کرملین: روسیه منشاء آلودگی‌های رادیواکتیو در اروپا نیست

کرملین: روسیه منشاء آلودگی‌های رادیواکتیو در اروپا نیست
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

با وجود آنکه روز دوشنبه سازمان هواشناسی روسیه موسوم به «روس گیدرومت» (Rosguidromet) غلظت بسیار بالای ایزوتوپ «روتنیوم-۱۰۶» را در روزهای پایانی ماه سپتامبر در مناطق مختلفی از این کشور تایید کرده بود، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه این ادعا را که روسیه منبع آلودگی‌های رادیوالکتیو اخیر در اروپا بوده است، رد کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که تا به امروز هیچکدام از آژانس‌های دولتی روسیه تایید نکرده‌اند که در خاک این کشور حادثه‌ای روی داده است که می‌تواند منجر به افزایش سطح آلودگی‌های رادیو اکتیو شود.

این سخنان در حالی بیان شد که کارشناسان «روس گیدرومت» از افزایش قابل توجه میزان ایزوتوپ «روتنیوم-۱۰۶» بطور ویژه در دو ایستگاه نظارتی آرگایش و نووگورنی خبر داده بودند. این دو ایستگاه در جنوب کوههای اورال و در نزدیکی شهر چلیابینسک، در نزدیکی مرز قزاقستان قرار دارند.

به گفتۀ این سازمان، بالاترین میزان غلظت طی روزهای ۲۵ سپتامبر تا اول اکتبر توسط ایستگاه نظارتی آرگایاش (در حدود ۳۰ کیلومتری تاسیسات هسته‌ای مایاک روسیه) ثبت شده است که میزان آلودگی «روتنیوم-۱۰۶» را ۹۸۶ بار بیش از میزان طبیعی نشان می‌داد. در ایستگاه نووگورنی (Novogorny) نیز میزان آلودگی «روتنیوم-۱۰۶» ثبت شده ۴۴۰ بار بیشتر از حد طبیعی بوده است.

بیشتر بخوانید: روسیه، منشاء آلودگی‌های رادیواکتیو اخیر اروپا

تاسیسات هسته‌ای مایاک، محل وقوع سومین فاجعۀ بزرگ هسته‌ای جهان بوده است که در ۲۰ سپتامبر سال ۱۹۵۷ میلادی روی داد و منجر به تخلیه حدود ۱۰ هزار نفر از جمعیت این منطقه شد.

پس از آرگایاش، سطح بسیار بالایی از این ایزوتوپ‌ها در تاتارستان و سپس جنوب روسیه نیز دیده شده است.

سازمان هواشناسی روسیه در گزارش خود، هیچ اشاره‌ای به منبع این آلودگی‌ها نکرده بود و تا کنون نیز نه روسیه و نه قزاقستان، هیچ گزارشی مبنی بر وقوع حادثه‌ای هسته‌ای در این کشورها منتشر نکرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگرانی های پارلمان اتحادیه اروپا از تشدید نفوذ رسانه های روسیه

آنچه باید درباره روتنیوم ۱۰۶ و ابر رادیواکتیو در اروپا بدانیم

روسیه، منشاء آلودگی‌های رادیواکتیو اخیر اروپا