منشاء آلودگی رادیواکتیوی اخیر در اروپا احتمالا روسیه بوده است

منشاء آلودگی رادیواکتیوی اخیر در اروپا احتمالا روسیه بوده است
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

منشأ آلودگی رادیو اکتیوی که دانشمندان در اواخر ماه سپتامبر در هوای اروپا کشف کردند احتمالا از روسیه بوده است.

پژوهش‌های یک مؤسسه علمی فرانسوی نشان می‌دهد که آلودگی «روتنیوم-۱۰۶» احتمالا از نقطه‌ای بین رود اولگا و رشته کوه اورال در روسیه ساتع و در جو اروپا مشاهده شده است.

بسیاری از مراکز شبکه رصد رادیو اکتیو جو در اروپا این آلودگی را ثبت کرده‌اند. با وجود گمان تقریبی منشأ این آلودگی، دانشمندان مؤسسه حمایت در برابر اشعه و امنیت هسته‌ای (IRSN) فرانسه می‌گویند قادر به تخمین محل دقیق ساطع شدن این ماده اتمی نیستند.

محققان فرانسوی در عین حال گفته‌اند این آلودگی نمی‌تواند از یک نیروگاه اتمی خارج شده باشد زیرا در آن صورت می‌بایست عناصر رادیو اکتیو دیگری نیز به همراه روتنیوم-۱۰۶ مشاهده می‌شد.

غلظت بیش از حد این ماده در جو اروپا بیش از همه در فرانسه مشاهده شد، اما از روز ۱۳ اکتبر دیگر اثری از این ماده در هوای این کشور دیده نشده است.

روتنیوم-۱۰۶ یک عنصر شکافت‌پذیر حاصل از صنعت هسته‌ای است که در پزشکی نیز کاربرد دارد. دانشمندان حامل خبر خوشی هم در زمینه هستند و آن این که ماده رادیو اکتیو مورد نظر هیچ گونه اثر تخریبی روی سلامتی انسان و محیط زیست ندارد. با این حال برخی دولت‌های اروپایی کنترل کیفیت قارچ‌های وارداتی را شدت بخشیده‌اند چون روتنیوم-۱۰۶ می‌تواند اثر منفی بر روی قارچ‌ها بگذارد.

تاکنون هیچ کشوری به سازمان انرژی اتمی اعلام نکرده که منشأ صدور این ماده بوده و مقام‌های روسیه نیز روز جمعه گفتند که هیچ گونه مسئولیتی را در این زمینه نمی‌پذیرند.

#Patriosphere

un événement mystérieux mais sans conséquence sanitaire pour la population française.
(une bi..)

https://t.co/O2Yw79UZBwpic.twitter.com/UQJGhiekT5

— ⚔Jacques de Molayﻥ? (@jacque2molay) 11 novembre 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلودگی پلاستیکی جدی‌ترین تهدید اکوسیستم اقیانوس

رویترز: روسیه برای دریافت پول نفت‌های فروخته شده‌اش دچار مشکل شده است

ده ماه حبس برای مادری که فرزندانش را در خانه تنها گذاشت تا به جشن تولد برود