جزیره تیلوس یونان، الگوی انرژی سبز برای اروپا

جزیره تیلوس یونان، الگوی انرژی سبز برای اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آیا یک جزیر کوچک مدیترانه ای می تواند تنها با استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی به خودکفایی برسد؟

محققان اروپایی در جزیره تیلوس در یونان سیستم هوشمندی را برای تولید الکتریسیته آزمایش می کنند که فقط از منابع تجدیدپذیر انرژی استفاده می کند. هدف این است که این است که این جزیره از نظر تامین انرژی به خودکفایی برسد. این سیستم سال آینده به بهره برداری می رسد.

جزیره کوچکی را تصور کنید که تمام انرژی اش را از منابع تجدیدپذیری مثل باد و خورشید تأمین می کند وحتی می تواند مازاد این انرژی را به جزایر همسایه بفرست. محققان اروپایی در جزیر تیلوس یونان مشغول تحقق بخشیدن به این رویا هستند.

جزیره تیلوس در یونان، جزیره انرژی های سبز است. این جزیره کوچک با ۵۰۰ نفر جمعیت، نقشی مهم در طرح اروپایی دارد که هدفش تامین دستکم ۷۵ درصد انرژی از منابع تجدید پذیر، مثل انرژی باد و خورشید است. این طرح دو جایزه اتحادیه اروپا برای انرژی های پایدار را از آن خود کرده است.

#H2020Energy The main objective of TILOS will be the development and operation of a prototype battery system based on FIAMM NaNiCl2 batteries, provided with an optimum, real-environment smart grid control system and coping with the challenge of supporting multiple tasks

— Tilos Horizon (@TilosHorizon) November 7, 2017

جان کالدلیس، مهندس مکانیک از دانشگاه علوم کاربردی «پیرایئوس» می گوید: «تمام سیستمی که تا کنون در اینجا کار گذاشته ایم قادر است تا ۱۰۰۰ کیلو وات، یعنی یک مگاوات برق تولید کند ۸۰۰ کیلووات انرژی از باد و ۱۶۰ کیلووات هم از خورشید در نتیجه می توانیم تمام انرژی مورد نیاز جزیره را درماه اوت که گردشگران زیادی به اینجا می آیند، تامین کنیم.»

ذخیره انرژی چالش اصلی طرح اروپایی

چالش اصلی برای پژوهشگران، ساختن سیستمی چندظرفیتی برای ذخیره انرژی بود که محکم و مقاوم باشد و بتواند بسته به امکان تولید برق از باد یا از خورشید، انرژی تولید شده از هر دو منبع را انبار کند.

پژوهشگران از باتریهای نمکی سدیم نیکل کلراید استفاده می کنند.

مارکو تودشینی، مهندس برق درباره استفاده از این باتری ها می گوید: «دمای بیرون هر چه باشد، خیلی سرد یا خیلی گرم، این باتریها همچنان کار می کنند. در شرایط بسیار متفاوت قابل استفاده هستند، این باتری ها به سادگی بسته به اینکه انرژی تجدید پذیر وجود داشته باشد یا نه، برای وضعیتهای مختلف تنظیم می شوند.»

پنلهای خورشیدی کیلومترها دورتر از پارک ائولین نصب شده است. انرژی تولیده شده در هر دو ایستگاه پس از ارسال به یک ایستگاه هیبریدی، برای استفاده های بعدی به نقاط مختلف فرستاده می شود.

دیمیتریوس زافیراکیس، مهندس انرژی از موسسه آموزش فنی «پیرائوس» و مسئول هماهنگ کننده طرح اروپایی در جزیره تیلوس می گوید: «شبکه کاملی که ما در نظر داریم در وهله اول شامل نیروگاهی هیبریدی است که انرژی تولید شده را دریافت می کند. بعد ایستگاهی هوشمند خواهد داشت که ما نامش را SCADA گذاشته ایم. این ایستگاه انتقال انرژی به شکلی بسیار هوشمندانه، بین تولید و تقاضای انرژی در هر لحظه تعادل برقرار می کند. این انرژی به کمک کنتورهای هوشمند به خانه ها و ساختمان های مختلف منتقل می شود.»

سیستم هوشمند برای کنترل توان انرژی

ده ها کنتور هوشمند در خانه ها و مکانهای خاص نصب شده اند، از جمله در یک اردوگاه پناهندگان. چهل و پنج پناهنده از هشت خانواده سوری از سال ۲۰۱۶ ساکن اینجا هستند. به زودی شبکه برق تجدیدپذیر، برق لازم برای پخت و پز، گرمایش، و فعالیتهای مدرسه را تأمین خواهد کرد.

کریستوس پرونیوس، مهنرس مکانیک از طرح بین المللی موسوم به «یوروسول» در یونان می گوید: «این ابزار برای کنترل توان، «هوشمندی خاص» دارد و می تواند از کل سیستم و دستگاه های برقی خانه ها و ساختمان ها در برابر نوسان ولتاژ پس از پایان قطعی برق سراسری، محافظت کند.»

پژوهشگران امیدوارند که جزیره حتی خواهد توانست به جزیره همسایه اش انرژی صادر کند. آنها می گویند که این سیستم تا سال ۲۰۱۸ میلادی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری تازه تشخیص ذرات آلاینده هوا

ریزجلبک‌ها، تحولی بزرگ در صنعت تولید مکمل‌های غذایی

موزه مجازی از آثار هنر زیرزمینی کمونیسم در مجارستان