فرانسه و آمریکا: استقلال لبنان باید حفظ شود

فرانسه و آمریکا: استقلال لبنان باید حفظ شود
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در نخستین واکنش خود به بحران لبنان نسبت به استفاده از این کشور برای «جنگ نیابتی» هشدار داد.

وی گفت که آمریکا «از تمام طرف‌ها، هم در داخل و هم خارج از لبنان، می‌خواهد که به حاکمیت و استقلال نهادهای قانونی و ملی لبنان احترام بگذارند.» آقای تیلرسون افزود: «ما به نخست وزیر لبنان، سعد حریری به عنوان شریک مطمئن آمریکا احترام می‌گذاریم.»

آقای تیلرسون همچنین تاکید کرد که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان به او اطمینان داده است که استعفای سعد حریری خواست و تصمیم خودش بوده و عربستان هیچ دخالتی در این مورد نداشته است.

بیشتر بخوانید:

حریری؛ استعفا یا حصر در عربستان؟

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش ابراز امیدواری کرد که اگر آقای حریری عزم قاطع برای کناره گیری از نخست وزیری دارد «به لبنان بازگردد و رسما استعفایش را ارائه کند تا دولت لبنان بتواند به درستی به کار خود ادامه دهد.»

آقای تیلرسون با اشاره به اینکه حکومت لبنان بر مبنای حضور مشترک مسیحیان، سنی‌ها و شیعیان استوار است گفت که هرگونه تغییر در توازن قوا، صلح و ثبات را در این کشور تهدید خواهد کرد.

همزمان امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز شنبه در یک گفتگوی تلفنی با میشل عون، همتای لبنانی خود بر حفظ تمایمیت ارضی و وحدت لبنان تاکید کرد.

آقای ماکرون روز جمعه به صورت غیر منتظره به ریاض، پایتخت عربستان سفر کرد تا با مقامات این کشور بویژه درباره بحران لبنان گفتگو کند. وی در این سفر با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دیدار کرد.

بیشتر بخوانید:

سفر غیرمنتظره ماکرون به عربستان برای دیدار با محمد بن سلمان
تاکید ماکرون بر لزوم قاطعیت در برابر اقدامات ایران

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سید حسن نصرالله: سعد حریری در عربستان بازداشت است

سعد حریری با پادشاه عربستان دیدار و گفتگو کرد

رئیس جمهوری لبنان تصمیم‌گیری دربارۀ استعفای حریری را منوط به بازگشت او کرد