حریری پس از بازگشت به بیروت در مراسم روز ملی لبنان شرکت کرد

حریری پس از بازگشت به بیروت در مراسم روز ملی لبنان شرکت کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سعد حریری، نخست وزیر مستعفی لبنان که سه شنبه شب به لبنان بازگشته بود، روز چهارشنبه در مراسم روز استقلال لبنان شرکت کرد.

میشل عون رئیس جمهوری لبنان در مراسم رژه نظامی روز استقلال به گرمی از سعد حریری استقبال کرد. حریری در این مراسم در صندلی ای نشسته بود که برای نخست وزیر در نظر گرفته شده بود.

هنوز مشخص نیست که آیا حریری که اکنون به لبنان بازگشته هنوز بر استعفای خود پافشاری خواهند کرد یا خیر. با این حال میشل عون تاکنون استعفای او را نپذیرفته است.

سعد حریری همچنین روز چهارشنبه در کاخ ریاست جمهوری با میشل عون رئیس جمهوری و نبیه بری رئیس پارلمان لبنان دیدار کرد. حریری گفته بود که در لبنان موضع سیاسی اش را اعلام می کند. حریری در جریان مراسم روز استقلال سخنانی بیان نکرد.

Hariri takes part in celebrations on Lebanese Independence Day in Beirut – WATCH LIVE: https://t.co/iIqHSAENBLpic.twitter.com/3RVrcYO8zQ

— RT (@RT_com) November 22, 2017

مقامات رسمی لبنان و سیاستمداران بلند پایه نزدیک به حریری می گویند که ریاض حریری را مجبور به استعفا کرده و چند هفته اجازه خروج او از عربستان سعودی را نداده اند. با این حال عربستان سعودی و سعد حریری این ادعا را تکذیب کرده اند.

سعد حریری بعد از هفته ها اقامت اسرار آمیز در عربستان سعود با پادرمیانی فرانسه ریاض را ترک کرد و بعد از دیدار کوتاهی با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در قاهره به لبنان بازگشت. آقای حریری پس از ترک مصر هم مستقیما به بیروت بازنگشت و هواپیمای وی برای مدت کوتاهی در قبرس توقف کرد.

آقای حریری سه شنبه شب بدون استقبال رسمی در فرودگاه «رفیق حریری» بیروت، مستقیما برای «فاتحه خواندن» به مزار پدرش در مرکز بیروت رفت.

نخست وزیر مستعفی لبنان روز جمعه پس از ترک ریاض به همراه همسرش به پاریس رفته و در آنجا اعلام کرده بود که برای برگزاری جشن استقلال لبنان تا روز چهارشنبه به کشورش باز خواهد گشت.

BREAKING: #Hariri back in #LebanonAP</a> <a href="https://twitter.com/Reuters?ref_src=twsrc%5Etfw">reuterspic.twitter.com/ltfb7dyLin

— Christian Thiels (@ThielsChristian) November 21, 2017

استعفای ناگهانی سعد حریری در ریاض، پایتخت عربستان سعودی تنش‌هایی را در منطقه ایجاد و نگرانی‌ها از بروز دور جدیدی از بحران سیاسی در لبنان را تشدید کرد. آقای حریری ایران و حزب‌الله را به تلاش برای ناآرام کردن کشورش متهم کرده است.

Lebanon’s Prime Minister Saad Hariri met with Egypt’s President Abdel Fattah El Sisi in Cairo tonight. Sisi said the Lebanese should ‘reject endeavors for foreign intervention in Lebanon’s internal affairs’ pic.twitter.com/bx75f74B6y

— Jared Raphael Malsin (@jmalsin) November 21, 2017

صحنه سیاسی لبنان در انتظار سرنوشت استعفای سعد حریری است با این حال سیاستمدار لبنانی معقتدند او در صندلی نخست وزیری باقی خواهد ماند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مصر و کویت؛ مقصدهای حریری پس از فرانسه پیش از لبنان

وزرای عرب با هدف مقابله با ایران و حزب‌الله در قاهره گردهم آمدند

وزیر خارجه لبنان: حاکمیت کشورم حراج نمی‌شود