تعلیق محاکمه ضراب و «وعده» زنجانی برای تسویه بدهی

تعلیق محاکمه ضراب و «وعده» زنجانی برای تسویه بدهی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت ترکیه روز دوشنبه خواستار توقف رسیدگی به پرونده قضایی رضا ضراب، تاجر متهم به نقض تحریم های وضع شده علیه ایران در آمریکا شد. به گفته بکر بوزداغ، معاون نخست وزیر ترکیه پرونده رضا ضراب که دارای تابعیت ایرانی و ترکیه ای است به «طرحی بی چون و چرا علیه ترکیه» تبدیل شده است و پایه حقوقی ندارد.

آگهی

دولت ترکیه روز دوشنبه خواستار توقف رسیدگی به پرونده قضایی رضا ضراب، تاجر متهم به نقض تحریم های وضع شده علیه ایران در آمریکا شد.

به گفته بکر بوزداغ، معاون نخست وزیر ترکیه پرونده رضا ضراب که دارای تابعیت ایرانی و ترکیه ای است به «طرحی بی چون و چرا علیه ترکیه» تبدیل شده است و پایه حقوقی ندارد.

رضا ضراب در سال ۲۰۱۶ میلادی در جریان سفر به ایالات متحده آمریکا بازداشت شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات رضا ضراب قرار بود روز دوشنبه آغاز شود اما بدون ارائه توضیحی به روز چهارم دسامبر (۱۳ آذر) موکول شد.

جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده رضا ضراب پیش از این نیز به تاخیر افتاده بود.

در حالی که رسانه های آمریکا از همکاری رضا ضراب با مقامات قضایی خبر می دهند، مقام های ترکیه از اعمال «فشار» بر وی و «انگیزه های سیاسی» در فرایند رسیدگی به پرونده او سخن می گویند. مسئولان ترکیه جنبش تحت رهبری فتح الله گولن را به نقش آفرینی در این پرونده متهم کرده اند.

پرونده رضا ضراب به یکی از موضوعات مورد مناقشه بین آنکارا و واشنگتن تبدیل شده است. رضا ضراب در صورت همکاری با مقامات قضایی آمریکا می تواند به کاهش مجازات احتمالی امیدوار باشد.

این تاجر ۳۴ ساله به همراه هشت نفر دیگر متهم است که در مبادله صدها میلیون دلار به نفع دولت ایران در فاصله سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ دست داشته است. هدف این جابه جایی های مالی دور زدن تحریم های وضع شده علیه ایران عنوان شده است.

جلسه دادگاه رضا ضراب در حالی در آمریکا به تاخیر افتاده است که به گزارش خبرگزاری تسنیم در ایران بابک زنجانی «وعده جدیدی» برای تسویه بدهی خود داده است. بنا به همین گزارش قرار است تکلیف این وعده بابک زنجانی طی ۱۰ روز آینده مشخص شود. بابک زنجانی به دنبال عدم پرداخت درآمد حاصل از فروش یک میلیون بشکه نفت ایران مورد محاکمه قرار گرفته و به اتهام «مفسد فی الارض» به اعدام محکوم شده است.

بیشتر بخوانید:

قاضی فدرال: تضاد منافع وکلای رضا ضراب به پرونده او کمک می‌کند

اعترافات جدید یکی از همدستان بابک زنجانی

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگستری تهران: بابک زنجانی اموال را بر نگرداند اعدام می شود

ترکیه به اتباع این کشور در مورد سفر به آمریکا هشدار داد

اعترافات جدید یکی از همدستان بابک زنجانی