عذرخواهی بوریس جانسون به دلیل بیان سخنان «نادرست» دربارۀ نازنین زاغری

عذرخواهی بوریس جانسون به دلیل بیان سخنان «نادرست» دربارۀ نازنین زاغری
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بوریس جانسون، وزیر خارجۀ بریتانیا روز دوشنبه به دلیل سخنانی که دربارۀ نازنین زاغری، خبرنگار ایرانی‌-بریتانیایی بر زبان آورده بود، عذرخواهی کرد.

نازنین زاغری راتکلیف که با بنیاد تامپسون رویترز همکاری داشت در ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۵ شمسی (۳ آوریل ۲۰۱۶ میلادی) هنگام خروج از ایران بازداشت و روانه زندان شد. او در دادگاه ایران به اتهام براندازی نظام محاکمه و به پنج سال زندان محکوم شد.

نخست وزیر بریتانیا در اول نوامبر امسال طی سخنانی اعلام کرده بود که او برای «آموزش خبرنگاری» به ایران رفته بود؛ سخنانی که باعث شد خانم زاغری بار دیگر برای تفهیم اتهام «تبلیغ علیه نظام» به دادگاه احضار شود. در صورت محکومیت با اتهام جدید، احتمالا دورۀ حبس خانم زاغری تا ۱۶ سال افزایش خواهد یافت. «اشتباهی» که آقای جانسون را طی روزهای گذشته به دردسر انداخته و فشارها برای استعفای او از مقامش را تشدید کرده است.

بوریس جانسون روز دوشنبه در پارلمان بریتانیا گفت: «برای ایجاد این ناراحتی و فشار روانی عذرخواهی می کنم، برای رنجی که به دلیل آنچه که فکر می‌کردم بوجود آوردم. من فکر می‌کردم او به دلیل توانایی‌های حرفه‌ایش به آنجا رفته است، اما او برای تعطیلات در [ایران] بوده است.» احتمال دارد دولت بریتانیا همسر خانم زاغری را تحت حمایت دیپلماتیک قرار دهد تا او برای سفر به تهران و دیدار با همسرش دچار مشکل نشود.

آقای جانسون بار دیگر تاکید کرد: «من عذرخواهی می‌کنم. قطعا تمام سخنانم در این باره که او به دلیل شغلش در آنجا بوده است را پس می‌گیرم.» وزیر خارجه بریتانیا اولویت فعلی کشورش را خارج کردن نازنین زاغری از ایران بر اساس موازین بشردوستانه اعلام کرد.

پیش از این، خانوادۀ خانم زاغری و همچنین بنیاد تامسون رویترز صحت سخنان آقای جانسون را رد کرده بودند.

بیشتر بخوانید: پشیمانی بوریس جانسون از اظهاراتش درباره نازنین زاغری

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بوریس جانسون مقابل پارلمان بریتانیا ملاقاتها در تهران را «با ارزش» خواند

بوریس جانسون با ظریف دیدار کرد

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود