راز ۱۱ شهر باستانی در گل‌نبشته‎های آناتولی کشف شد

راز ۱۱ شهر باستانی در گل‌نبشته‎های آناتولی کشف شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

محققان و مورخان با مطالعه و تحلیل چندین هزار گل نبشته قدیمی یافته شده در آناتولی، موفق شدند که مکان ۱۱ شهر باستانی متعلق به تمدن آشور را تخمین بزنند.

گوجکو بارجاموویچ، مورخ تمدن های بین النهرین و سه اقتصاددان با استفاده از رمزگشایی عددهای حک شده بر گل نبشته‌های قدیمی متعلق به ۴۰۰۰ سال پیش، راه تازه ای را برای مشخص کردن مکان شهرهای باستانی در آناتولی یافتند.

شهر باستانی «کانیش» که بقایای آن امروزه در کول تپه در نواحی مرکزی ترکیه کنونی است، یک کانون تجاری مهم در چند هزار سال پیش بوده است. پیش از این باستان شناسان آثاری از این شهر قدیمی را در این تپه یافته اند. از جمله این آثار بیش از ۲۳۰۰۰ گل نبشته تاریخی به خط میخی است که به بازرگانان تعلق داشت.

بر اساس مقاله ی گوجکو بارجاموویچ این متن ها بیشتر شامل نامه های تجاری، اسناد حمل و نقل، سند های حساب و کتاب و اثر مهره و قرار داد است.

وسوسه انگیز ترین یافته برای باستان شناسان در این متن ها، اشاره به شهرهای باستانی در این گل نوشته ها است. محل برخی از این شهرها هنوز ناشناخته باقی مانده است. مورخان و باستان شناسان معمولا برای تعیین مکان شهرهای باستانی، به تحلیل متن های تاریخی و توصیف چشم اندازهای طبیعی و یا استفاده از اشاره هایی به فاصله و جهت شهرها از هم می پردازند.

اما بارجاموویچ و همکارانش ایده ی متفاوتی در این پژوهش به کار گرفتند. آنها در این روش ازاطلاعات عددی همچون مقدار بار فرستاده شده، استفاده کردند. مثلا در یکی از متن ها به میزان بار سه محموله که از «دورهومیت» به کانیش، از کانیش به «واهشوشانا» و سپس از دورهومیت به واهشوشانا فرستاده شده است، اشاره شده است. مکان همه این شهر ها به جز کانیش همچنان ناشناخته است.

پس از تحلیل هزاران گل نوشته، اگر مقدار محموله هر بار را بین مکان های ثبت شده پخش کنیم، در نهایت می توانیم تصویری از شبکه تجارت بین این مکان ها را ( پیرامون کانیش) بازسازی کنیم. این همان کاری است که آقای بارجاموویچ پس از ترجمه و تحلیل ۱۲ هزار گل نبشته و استخراج اطلاعات از این حمل و نقل های تجاری انجام داده است. انها در نهایت موفق شدند که صدها مسیر تجاری بین ۲۶ شهر باستانی را بازسازی کنند. ۱۵ شهر از این بین، پیش از این مکان یابی شده اند، اما محل ۱۱ شهر دیگر همچنان نامعلوم است.

این محققان بر این باورند بین شهرهایی که نزدیک تر به هم بوده اند، تجارت بیشتری در جریان بوده است. آنها با وارد کردن اطلاعات عددی به دست آمده از مطالعه این گل نبشته ها در یک الگوریتم تجاری تلاش کردند که فاصله تقریبی برخی از این شهرهای قدیمی را نسبت به کانیش تخمین بزنند. مثلا اگر داده های الگوریتم از یک شهر شناسایی شده با داده های الگوریتم مربوط به یک شهرمکان یابی نشده (مثل دورهومیت) همپوشانی داشته باشد، این نشانه می تواند دلیل خوبی برای تعیین محل دورهومیت در نزدیکی شهر شناخته شده باشد.

در پایان این پژوهش این گروه نقشه ای را طراحی کردند که درآن مکان برخی از این شهرها به طور تخمینی، مشخص شده است. آنها مدلی را بر این اساس برای مکان یابی باقی شهرهای قدیمی پیشنهاد کرده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

باستان‌شناسان به ماهیت اصلی بقایای اسفنج ۸۶۰۰ ساله‌ پی بردند

باستان‌شناسان بقایای ۳۷۰۰ ساله مغز دو انسان را در ترکیه کشف کردند

بلندپروازی هواپیمایی ترکیه؛ غذا با ستارهٔ میشلن، و تربیت خلبان برای دنیا