احتمال وقوع کودتا در زیمبابوه

احتمال وقوع کودتا در زیمبابوه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

در حالی که اختلافات داخلی در کشور زیمبابوه میان رابرت موگابه، رئیس جمهور ۹۳ ساله این کشور و ایمرسون مناگاگوا، معاون او افزایش یافته است، خبرنگاران حاضر در هراره، پایتخت زیمبابوه روز سه‌شنبه از حضور خودروهای زرهی در اطراف این شهر خبر دادند.

این احتمال وجود دارد که ارتش زیمبابوه علیه رابرت موگابه، رئیس جمهوری این کشور دست به کودتا زده باشد.

بحران سیاسی در زیمبابوه پس از آن افزایش یافت که آقای موگابه که اکنون لقب مسن‌ترین رئیس جمهور دنیا را نیز دارد، سرانجام هفته گذشته ایمرسون مناگاگوا، معاون و از متحدان قدیمی خود را که یکی از گزینه‌های جانشینی او محسوب می‌شد، برکنار کرد.

گفته می شود دلیل این برکناری، آماده کردن شرایط برای ریاست جمهوری گریس موگابه، همسر رابرت موگابه بوده است.

پس از این برکناری و با آغاز تصفیه حسابها در بدنه قدرت، درنهایت روز گذشته ژنرال کنستانتینو شیوینگا، فرمانده ارتش زیمبابوه اعلام کرد که حزب حاکم باید بلافاصله پاکسازی طرفداران ایمرسون مناگاگوا، معاون رئیس جمهوری برکنار شده را متوقف کند؛ در غیر اینصورت ارتش آماده است برای برقراری ثبات وارد عمل شود.

در واکنش به این اخطار ارتش، حزب حاکم یا «زانو‌-پی‌اف» (ZANU–PF) که از حامیان جانشینی همسر رئیس جمهور است، به ارتش هشدار داد تا از ورود به سیاست خودداری کند و فرمانده ارتش را به خیانت متهم کرد.

روز سه‌شنبه شاهدان از حضور شماری خودروی زرهی و حرکت دست‌کم دو تانک در جاده‌های منتهی به پایتخت خبر دادند. گفته می شود یکی از این خودروها نیز در کنار جاده خراب و متوقف شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

راهپیمایی پزشکان معترض در زیمبابوه

برگزاری مراسم تشییع رابرت موگابه در پایتخت زیمبابوه

رابرت موگابه؛ از مبارزه با استعمار و آپارتاید تا سرنگونی در قامت دیکتاتور