ورشو، مقصد مورد علاقه بنگاههای تجاری و سرمایه گذاران بین المللی

ورشو، مقصد مورد علاقه بنگاههای تجاری و سرمایه گذاران بین المللی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پیشرفت اقتصادی در لهستان در هیچ جا بخوبی ورشو مشهود نیست.

آگهی

ورشو در قلب اروپا، شهری ایده آل برای سرمایه گذاری است که با دیگر شهرهای مهم اقتصادی اروپایی مثل پاریس و فرانکفورت رقابت می کند. پایتخت لهستان، امروز به یکی از مقاصد مورد علاقه بنگاههای تجاری بزرگ بین المللی تبدیل شده است.

درباره لهستان

  • جمعیت لهستان ۳۸.۴ میلیون نفر است
  • در سال تحصیلی ۲۰۱۷-۲۰۱۶، ۲۳۹هزار و ۵۰۰ نفر دانشجو در لهستان تحصیل می کنند
  • از نظر جلب نظر سرمایه گذاران خارجی، ورشو در لهستان اولین شهر است
  • ۴۰درصد ساکنان ورشو به زبان انگلیسی صحبت می کنند و ۲۰ درصد جمعیت شهر دست کم به دو زبان خارجی مسلط هستند

پیشرفت اقتصادی در لهستان در هیچ جا بخوبی ورشو مشهود نیست. در ورشو بیش از پنج میلیون متر مربع فضای اداری وجود دارد. ساخت و ساز واحدهای اداری بیشتر از ساخت و ساز در حوزه های دیگر پیشرفت کرده است. پایتخت لهستان از نظر سرمایه گذاری و رقابت پذیری چه قابلیت هایی دارد؟

پروژه های عظیم ساختمانی و تغییر چشم انداز فضای شهری در ورشو

چشم انداز فضای شهری در ورشو در حال تغییر است، آسمان خراشهایی عظیم با نمای شیشه ای در این شهر دیده می شود.

شرکت توسعه موسوم به اکو، شرکت ساختمان سازی است و برای تبدیل ورشو به شهری مدرن سرمایه گذاری می کند. این شرکت پروژه تبدیل یک کارخانه آبجوسازی قدیمی به مجموعه ای از ساختمانهای شیک و مدرن مسکونی و اداری را در دست دارد.

میکولای مارتیویسکا، یکی از مسئولان ارشد این شرکت می گوید: «کار ما فقط ساخت و ساز نیست ، می خواهیم کاری کنیم که ورشو تبدیل به مقصد تجاری بشود. هدف مان شامل تمام حوزه های عمرانی می شود و می خواهیم در همه این حوزه ها رقابت کنیم.»

او درباره اینکه به چه دلیل ورشو برای سرمایه گذاری جذاب است می گوید: «با سرمایه گذاری در ورشو تقریبا در همه جا سرمایه گذاری می کنید. در اینجا زیر ساختهای مورد نیاز را داریم، اقتصاد کلان و عوامل مالی داریم. هیچ جایی را در اروپا پیدا نمی کنید که همه عوامل را همزمان در اختیار داشته باشیم.»

Echo’s new Warsaw office project gets its first green light
https://t.co/3Qb4KzGoTpEcho_Investment</a> <a href="https://twitter.com/hashtag/Poland?src=hash&ref_src=twsrc%5Etfw">#Poland</a> <a href="https://twitter.com/hashtag/PropertyNews?src=hash&ref_src=twsrc%5Etfw">#PropertyNews</a> <a href="https://twitter.com/hashtag/PropertyForum?src=hash&ref_src=twsrc%5Etfw">#PropertyForum</a> <a href="https://t.co/p1ZqfMRybx">pic.twitter.com/p1ZqfMRybx</a></p>&mdash; Property Forum (_Property_Forum) June 23, 2017

بلندترین برج اروپای مرکزی در پایتخت لهستان

در حال حاضر بیش از ۷۵۰ هزار متر مربع در حوزه های مختلف با کاربردهای متفاوت در ورشو در حال ساخت است که نیمی از این ساختمانها، آسمان خراش هستند.

تعداد پروژهای ساختمانی در سال گذشته در ورشو کاهش یافت اما بازار مسکن از وضعیت مستحکمی برخوردار بود، و مانع از این نشد که شرکت اسلوواک موسوم به «اچ بی روییس» پروژه ساخت برج بزرگ ورشو را آغاز کند، ساخت این برج به ارتفاع ۳۱۰ متر در سال ۲۰۲۰ میلادی به پایان خواهد رسید و مرتفع ترین ساختمان در اروپای شرقی خواهد بود.

استانیسلاو فرانکا، از مسئولان این شرکت می گوید: «علت اینکه این پروژه را در اینجا انجام می دهیم این است که در در حال حاضر ورشو تقاضا وجود دارد واین شهر از قابلیتهای زیادی برخوردار است. شاید طی یک یا دو سال آینده این تقاضا دیگر وجود نخواهد داشت. برای انجام این پروژه به سراغ معماران و طراحان داخلی و خارجی رفته ایم و دیدگاههای مختلف را در این پروژه دخیل کردیم.»

«در آینده شاهد حضور شرکتهای جدیدی در ورشو هستیم که تا قبل از برکسیت به اینجا نیامده بودند»

معماری و زیرساختهای شهری ورشو، بسیاری از شرکتهای جهانی ساخت و ساز را یه اینجا کشانده است. مثل شرکت کانادایی املاک و مستغلات، موسوم به «کولی یر» که از سال ۱۹۹۷ در ورشو کار می کند.

مونیکا راژسکا وولینسکا مدیر این شرکت در لهستان می گوید: «شرکتهایی که از سالها قبل در اینجا مشغول کار هستند، ز کار کردن در شرایط قابل اطمینان ورشو راضی اند، این شرکتها می خواهند فعالیتهایشان را گسترش بدهند و افراد بیشتری را استخدام کنند. ورشو همچنین قابلیت جذب سرمایه گذاران جدید را دارد، در آینده شاهد حضور شرکتهای جدیدی خواهیم بود. شرکتهایی که قبل از برکسیت به اینجا نیامده بودند.»

نیروی کار ماهر و با استعدد در بازار کار ورشو

وجود فضاهای اداری انبوه در یک شهر، خبر خوبی برای بازار کار است. البته مهم است که شرکتها برای کسب اعتبار بیشتر از افراد با استعداد و مهارتهای مناسب استفاده کنند. به یک شرکت استخدامی می رویم تا درباره پتانسیل نیروی کار در اینجا بدانم.

بازار کار در لهستان از وضعیت خوبی برخوردار است. طبق آمار دولتی در سپتامبر سال جری میلادی نرخ بیکاری به ۲.۳ درصد رسید. شرکت موسوم به «مایکل پیج گروپ»، مسئول شرکت استخدامی بین المللی از سال ۲۰۰۵ در ورشو کار می کند و هر سال با ۱۸ هزار متقاضی کار مصاحبه کاری انجام می دهد.

مدیر شرکت در لهستان می گوید: «در اینجا میان استعدادها و نیروی کار فعال، وجود فضای اداری کافی و کل هزینه ها، تعادل خوبی هست. نیروی کار در ورشو از نظر دانش و مهارت متنوع است و با نیازهای شرکتهای خارجی مطابقت دارد.»

You can now see the progress of the #Varso tower from a platform. #Warsaw#Polandpic.twitter.com/dnD8Re2ujf

— BeautifulWarsaw?? (@BeautifulWarsaw) October 21, 2017

تعادل میان فضای سبز، امکانات تفریحی و اشتغال در ورشو

طبق آمار شهرداری ورشو، ۸۱ درصد سرمایه گذاران خارجی می گویند که توانایی ها و قابلیتها نیروی کار محلی برایشان جذاب است.

بانک «جی پی مورگان شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی و چند ملیتی قصد دارد در پایتخت لهستان، شعبه ای افتتاح و طی سالهای آینده بیش از ۳۰۰۰ نفر را استخدام کند.

JPMorgan to hire thousands for new operational headquarters in Warsaw https://t.co/8Et1WAG676pic.twitter.com/6HBTLhIS0S

— Bloomberg Brexit (@Brexit) September 22, 2017

میهائو اولشفسکی، معاون شهردار، یکی از مسئولان توسعه طرحهای تجاری است. با او در بازار آخر هفته «هالا گواردی» یکی از بازارهای معروف در اطراف وروشو ملاقات می کنیم.

پس از یک دوره طولانی بی ثباتی اقتصادی، ورشو امروز ششمین شهر امن اروپایی برای سرمایه گذاری است. میهائو اولشفسکی، معاون شهردار، می گوید: «اگر بخواهم در یک کلمه ورشو را توصیف کنم، می گویم شهری پویاست، زیرا بسرعت تغییر می کند.»

آگهی

او درباره اینکه ورشو چگونه می تواند با دیگر قطبهای اقتصادی در اروپا مثل لندن، فرانکفورت، یا پاریس رقابت کند، می گوید: «به نظرم به خاطر کیفیت زندگی، تناسب بین هزینه ها و درآمد، ورشو می تواند با این شهرها رقابت کند. ورشو، بعنوان پایتخت و مرکز کل اروپای مرکزی و شرقی، امکانات زیادی نسبت به شهرهای دیگر اروپایی دارد: از نظر دسترسی به فضای سبز و دسترسی به امکانات تفریحی، شهری است که جذابیتهای زیادی دارد. کیفیت فضاهای اداری هم یکی از عوامل جذب سرمایه گذاران خارجی است. تا ده سال آینده ورشو تمام این ویژگی را حفظ خواهد کرد، ویژگی های شهری که در آن میان طبیعت و امکانات تفریحی، و ظرفیتهای اقتصادی و دسترسی از خارج از کشور تعادل وجود دارد.»

Warsaw is among 23 European cities in the running today to be chosen to host two EU agencies leaving London due to Brexit. Voting starts in two hours https://t.co/gkBAgGM1ga

— Notes from Poland (@notesfrompoland) November 20, 2017

Credit Warsaw Timelapse : Maciej Margas

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر روحانی به هند؛ سرمایه‌گذاری در گسترش بندر چابهار

پلیس لهستان برای مقابله با کشاورزان معترض در ورشو گاز اشک آور پرتاب کرد

اتحادیه اروپا ۱۳۷ میلیارد بودجه مسدود شده لهستان را آزاد می‌کند