نشست وب؛ فرصتها و تهدیدهای دنیای دیجیتال

نشست وب؛ فرصتها و تهدیدهای دنیای دیجیتال
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در نشست وب در لیسبون همه درباره تاثیرات سوء انقلاب دیجیتال صحبت می کنند.

آگهی

استفاده از امکانات فناوری اطلاعات و آگاهی نسبت به مشکلاتی که دیجیتالی شدن زندگی به همراه دارد، موضوع نشست وب بود که از ششم تا نهم نوامبر لیسبون برگزار شد. ۶۰ هزار نفری که برای شرکت در سخنرانیهای این نشست به اینجا آمده اند تمام مدت به اینترنت وصل بودند و داده ها و نظراتشان را با هم مبادله می کردند. پیشرفت های حاصل شده در حوزه هوش مصنوعی و چشم انداز این پدیده در آینده از موضوعات مطرح در این نشست بود.

لیسبون، پایتخت پرتغال میزبان نشست وب، یکی از بزرگترین رویدادهای اروپا در حوزه فناوری بود. آگاهی نسبت به خطرات و آسیبهای حوزه فناوری اطلاعات موضوع این نشست بود که از روز ششم تا نهم نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی در پایتخت پرتغال برگزار شد.

«رویکرد خوش بینانه مان نسبت به فناوری اطلاعات تعدیل شده است»

مارگریت وستاگر، کمیسر نظارت بر رقابت در اروپا گفت: «فناوری اطلاعات امکانات فراوانی در اختیار ما می گذارد. همانطور که در اینجا هم شاهد هستیم کارهایی زیادی می توان با فناوریهای اطلاعات انجام داد. اما قرار است این فناوری ها در خدمت مردم باشد. به نظرم امروز ما هوشیارتراز قبل هستیم. رویکرد خوش بینانه مان نسبت به فناوری اطلاعات محتاطانه تر شده تعدیل شده است.»

Official opening of #WebSummit by prime minister antoniocostapm</a>. The warmest possible welcome. Thanks! <a href="https://t.co/Dt5jKYWWRV">pic.twitter.com/Dt5jKYWWRV</a></p>&mdash; Margrethe Vestager (vestager) November 6, 2017

نیمی از جمعیت جهان به اینترنت دسترسی ندارند. اما پیش بینی شود که این وضعیت تغییر کند، به خصوص با آغاز کار نسل پنجم شبکه اینترنت سیار، یعنی فناوری 5G.

بیشتر بخوانید:شهر هوشمند و نسل پنجم ارتباطات سیار در اجلاس جهانی مخابرات در کره

والتر جنینگ از شرکت فناوری هوآوِی (Huawei) گفت: «پنج سال آینده فناوری نسل پنجم شبکه سیار (اینترنت 5G) کامل مورد بهره برداری قرار می گیرد. به این معنی که امروز حداکثر تعداد اتصالهای ممکن به اینترنت حدود یک میلیارد است با فناوری 5G این تعداد به صد میلیارد می رسد.»

#5G will play a critical role in transforming productivity and economic activity across a broad range of industries. – Intel's SandraLRivera</a> at <a href="https://twitter.com/hashtag/WebSummit?src=hash&ref_src=twsrc%5Etfw">#WebSummit</a> <a href="https://t.co/UdkzhosPfF">pic.twitter.com/UdkzhosPfF</a></p>&mdash; Intel Network (Intelnetwork) November 8, 2017

آیا هوش مصنوعی، آینده بشر را تهدید می کند؟

بسیاری از فناوریهایی که در نشست وب ارائه شد، و همینطور سخنرانیها و گفتگوها به هوش مصنوعی، و به ظرفیت ماشین برای یادگیری، استدلال و تصحیح خود ارتباط داشت. هوش مصنوعی قابلیتهای زیادی دارد، اما عده ای نسبت به استفاده از این قابلیتها هشدار می دهند.

استفان هاوکینگ، فیزیکدان و کیهان شناس بریتانیای یکی از منتقدان پیشرفت هوش مصنوعی است. او در سخنران اصلی شب افتتاحیه که از طریق ویدئو پخش شد، گفت: «نمی توانیم بگوییم آیا هوش مصنوعی در نهایت به ما کمک می کند یا اینکه روزی جای ما را خواهد گرفت و نابودمان می کند.»

AI could essentially be a “new form of life that will outperform humans.” https://t.co/63SXosR5al

— Futurism (@futurism) November 6, 2017

فناوری هوش مصنوعی از مدتها پیش وجود داشته است، اما افزایش کاربران متصل به اینترنت در نقاط مختلف دنیا باعث افزایش دسترسی به هوش مصنوعی با اولویت های مختلف شده است.

مارکوس شینگلس، مدیر عامل بنیاد جایزه ایکس می گوید: «وقتی هوش مصنوعی را با چاپ سه بعدی و زیست فناوری و زنجیره بلوک ها و انبوه داده ها (Big data) ترکیب کنید وارد دنیای جدیدی می شویم که حل مشکلات، شکل کاملا متفاوتی پیدا می کند.»

یکی از دیدگاه های افراطی در این باره که کامپیوترهای فوق هوشمند چه امکاناتی را برای ما فراهم می کند از آنِ بن گورتزل و روبات او سوفیا هنسون است. بن گورتزل، ریاضی دان و مهندس رایانه آمریکایی است.

Will AI save us or destroy us? bengoertzel</a> is talking to <a href="https://twitter.com/hashtag/robot?src=hash&ref_src=twsrc%5Etfw">#robot</a> version of <a href="https://twitter.com/hashtag/alberteinstein?src=hash&ref_src=twsrc%5Etfw">#alberteinstein</a> <a href="https://t.co/5uPGAd3Yn4">pic.twitter.com/5uPGAd3Yn4</a></p>&mdash; Joël Bayard (joel_bayard) November 7, 2017

او در نشست وب گفت: «هوش مصنوعی می تواند ما را از انجام کارهایی که دوست نداریم رها کند و می توانیم ذهنمان را با هوش مصنوعی فوق انسانی ترکیب کنیم، اما انسان بمانیم و زندگی بسیار خوش تری داشته باشیم. علاوه بر اینها امکان درمان همه بیماری ها و حتی بی مرگی وجود دارد یعنی دیگر مجبور نیستیم مریض و پیر شویم و بمیریم مگر اینکه خودمان به دلیل خاصی بخواهیم.»

What excites you most about the future of #AI? pic.twitter.com/kt8I11k21Y

— SingularityNET (@singularity_net) November 6, 2017

چه با این گزینه موافق باشید و چه نباشید مجبور هستید که تغییراتی را دنیای دیجیتال به همراه می آورد بپذیرید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلاروس؛ رویای دنیای دیجیتال در شرق اروپا

ژاپن چگونه از تخصص خود برای کمک به بهبود اوکراین استفاده می‌کند؟

صنعت پنبه ازبکستان پس از تحریم دوباره رونق گرفت