ترامپ: پادشاه و ولیعهد عربستان می‌دانند چه می‌کنند

ترامپ: پادشاه و ولیعهد عربستان می‌دانند چه می‌کنند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

شیخ سعید المعجب، دادستان عربستان سعودی با دفاع از بازداشت ده‌ها تن از اعضای خاندان سلطنتی، سیاستمداران و تجار این کشور عملکرد دستگاه قضایی را گام نخست در مبارزه با فساد خواند.

این سخنان در حالی عنوان می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا اعتماد کامل خود را به عملکرد هیات حاکمه عربستان سعودی در مبارزه با فساد اعلام کرده است.

به‌ دستور کمیته مبارزه با فساد عربستان، ۱۱ شاهزاده و ۳۸ تن از وزیران و معاونان پیشین این کشور روز شنبه ۴ نوامبر/۱۲ آبان بازداشت شدند.

بیشتر بخوانید: عربستان؛ دستگیری برخی از شاهزاده‌گان و وزرای پیشین به اتهام فساد مالی

دونالد ترامپ شامگاه دوشنبه و در حالی که در سفر منطقه‌ای در شرق آسیا به سر می‌برد، با انتشار دو پیام توییتری ضمن اعلام حمایت از رویکرد عربستان گفت: «ملک سلمان، پادشاه و محمد ولیعهد سعودی می‌دانند چه می‌کنند.» وی همچینین شماری از افراد بازداشت شده را متهم کرد که برای سال‌ها «شیر کشورشان را می‌دوشیده اند.»

آقای معجب که عضو کمیته مبارزه با فساد سعودی است همچمنین نسبت به رعایت حقوق بازداشت شدگان تضمین داده و گفته است محاکمه این افراد در اسرع وقت و بصورت علنی برگزار خواهد شد.

در ماه‌های گذشته و به ویژه پس از انتصاب محمد، فرزند ۳۳ ساله ملک سلمان به مقام ولیعهدی پادشاهی سعودی، برخی رسانه‌های عرب زیان اخباری از تشدید اختلاف‌ها در خاندان سعودی منتشر کرده بودند.

محمد بن سلمان شاهزاده بانفوذ سعودی و وزیر دفاع این کشور به عنوان طراح جنگ یمن شناخته می‌شود. وی با هدف کاهش وابستگی اقتصاد عربستان به نفت، برنامه‌ بلندپروازانه‌ای با نام چشم‌انداز ۲۰۳۰ را برای اجرای یک رشته از اصلاحات عمیق سیاسی و اقتصادی در دستور کار دارد. در ماه‌های گذشته، پادشاهی سعودی تغییراتی اجتماعی از جمله درباره حقوق زنان را اجرایی کرده است.

بیشتر بخوانید: کارشناسان در گفتگو با یورونیوز: انتصاب ولیعهد جدید عربستان به معنی آمادگی برای رویارویی با ایران است
چرا اصلاحات در عربستان سعودی به سرعت پیش نخواهد رفت؟
آیا عربستان در انجام اصلاحات گوی سبقت را از ایران می رباید؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان حساب بانکی شاهزادگان بازداشتی را مسدود می‌کند

شاهزاده سعودی در سقوط بالگرد کشته شد

دستگیری شاهزادگان سعودی، مبارزه با فساد یا تحکیم قدرت ولیعهد؟