بحران سیاسی لبنان؛ روایت ایران

بحران سیاسی لبنان؛ روایت ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

با افزایش تنش‌ها میان ایران و عربستان سعودی، به نظر می‌رسد پس از عراق، سوریه، یمن و قطر اکنون لبنان به میدان جدیدی برای زورآزمایی این دو رقیب دیرینه تبدیل شده است.

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان شنبه ۴ نوامبر پس از ترک بیروت و سفر به عربستان سعودی، استعفای خود را از رسانه‌های ریاض اعلام کرد.

او سپس در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المستقبل در عربستان سعودی اتهاماتی علیه تهران مطرح کرد که واکنش مقامات ایران را به همراه داشت.

علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل رهبر ایران، آخرین مقام رسمی ایران بود که یک شب پیش از اعلام استعفای آقای حریری، با او در بیروت دیدار داشت.

آقای ولایتی با رد ادعاهای مطرح شده از سوی سعد حریری گفت: «چيزهايي كه بعدا گفتند که فلاني [ولایتی] تهديد كرد، همۀ اينها دروغ بود و معلوم شد كه القائات سعودی‌ها است و یا ديگرانی كه مايل نيستند که لبنان را در آرامش ببینند و دوستی استراتژيک دو ملت ايران و لبنان را ببينند.»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران نیز ضمن تاکید بر اینکه ایران همچنان بر مواضع خود مبنی بر عدم دخالت در امور داخلی کشورها پایبند است، گفت: «مسائل داخلی لبنان و آقاي حريری به خود لبناني‌ها، دولت لبنان، پارلمان و احزاب لبنانی مربوط است و آنچه كه در روز‌های گذشته در لبنان شاهد بوديم، در واقع يك نوع تعقل و خردمندی بالا بود.»

تحلیلگران مسائل ایران معتقدند تحولاتی که به‌تازگی در لبنان روی داده، سناریوی جدیدی برای بی‌ثبات کردن اوضاع داخلی این کشور و درنهایت به چالش کشیدن موقعیت ایران در خاورمیانه است.

علی منتظری، کارشناس مسائل خاورمیانه می‌گوید: «استعفای سعد حریری هیچ دلیل موجه داخلی ندارد و اتفاقا در یازده ماه اخیر که نخست‌وزیر بود اوضاع بسیار خوب پیش می‌رفت بنابراین دلیل اینکه سعودی‌ها دنبال این داستان هستند، به تقابل [سعودی‌ها] با ایران بر می‌گردد، در این جا است که بی‌ثباتی در لبنان به نفع سعودی‌ها تمام می‌شود.»

جواد منتظری، خبرنگار یورونیوز در تهران می‌گوید: «ایران معتقد است عربستان سعودی با بهره گیری از استعفای سعد حریری تلاش دارد ثبات و موازنه سیاسی در لبنان را بر هم زده و ایران را با چالش جدیدی در خاورمیانه مواجه کند؛ اگرچه رفتار ایران نشان می‌دهد که تمایلی برای بازی در زمین عربستان سعودی ندارد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود