نشست سوچی و تصمیم گیری در باره آینده سوریه

نشست سوچی و تصمیم گیری در باره آینده سوریه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

چهارشنبه طی یک نشست مهم در سوچی روسیه روسای جمهوری ترکیه، روسیه و ایران دیدار و گفتگو کردند. محور اصلی گفتگوهای پوتین، روحانی و اردوغان بحران سوریه بود. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه طی سخنانی در این نشست ضمن تشکر از نقش فعال دو همتای ترک و ایرانی در حل بحران سوریه، گفت: «در سایه تلاش‌های ترکیه و ایران، داعش در سوریه شکست خورد».

ولادیمیر پوتین اظهار داشت: «بدون نقش فعال سران ترکیه و ایران، پایان روند نظامی در سوریه ممکن نبود. اکنون وارد مرحله جدیدی برای حل سیاسی بحران سوریه شده ایم. در سایه تلاش‌های ترکیه و ایران، از تجزیه سوریه جلوگیری شد. بدین ترتیب ممکن است این جنگ چندین ساله پایان یابد.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هم در این نشست گفت: «پیروزی علیه شورشیان اسلامگرا در عراق و سوریه بی شک مرهون رشادتها و فداکاری های مردم عراق و سوریه و داوطلبان، سربازان و جوانان دلیری است که دژهای اهریمنی تروریسم را در هم کوبیدند و شراره های آتش را خاموش کردند. آنها پیشگامان جامعه جهانی در ستیز با بربریت نفرت انگیزی هستند که به تهدید تمدن بشری برخاسته بود.»

وی گفت: «جای بسی خشنودی است که کمتر از یک سال پس از آغاز فرایند آستانه توسط سه کشور جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه، تلاش های گسترده در زمینه رویارویی با تروریسم و افراط گرایی و فراهم سازی مقدمات حل سیاسی بحران سوریه به ثمر نشسته و چشم انداز نوینی برای پایان بحران سوریه گشوده شده است.»

رئیس جمهوری ایران همچنین در این نشست اظهار داشت که برای مبارزه با تروریسم باید با فقر و تبعیض در منطقه خاورمیانه مبارزه کرد. وی همچنین تاکید کرد که مبارزه با گروههای افراطی در این منطقه پایان نیافته است. وی گفت: «مردم سوریه به بیگانگان اجازه دخالت در امور داخلی خود را نمی دهند و با هر اقدامی که به تمامیت ارضی، حاکمیت ملی کامل؛ وحدت و استقلال آن کشورخدشه وارد کند مقابله خواهند کرد.»
وی همچنین درباره آینده سوریه گفت: «مردم سوریه به بیگانگان اجازه دخالت در امور داخلی خود را نمی دهند و با هر اقدامی که به تمامیت ارضی، حاکمیت ملی کامل؛ وحدت و استقلال آن کشورخدشه وارد کند مقابله خواهند کرد.»

رئیس جمهوری ایران پس از پایان این نشست در یک کنفرانس خبری شرکت کرد و گفت: « جلسه بسیار بازی بود و سه کشور نظرات خود را به شکلی آشکار مطرح کردند. هدف جلسه تشکیل یک کنگره سوری- سوری است. سه کشور از تمامی کشورهای جهان برای همکاری به منظور حل بحران سوریه و بازسازی سوریه دعوت می کنند.»

همزمان با این نشست چهره‌های اصلی گروه‌های مخالف بشار اسد در ریاض، پایتخت عربستان سعودی تشکیل جلسه دادند. در این نشست عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان و استفان دی میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه نیز شرکت کردند.

No need for empty words or gimmicks—including glowing orbs—when you’re busy actually working for peace and against terror. #SochiSummitpic.twitter.com/CeiWjdT82j

— Javad Zarif (@JZarif) 22 novembre 2017

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم که در این نشست شرکت کرده است در توییتی به تشریح اهداف برگزاری آن پرداخت. آقای ظریف در توییت خود نوشت: در نشست تاریخی سوچی با روحانی و سرلشگر باقری و همراهی همتایانمان از روسیه و ترکیه شرکت کردیم که هدف آن کمک به امنیت نهایی مردم سوریه و صلح پایدار است. ما در مسیر درست در حال حرکتیم.

Working with Turkish & Russian counterparts to build on ceasefire we achieved in Syria & preparing for inclusive dialog among Syrians. Irony is KSA accuses Iran of destabilization, while itself fuels terrorists, wages war on Yemen, blockades Qatar & foments crisis in Lebanon.

— Javad Zarif (@JZarif) 19 novembre 2017

محمد چواد ظریف در توییت دیگری ابراز داشت در حالی که ایران در مذاکرات برای صلح منطقه ای تلاش می کند عربستان سعودی این کشور را محکوم به حمایت از تروریسم می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایان نشست سوچی؛ تشکیل کمیسیون تدوین قانون اساسی جدید

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

پوتین: روسیه به ناتو حمله نخواهد کرد؛ اما جنگنده‌های اف۱۶ را هرکجا که باشند سرنگون می‌کند