌ها را در این استان و به ویژه شهرستان کرج کاهش دهد.

بارندگی‌های پراکنده در برخی مناطق شمالی استان خوزستان نیز نوید سالم‌تر شدن هوا را داده است. هفته گذشته به دلیل گرد و غبار شدید و آلودگی خطرناک هوا در استان خوزستان محدودیت‌هایی برای ساعات کار ادارات دولتی در اهواز و شش شهر دیگر این استان در نظر گرفته شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود