یمن در آستانه بزرگترین قحطی دهه‌های اخیر

یمن در آستانه بزرگترین قحطی دهه‌های اخیر
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

یک مقام ارشد سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه می گوید که چنانچه ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی اجازه ورود کمکهای بشردوستانه به یمن را ندهد، این کشور با بزرگترین قحطی جهان در چند دهه اخیر روبرو خواهد شد و این قحطی میلیونها قربانی خواهد گرفت.

این ائتلاف نظامی در پی شلیک موشک توسط شورشیان حوثی به ریاض، روز دوشنبه اعلام کرد که تمامی بنادر دریایی و مرزهای هوایی یمن را برای جلوگیری از رساندن سلاح به شبه نظامیان حوثی از ایران را می بندد.

بیشتر بخوانید: شلیک موشک به عربستان از یمن؛ آمریکا خواستار واکنش به ایران شد

مارک لوکاک، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور انساندوستانه می گوید که این محاصره باعث ایجاد بحران انسانی در یمن خواهد شد. بر اساس گزارش های سازمان ملل بحران، درگیری در یمن تا کنون ۷ میلیون نفر را دچار سوتغذیه کرده و ۹۰۰ هزار نفر در این کشور مبتلا به بیماری وبا شده اند.

آقای لوکاک که اواخر ماه گذشته از یمن بازدید کرد و گزارش خود را در جلسه شورای امنیت ارائه داد. وی پس از این گزارش که پشت درهای بسته صورت گرفت در جمع خبرنگاران گفت: «من به شورا گفته ام که اگر این اقدامات لغو نشود، یمن دچار قحطی خواهد شد… بزرگترین قحطی چند دهه اخیر در جهان که میلیونها قربانی خواهد داشت.»

This horrendous suffering must end. People in #Yemen are living through the world’s worst hunger crisis & cholera outbreak. pic.twitter.com/WTv4OSG2Xq

— UNOCHA (@UNOCHA) November 4, 2017

وی گفت که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل روز چهارشنبه با وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفتگو کرد و خواستار باز شدن راه کمک های بشردوستانه به یمن شد.

رساندن دارو و غذا به مردم یمن از اولویت های سازمانهای بشردوستانه بین المللی است. صلیب سرخ در هفته گذشته اعلام کرده بود که با وجود وضعیت فاجعه بار سلامت میلیونها نفر از مردم این کشور، نمی توان محموله های دارویی را وارد یمن کرد.

حال #سلیم، نماد کودکان گرسنه #یمن «بهتر» است https://t.co/ZHiuJZC1pkpic.twitter.com/Bb5gul9R0d

— euronews فارسی (@euronews_pe) September 19, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل: شمار نیازمندان به کمک‌های بشردوستانه ۴۰ درصد افزایش یافته است

یونیسف: همۀ کودکان یمن نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند

نقاشی های دیواری زن یمنی در صنعا به یاد قربانیان جنگ