مقامات لهستان راهپیمایی دفاع از «هولوکاست اسلامی» را «میهن پرستی» خواندند

مقامات لهستان راهپیمایی دفاع از «هولوکاست اسلامی» را «میهن پرستی» خواندند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

مقامات لهستان می گویند تظاهرات راست گرایان افراطی در این کشور که با شعارهای یهودی ستیز و اسلام ستیز همراه بود، نشانه ای از «میهن پرستی» بوده است.

حدود ۶۰ هزار نفر روز یکشنبه همزمان با روز استقلال لهستان در ورشو، پایتخت تظاهرات کردند. شرکت کنندگان پارچه هایی را حمل می کردند که بر روی آنها شعارهایی در دفاع از «اروپای سفیدپوستان» و مخالفت با پناهجویان نوشته شده بود.

«برای هولوکاست اسلامی دعا کنید!»، «لهستان یکدست، لهستان سفید!»، «نه به اسلام»، «یهودیان از لهستان بیرون بروند» و «پناهندگان بیرون روید!» از جمله شعارهایی بود که در جریان این تظاهرات در دست شرکت کنندگان دیده می شد.

اکثر راهپیمایان چهره های خود را پوشانده بودند و نماد های راست افراطی و پرچم لهستان را در دست داشتند. آنها همچنین شعارهای نژادپرستانه سر می دادند و مشعل‌های کوچک با شعله قرمز رنگ حمل می کردند.


دولت لهستان از این رویداد به عنوان «جشن بزرگ لهستانی ها با عقاید مختلف اما متحد پیرامون ارزشهای مشترک» یاد کرده است. با این حال دولت راستگرای این کشور عقاید «نژادپرستانه» و «بیگانه هراس» را محکوم کرده است.

یاروسواف کاچینسکی، رهبر حزب حاکم «قانون و عدالت» از «حوادث تاسف آور» در جریان این راهپیمایی سخن گفت اما به گفته او این حوادث «حاشیه ای» بودند. ماریوس بلاشچاک، وزیر کشور لهستان نیز از تصاویر این راهپیمایی تحت عنوان «صحنه ای زیبا» ستایش کرد.

با این حال آندری دودا، رئیس جمهوری محافظه کار لهستان از شعارهای مطرح شده در تظاهرات ملی گرایان این کشور به صراحت انتقاد کرد.

گروه کوچکی از مدافعان حقوق بشر به دنبال تظاهرات ورشو به عدم محکومیت ملی گرایان توسط مقامات لهستان اعتراض کردند.

این در حالی است که واکنشها به راهپیمایی روز یکشنبه در ورشو تنها به داخل لهستان محدود نشد و در سطح بین المللی نیز عکس العمل هایی را به دنبال داشت. امانوئل ناهشون، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل از این تظاهرات به عنوان «راهپیمایی خطرناک عناصر افراطی و نژادپرستانه» یاد کرد.


دونالد توسک، رئیس شورای اروپایی و نخست وزیر پیشین لهستان نیز تاکید کرده است که روز استقلال این کشور متعلق به تمام لهستانی ها است و متعلق به یک حزب نیست.

دولت راستگرای لهستان از پذیرش پناهجویان اهل خاورمیانه و شمال آفریقا در چارچوب اسکان دهی آنها توسط اتحادیه اروپا خودداری کرده است. ورشو دلیل این تصمیم را تهدید «امنیت عمومی» عنوان می کند.

از تظاهرات روز یکشنبه ملی گرایان لهستان به عنوان یکی از بزرگترین تجمعات ملی گرایان در اروپا طی سالهای گذشته یاد شده است.

لهستان برای نسل ها بیشترین جمعیت یهودیان را در میان کشورهای اروپایی داشت. با این حال اکثر یهودیان ساکن این کشور در جریان جنگ جهانی دوم در اردوگاه های آلمان نازی کشته شدند.

از عوامل مختلفی به عنوان تقویت کننده ملی گرایی در لهستان و عامل موفقیت راهپیمایی امسال آنها یاد شده است. موج ورود پناهجویان به اروپا، انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا و ارتباط با گروه های راست افراطی در دیگر کشورها از جمله این عوامل هستند.

تاثیر ورود پناهجویان به اروپا

عقاید ملی گرایانه در لهستان طی سالهای اخیر و همزمان با موج ورود پناهجویان به اروپا گسترش یافته است. حزب حاکم در این کشور در سال ۲۰۱۵ با برنامه باز گرداندن «افتخار» لهستانی بودن به شهروندان و جلوگیری از ورود پناهجویان به قدرت رسید. در راهپیمایی روز یکشنبه نیز شعارها و تصاویری علیه پناهجویان به چشم می خورد. در یکی از این تصاویر فردی که ظاهری مانند اهالی خاورمیانه داشت کمربند انفجاری به خود بسته بود و خود را «پناهجو» معرفی می کرد.

این در حالی است که بنا به آمارها مسلمانان تنها ۰.۱ درصد جمعیت لهستان را تشکیل می دهند. رقمی که معادل حدود ۳۵ هزار نفر است.

آگهی

تحولات جهانی و دیدار دونالد ترامپ از لهستان

شعار اصلی شرکت کنندگان در راهپیمایی روز یکشنبه یکی از عبارت هایی بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در جریان دیدار خود از لهستان از آن استفاده کرده بود. جمله «ما خدا می خواهیم» که از یکی از آهنگ های سنتی لهستان الهام گرفته شده است به عنوان عبارت و شعار اصلی تظاهرات روز یکشنبه انتخاب شده بود. دونالد ترامپ در جریان دیدار ماه ژوئیه خود از لهستان از این عبارت استفاده کرده بود.

بنا به برخی تحلیلها ملی گرایان لهستان با موج کنونی ملی گرایی در سطح جهان از جمله به قدرت رسیدن دونالد ترامپ جان دوباره ای گرفته اند. ملی گرایان لهستان خود را مدافع ارزشهای اروپای مسیحی قلمداد می کنند. خطر اصلی از دید آنها جهانی شدن، لیبرالیسم و مهاجرت مسلمانان به اروپا است.

جذابیت راهپیمایی ملی گرایان لهستان در اروپا

در سال ۲۰۰۹ تنها چند صد نفر در تظاهرات ملی گرایان لهستان شرکت کرده بودند. این در حالی است که در تظاهرات امسال این رقم به حدود ۶۰ هزار نفر رسید. بنا به گزارشها شرکت کنندگان در این راهپیمایی را اعضای گروه های نئونازی لهستان، گروه های اوباش طرفدار فوتبال و همچنین هواداران راست افراطی در دیگر کشورهای اروپایی تشکیل می دادند. تعدادی از شرکت کنندگان در راهپیمایی امسال از اسپانیا، مجارستان و اسلوواکی به وروشو آمده بودند. علاوه بر این شماری از چهره های سرشناس راست افراطی از بریتانیا، ایتالیا و آمریکا به این راهپیمایی دعوت شده بودند. با این حال مقامات لهستان از حضور آنها جلوگیری کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ملی‌گرایی و پوپولیسم دو غده سرطانی اروپا

نخست وزیر لهستان: از شمال آفریقا و خاورمیانه پناهجو قبول نخواهیم کرد

پلیس لهستان برای مقابله با کشاورزان معترض در ورشو گاز اشک آور پرتاب کرد