جورج سوروس دولت مجارستان و راستگرایان افراطی را به چالش می کشد

جورج سوروس دولت مجارستان و راستگرایان افراطی را به چالش می کشد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

این روزها اگر به مجارستان بروید متوجه خواهید شد که دشمن شماره یک ویکتور اوربان، رهبر محبوب راستگرایان افراطی و نخست وزیر این کشور کسی نیست جز جورج سوروس، میلیاردر آمریکایی مجاری تبار و یهودی که بر خلاف دولت راستگرای مجارستان حامی پذیرش پناهجویان و مبارزه با اسلام ستیزی در این کشور اروپای شرقی است.

George Soros, « ennemi public numéro un » de la Hongrie https://t.co/WRIc6AlKZf — via LaMatinale_M</a></p>— Pragueonline (pragueonline) 24 novembre 2017

در حالیکه جورج سوروس بدلیل سرمایه گذاری هجده میلیاردی در بنیادهای خیریه تحت نظرش مورد انتقاد سناتورهای آمریکایی بدلیل فرار مالیاتی قرار گرفته و در داخل آمریکا فشار زیادی روی اوست، در واکنشی تازه به سیاستهای دولت مجارستان، رئیس هیات مدیره بنیاد سوروس و موسسه جامعه باز جمعه اعلام کرد که برای مبارزه با تفکرات نژادپرستانه و مهاجرستیز ویکتوراوربان، نخست وزیر مجارستان و گروههای راست افراطی در این کشور رسانه‌ای را مختص به این کار برای دسترسی مجارها راه اندازی خواهد کرد. این اولین بار نیست که جورج سوروس شخصا با انتقاد شدید از ویکتور اوربان و سیاستهای افراطی نخست وزیر مجارستان را به چالش می کشد. جمعه در یک حضور تلویزیونی سوروس که از او به عنوان پدر انقلابهای مخملی هم یاد می کنند اعلام کرد که بدلیل نگرانیهای زیادی که نسبت به وطن اصلی خود مجارستان دارد می خواهد از طریق آگاهی دادن به مردم مجار آنها را با خطرات راست افراطی و رهبران این کشور آشنا کند تا در انتخابات پیش رو مجارها احزاب اعتدال گرا و دموکراسی خواه دیگری را انتخاب کنند.

در حالیکه سیاستهای مهاجر ستیزانه ویکتور اوربان مورد انتقاد شدید اتحادیه اروپا هم هست اما باز هم نخست وزیر این کشور بی‌محابابا بیان اینکه جورج سوروس برای هجوم و یورش مهاجران در مجارستان برنامه ریزی کرده است این میلیاردر را متهم به دشمنی با نژاد مجار معرفی می کند.

در همین راستا دولت مجارستان قانونی تصویب و به اجرا در آورده است که بنابرآن سازمانهای غیر دولتی که سالانه بیش از ۲۴ هزار یورو کمک از خارج کشور دریافت می کنند باید فهرستی از حامیان مالی‌شان در اختیار دولت قرار دهند و به این ترتیب جورج سوروس نمی تواند براحتی در این کشور تبلیغ و اطلاع رسانی کند.

کمیسیون اروپا پیشتر با هشداردادن به دولت مجارستان این قانون را کاملا غیردموکراتیک خوانده است و اعلام کرده از قدرت رای دولت مجارستان در صورت ادامه این سیاستها در صحن شورای اروپایی می کاهد تا این کشور نتواند در سیاستهای مهم اتحادیه اروپا تاثیرگذار باشد.

George Soros has spent billions in the EU to undermine the nation state. This is where the real international political collusion is. pic.twitter.com/ANXOII7SFY

— Nigel Farage (@Nigel_Farage) 14 novembre 2017

شاخه مجاری بنیاد سوروس روز گذشته هم با انتشار بیانیه‌ای نوشت:« قانون جدید دولت مجارستان برای این وضع شده که داغ ننگ وابستگی به بیگانه را بر پیشانی سازمانهای غیردولتی بگذارد و کار تامین بودجه این سازمانها را سختتر کند. چون احتمال اینکه مردم از عوامل بیگانه حمایت کنند کمتر است. این اقدامات عواقب جدی تری هم دارند. در واقع این اقدامات دشمن می تراشند. اول می گویند سازمانهای غیردولتی دشمن هستند، بعد بروکسل، بعد هم جورج سوروس. بعد باید ببینند دشمن بعدی کیست. و معمولا دشمنی خشونت می آورد. خیلی آرزو داریم که این پروژه دشمن تراشی به اتمام برسد.»

The first Open Society foundation was established in Hungary in 1984. The work there continues to this day. https://t.co/KFlCWDQLAU

— George Soros (@georgesoros) 26 septembre 2017

سال گذشته پارلمان مجارستان متمهایی به قانون پناهندگی این کشور اضافه کرد که طی آن امکان قانونی بازداشت تمام پناهجویان به این کشور در ارودگاههای مرزی فراهم می شود. این رای پارلمان مجارستان با خشم و انتقاد فراوان کمیسیون و اتحادیه اروپایی همراه شد. در حال حاضر هزاران پناهجوی در اردوگاه مرزی مجارستان و در خاک صربستان کاملا در وضعیت بلاتکلیفی بسر می برند و خبرنگاران هم اجازه ورود به این کمپها را ندارند. برخی از این پناهجویان بدون هیچ پاسخی بیشتر از یک سال است که در این اردوگاهها هستند. این پناهجویان که تنها قصد دارند از مجارستان عبور کرده و به کشورهای غرب اروپا مهاجرت کنند گرفتار قوانین سرسختانه دولت مجارستان شده اند. مجارستان دروازه ورودی به اتحادیه اروپا برای پناهجویانی است که می خواهند در کشورهای غرب اروپا درخواست پناهندگی کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف بمب در صندوق پستی خانه جرج سوروس

ویکتور اوربان برای چهارمین بار نخست وزیر مجارستان شد

انتخابات مجارستان؛ دشمن تراشی بهترین راه نجات برای ویکتور اربان