جنجال بر سر اعطای مجوز واردات لاشه و عاج فیل به آمریکا

جنجال بر سر اعطای مجوز واردات لاشه و عاج فیل به آمریکا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

انتشار خبر اعطای دوباره مجوز وارد کردن لاشه و عاج فیل به شکارچیان در آمریکا، دولت دونالد ترامپ را با موج جدیدی از اعتراضات رو به رو کرده است.

دولت باراک اوباما با هدف حمایت از این گونه جانوری «در خطر انقراض»، مجوز واردات عاج و لاشه فیل به ایالات متحده آمریکا را ممنوع کرده بود.

موسسه موسوم به «خدمات آبزیان و حیات وحش ایالات متحده آمریکا» با انتشار بیانیه‌ای در وبسایت خود اعلام کرد : «مجوز برای واردات فیل‌های شکار شده با هدف تفریح در زیمبابوه تا تاریخ ۳۱ دسامبر۲۰۱۸ را صادر خواهد کرد». پس از علام این طرح، دولت با موجی از انتقادها از سوی سازمان‌ها و گروه‌های حمایت از حیوانات روبه‌رو شد. بسیاری از کاربران در فضاهای مجازی با بازنشر عکس پسر دونالد ترامپ که او را در کنار جسد یک فیل – در حالیکه در یک دست چاقو و در دست دیگر دم یک فیل را گرفته است – به شدت به این تصمیم دولت اعتراض کردند.

با بالا گرفتن اعتراض‌ها، سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که اعطای مجوز هنوز در دست بررسی است و هیچ سندی در این باره نهایی نشده است.

صفحه یک گروه موسوم به پروژه فیل دریک پیام توییتری نوشت: «دولتمردان آمریکا در حال سوءاستفاده هستند. پیش از این روزانه ۱۰۰ فیل کشته می‌شوند. این قانون منجر به شکار بیشتر این حیوان خواهد شد.»

انجمن حمایت از شکار در آفریقای جنوبی، با اعلام یک آگهی این خبر را تایید کرد. بنیاد بین‌المللی حمایت از شکار حیوانات (Safari) با حمایت لابی اسلحه درآمریکا برای به دست آوردن این مجوز فعالیت زیادی کرده بود.

مرکز آمریکایی حمایت از محیط زیست از اعطای «اجازه ورود سر، پا، عاج و دم فیل‌های مرده در آمریکا» انتقاد و دونالد ترامپ را به قانونی کردن کشتارِ این حیوانات در معرض خطر،‌ متهم کرد.

دولتمردان آمریکایی در توجیه این قانون اعلام کردند که شکار برای تفریح، در چهارچوب یک برنامه ی مشخص و تزریق پول و تشویق مردم محلی می تواند به حفاظت گونه‌های خاصی از حیوانات در خطر کمک کند.

آژانس آمریکایی حمایت از حیوانات اعلام کرد که به منظور حفاظت از گونه‌های درمعرض خطر، شکار باید درمنطقه‌هایی صورت بگیرد که قوانین و چهارچوب‌های مشخصی برای شکار وجود دارد و گونه‌های حیوانی در زیستگاه‌های طبیعی در خطر نباشند.

این جنجال در حالی بالا گرفته است که دولت آمریکا روز پنجشنبه اولین گزارش سالانه خود را از قاچاق حیوانات وحشی منتشر کرد. در این گزارش فهرست کشورهایی که شرایط حیوانات وحشی در آنها نگران کننده به شمار می‌رود، گنجانده شده است. نام زیمبابوه و زامبیا در این فهرست دیده نمی‌شود.

شماری از ناظران بر این باورند که شاید این تصمیم دولت آمریکا با علاقه دو پسر دونالد ترامپ یعنی دونالد ترامپ جونیور و اریک به شکار بی ارتباط نباشد. پسران رئیس جمهوری آمریکا به طور منظم برای شکار به آفریقا می روند.

بیشتر بخوانید: سوزاندن هزاران عاج فیل در کنیا
مبارزه با قاچاق عاج در کنیا؛ سوزاندن ۱۰۵ تن عاج فیل و یک تن شاخ کرگدن
گردهمایی بزرگ در آفریقای جنوبی در حمایت از حیات وحش

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف و ردیابی شبکه قاچاق از طریق تحلیل دی‌ان‌ای عاج فیل‌ها در آفریقا

سگی با شلیک گلوله شکارچی را کشت

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها