تیلرسون در میانمار خشونت علیه مسلمانان روهینگیا را محکوم کرد

تیلرسون در میانمار خشونت علیه مسلمانان روهینگیا را محکوم کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه در جریان سفرش به نایپیداو، پایتخت میانمار وضعیت در ایالت راخین را «وحشتناک» توصیف کرد و گفت که در این منطقه «جنایت علیه بشریت» روی داده است.

او در جریان این بازدید کوتاه با ژنرال مین آنگ هلینگ، فرماندۀ ارتش و همچنین آنگ سان سوچی، رهبر دولت میانمار دیدار کرد و از آنها خواست تا ضمن بررسی «گزارش‌های معتبر از جنایات گسترده‌ای» که گفته می‌شود نیروهای امنیتی میانمار علیه مسلمانان روهینگیا مرتکب شده‌اند، به آنها پایان دهند.

آقای تیلرسون اعلام کرد که کشورش مبلغ ۴۷ میلیون دلار برای کمک به پناهجویان روهینگیا اختصاص خواهد داد.

سفر وزیر خارجه آمریکا پس از آن انجام می‌شود که در این هفته گروههای مدافع حقوق بشر نیز نتیجۀ تحقیقات داخلیِ ارتش میانمار در رابطه با اتهام ارتکاب جنایت را رد کرده و آن را «لاپوشانی» خوانده بودند.

آقای تیلرسون، حملات شبه‌نظامیان در ایالت راخین را محکوم کرد اما همزمان تاکید کرد هر واکنشی از سوی نیروهای امنیتی باید بگونه‌ای باشد که کمترین آسیب به غیرنظامیان برسد.

او از مقامات میانمار خواست که تحقیقاتی معتبر و بی‌طرف انجام دهند. او افزود: «ما عمیقا دربارۀ گزارش‌های معتبری که از ارتکاب جنایات گسترده در جریان خشونتهای اخیر در ایالت راخین منتشر شده، نگران هستیم. جنایاتی توسط نیروهای امنیتی میانمار یا اوباش انجام شده است که نیروهای امنیتی آنها را آزاد گذاشته بودند.»

آقای تیلرسون تاکید کرد که اگرچه در حال حاضر با اعمال تحریم‌های اقتصادی و اعمال محدودیت سفر برای مقامات میانمار مخالف است اما اگر اطلاعات معتبر و قابل اطمینانی دربارۀ سوء‌استفادۀ افراد وجود داشته باشد، این امکان وجود دارد که تحریم‌هایی علیه آنها اعمال شود. او افزود که ایالات متحده آمریکا می‌خواهد با شرکایی کار کند که در قبال هر نوع جنایت و عواقب آن خود را مسئول بدانند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «یکی از آزمایش‌های کلیدی برای هر دموکراسی، چگونگی برخورد آنها با آسیب پذیرترین و محروم‌ترین بخش جمعیتشان است.»

او افزود: «این مسئولیت دولت و نیروهای امنیتی است تا از حقوق انسانی همۀ مردمی که در داخل کشور زندگی می‌کنند محافظت کرده و به آن احترام بگذارند و کسانی‌ که این وظیفه را انجام نداده‌اند، باید پاسخگو باشند.»

بر اساس برآوردها بیش از ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت روهینگیا در پی درگیری‌های خونین ماههای اخیر، به کشور همسایه بنگلادش فرار کرده‌اند. شواهد ماهواره‌ای از به آتش کشیده شدن روستاهای روهینگیا و گزارش‌های تایید شده توسط کارشناسان حقوق بشر نیز از تجاوز گسترده به زنان، کشتار کودکان یا انداختن کودکان در میان شعله‌های آتش خبر می‌دهند.

یک مقام ارشد سازمان ملل متحد اقدام نیروهای نظامی میانمار در این کشور را «پاکسازی قومی» توصیف و صندوق کودکان ملل متحد موسوم به یونیسف نیز نسبت به وضعیت کودکان روهینگیا ابراز نگرانی کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر نیز در گزارش روز چهارشنبۀ خود، به این موضوع پرداخت که نیروهای امنیتی میانمار به عنوان بخشی از عملیات پاکسازی قومی علیه مسلمانان روهینگیا، دست به تجاوز گسترده به زنان و دختران در ایالت راخین زده‌اند.

در گزارش ۳۲ صفحه‌ای این سازمان، علاوه بر انتشار اسنادی از خشونتهای گسترده این نیروها علیه زنان و دختران و بی‌رحمی و تحقیرهای آنها آورده شده است که بسیاری از مادران شاهد کشتار کودکان، همسران و والدین خود بوده‌اند و بازماندگان تجاوزهای جنسی مجبور شده‌اند برای رسیدن به بنگلادش، روزهای سختی را پای پیاده و با بدن‌های بشدت زخمی طی کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تنش در دریای جنوبی چین؛ رئیس‌جمهوری فیلیپین به پکن هشدار داد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد

کاوشگر ژاپنی ماه توانست از دومین شب قمری نیز جان سالم به در برد