روحانی و ماکرون در یک گفتگوی تلفنی بر لزوم پایبندی به برجام تأکید کردند

روحانی و ماکرون در یک گفتگوی تلفنی بر لزوم پایبندی به برجام تأکید کردند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران خبری مبنی بر تماس تلفنی حسن روحانی و امانوئل ماکرون دو رئیس جمهور ایران و فرانسه منتشر کرد. در این خبر می‌خوانیم که حسن روحانی در تماس تلفنی با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده که ایران آماده است روابط خود را با فرانسه در همه عرصه‌های مورد علاقه دوجانبه، منطقه ای و بین المللی بر مبنای احترام متقابل و منافع مشترک، توسعه دهد. رئیس جمهوری ایران در این تماس تلفنی از فرانسه خواسته تا «استقلال رای» و جایگاهی که در منطقه خاورمیانه دارد را حفظ کند و تحت تاثیر «ماجراجویی‌هایی که در منطقه توسط برخی شاهزادگان کم‌تجربه انجام می‌گیرد»، قرار نگیرد. حسن روحانی در این گفتگو رفتار تحریک‌آمیز مقامات سعودی را به ضرر ثبات در منطقه خاورمیانه دانست.

این گفتگوها در راستای نزدیکی بیش از پیش فرانسه و عربستان در هفته‌های اخیر است. این در حالی است که پیش از انتخاب امانوئل ماکرون، یکی از معدود نامزدهایی که در جریان تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری ماه مه گذشته فرانسه انتقاد گسترده‌ای از نقش غیرسازنده عربستان و قطر و حمایت غیرمستقیم این کشورها از تروریسم منطقه ای کرده بود، مقامات ایرانی انتظار داشتند که با انتخاب بانکدار سابق در مقام ریاست جمهوری فرصت تازه‌ای برای ایران و علیه نفوذ عربستان در منطقه پدید آید. اما رئیس جمهوری فرانسه و وزیر خارجه این کشور در هفته‌های اخیر نشان داده‌اند که روابط اقتصادی و تجاری با عربستان را به ایران حسن روحانی ترجیح می‌دهند.

در این راستا ابتدا ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در هفدهم نوامبر در حالی که از عربستان سعودی بازدید می کرد از برنامه موشکی ایران انتقاد شدیدی کرد و دو روز بعد امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه در گفتگو با دونالد ترامپ تاکید کرد که باید در مقابل «بلندپروازیهای ایران» در منطقه خاورمیانه ایستاد و اجازه نداد این کشور بیش از این به بی ثباتی در منطقه خاورمیانه دامن بزند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به این ادعاها به فرانسه هشدار داد و گفت: «اینکه برخی مقامات کشورهای فرامنطقه‌ای به خلیج فارس سفر کنند و با نادیده گرفتن واقعیات موجود و بسیار روشن منطقه، تحت تاثیر القائات مقامات متوهم و جنگ‌افروز سعودی، نگرانی ساختگی، بی‌اساس و خصمانه آنها در قبال ایران را تکرار کنند مشکلی را از بحران‌های منطقه کم نمی‌کند.»

تاکید روحانی بر احترام به برجام

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در گفتگو با رئیس جمهوری فرانسه روز سه شنبه تاکید کرد که برجام یک معاهده بین‌المللی است و اظهار داشت: «از دیدگاه ایران از یکسو اجرای کامل و دقیق برجام آزمون مهمی برای سایر همکاری‌های مهم در عرصه بین المللی است و از سوی دیگر، اضافه کردن بخشی به برجام و یا حذف بخش هایی از آن ، موجب فروپاشی کامل این توافق خواهد شد.»

امانوئل ماکرون هم در این گفتگوی تلفنی تاکید کرد که کشورش خواستار گسترش روابط تجاری و اقتصادی است. وی تاکید کرد که فرانسه به برجام معتقد و پایبند است و اجازه نمی دهد کشوری این معاهده بین المللی را زیر سوال ببرد. ماکرون همچنین در ارتباط با تقویت روابط فرانسه و عربستان گفت که کشورش تنها بدنبال صلح و تقویت آرامش درمنطقه است. همچنین رئیس جمهوری فرانسه از حسن روحانی دعوت کرد تا در نشست اقلیمی پاریس در پایان ماه آذر شرکت کند.

با وجود سخنان اخیر امانوئل ماکرون در گفتگوی مستقیم با رئیس جمهوری ایران و اطمینان به حسن روحانی، رویکرد اخیر دولت فرانسه در همسویی با دولت جمهوریخواه دونالد ترامپ در لزوم تمدید محدودیت‌های ایران در برجام یا سوق دادن این کشور به سوی محدودسازی قدرت موشکی و تجدیدنظر در سیاست منطقه‌ای‌ و یا حتی اعلام شرکت توتال به خروج از ایران در صورت تمدید تحریم‌ها از سوی کنگره آمریکا، همه و همه نشان می‌دهند که منافع پاریس در مناسبات با آمریکا و عربستان سعودی فراتر و مهمتر از آن است که دولت فرانسه بخواهد در مقطع حساس کنونی آن را قربانی رابطه با جمهوری اسلامی ایران کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

امپراتوری سریال‌های تلویزیونی ترکیه از عربستان تا شیلی

رقص میله در بیروت؛ دختران لبنانی برای فرار از استرس به کلاس‌ رقص پناه می‌آورند