اپرای «مده آ» در جشنواره اپرای وکسفورد

با همکاری
اپرای «مده آ» در جشنواره اپرای وکسفورد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

جشنواره اپرای وکسفورد به کشف شاهکارهای فراموش شده دنیای اپرا اختصاص دارد. این رویداد در ایرلند امسال با اپرای

جشنواره اپرای وکسفورد به اجرای شاهکارهای فراموش شده اپرا اختصاص دارد. شصت و ششمین دوره این جشنواره با اجرای اپرای «مده آ» شاهکار لوئیجی کروبینی، آهنگساز ایتالیایی قرن هجدهم و نوزدهم میلادی شروع شد.

در جشنواره اپرای وکسفورد آثاری اجرا می شود که کمتر به روی صحنه رفته اند. امسال این جشنواره از ۱۹ اکتبر تا ششم نوامبر ۲۰۱۷ میلادی در جنوب شرق ایرلند برگزار شد. اپرای مده آ شاهکار لوئیجی کروبینی آغازگر شصت و ششمین دوره این جشنواره در جنوب شرقی ایرلند بود.

آهنگساز ایتالیایی، که بیشتر عمرش را در فرانسه گذارنده بود، مده آ را به زبان فرانسوی و براساس تراژدی «اوریپید» نمایشنامه نویس یونان باستان ساخته است. مده آ زنی کینه توز و انتقام جو و سیاه دل ست که خیانت همسر، خشمی مهار نشدنی را در وجود او شعله ور می کند. مده آ برای انتقام از شوهر خیانتکار، فرزندانش را می کشد.

Great news for #Opera fans RTElyricfm</a> to broadcast all 3 productions from <a href="https://twitter.com/wexfordopera?ref_src=twsrc%5Etfw">wexfordopera starts with #Medea tonight https://t.co/qTckCCDfzCpic.twitter.com/YOJahhuUi0

— Conal O’Broin (@operakey) October 28, 2017

فیانو شاو: داستان مده آ بیشتر درباره زندگی است تا درباره مرگ

فیونا شاو ایرلندی کارگردان هنری این اجرا، مده آ را به دنیای امروزی آورده است. او می گوید: «وقتی اولین بار داستان مده آ را خواندم، چیزی که خیلی مرا جذب کرد این بود که این داستان بیشتر درباره زندگی است تا درباره مرگ. داستان تلخی است، خانواده نابود شده، آینده ویران شده، تراژدی نیست، فاجعه است. آنچه در این داستان به شدت بر من تأثیر می گذارد این است که نشان می دهد چقدر عشق پرارزش است.»

لیز داویدسون، خواننده سوپرانو اهل نروژ نقش مده آ را بازی می کند.

New to opera? Not sure what people are talking about, but too afraid to ask? See our A-Z opera lingo guide https://t.co/5Mx0akOFcl#WFO2017pic.twitter.com/ZtwDwS0XJ6

— WexfordFestivalOpera (@wexfordopera) October 25, 2017

«نقش مده آ نقشی سخت برای خوانندگان سوپرانو است»

استفان بارلو، رهبر ارکستر این اجرا از نقش مده آ می گوید: «یکی از سخت ترین نقشها برای خوانندگان سوپرانو آوازی است که کروبینی نوشته است، تسیتورای گسترده ای را می طلبد. برخی قسمت ها خیلی زیر است و نیاز به کولوراتورا دارد، ملودی های لگاتوی طولانی هم هست و البته، بخش هایی که باید بسیار آرام (پیانو) و شناور با حال و هوایی روحانی و آسمانی اجرا شود.»

تراژدی زمانی آغاز می شود که شوهر «مده آ» او را ترک و با «گلاوس» دختر کرئون، پادشاه کورنت ازدواج می کند و «مده آ» برای انتقام از «گلاوس» به او سم می دهد.

روس اینیستا، خواننده صدای سوپرانو نقش «گلاوس» بازی می کند و می گوید: «گلاوس همه داستان مده آ را می دانست. از همان ابتدا احساس می کند چه پایان غم انگیزی در انتظارش است. او ترس از مده آ، حضور او و قدرت او را حس می کند.»

La soprano RuthIniesta</a> será Glauce en la "Medea" del <a href="https://twitter.com/hashtag/Wexford?src=hash&ref_src=twsrc%5Etfw">#Wexford</a> Festival Opera <a href="https://twitter.com/wexfordopera?ref_src=twsrc%5Etfw">wexfordopera#WFO2017. Estreno 19/10 https://t.co/Gk3nffSqDzpic.twitter.com/UCeyotRtuU

— Godirect-AM (@Godirect_AM) October 17, 2017

سازبندی تکان دهنده کروبینی در اپرای مده آ

فیونا شاو، بازیگر و کارگردان، سالها قبل نقش مده آ را در تئاتر بازی کرده است، می گوید: «داستان مده آ بر اساس یکی از افسانه های یونان باستان است، اما در عین حال می تواند برای یک زوج امروزی هم رخ بدهد. بنابراین تصمیم گرفتیم شکل اسطوره ای داستان را حفظ کنیم و هر بار که مده آ از گذشته و سرزمین مادریش که کولخیس (سرزمینی باستانی در غرب قفقاز) است حرف می زند ما هم به آنجا می رویم که پر از صخره و سنگلاخ است اما تکیه گاه خاطرات اوست. سوررئالیستی است اما در عمل به شکلی که ما به کار برده ایم بسیار دقیق و منسجم است.»

استفان بارلو می گوید: «کروبینی برای بخشی هایی از این اپرا موسیقی تند و خشن نوشته است. صداها گاهی اوقات خیلی تیز است و سازبندی و ترکیب وانتخاب سازها گاهی تکان دهنده و شوک آور است. اپرای مده آ در اعماق وجودتان رسوخ می کند و نمی توانید فراموشش کنید.»

There are still some last minute tix available for Medea TOMORROW NIGHT!!https://t.co/ACwrgaPEhgpic.twitter.com/CnXrbkM8mk

— National Opera House (@NatOperaHouse) November 2, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چین؛ جشنواره مجسمه‌های یخی و برفی

جشنواره اپرای وکسفورد برای آثاری که تا کنون کمتر اجرا شده است

رقابت فینالیست‌های جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکستر جوان