سیاستمدار سوئدی که مسلمانان را «انسان‌های ناکامل» خوانده بود استعفا کرد

سیاستمدار سوئدی که مسلمانان را «انسان‌های ناکامل» خوانده بود استعفا کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مارتین استریید، عضو حزب دموکرات های سوئد که مسلمانان را «انسان‌های ناکامل» خوانده بود، به علت سخنان نژادپرستانه مجبور به استعفاء شد.

آگهی

سیاستمدار سوئدی که در جریان یک گفتگوی زنده تلویزیونی روز شنبه ۲۵ نوامبر مسلمانان را «انسان‌های ناکامل» خوانده بود، مجبور شد از سمت خود استعفاء دهد.

سخنان «مارتین استریید» عضو حزب راستگرای دموکرات های سوئد با رتبه بندی انسان‌ها و مسلمانان از ۰ تا ۱۰۰ به بحث‌ تبعیض علیه مسلمانان دامن زد.

وی در سخنان خود گفت: «در یک مقیاس اندازه‌گیری، شما از سویی ۱۰۰ درصد انسان هستید و در یک سمت آن طیف قرار گرفته‌اید و از سویی دیگر ۱۰۰ درصد مسلمان هستید و در سوی دیگر طیف ایستاده‌اید.»

وی در ادامه افزود: «تمامی مسلمانان جایی در میانه طیف قرار دارند و اسلامگرایان در طرف ۱۰۰ درصد مسلمان (قطب مخالف انسان کامل) قرار گرفته‌اند. اگر شما یک مسلمان از دین برگشته باشید، به سمت ۱۰۰ درصد انسانی در حرکتید.»

در پایان، وی از مسلمانان از دین برگشته خواست تا به حزب او بپیوندند.

در واکنش به سخنان آقای استریید، « ریچارد یومسُف» منشی حزب دموکرات های سوئد، آن را «نژادپرستانه» خواند و از وی خواست تا از سمتش استعفاء دهد.

وی در این زمینه گفت: «هر فردی به طور بنیادین ارزش انسانی دارد و برای همگان این ارزش برابر است. اگر شما گمان می‌کنید که فردی بخاطر رنگ پوست یا تعلق داشتن به یک جامعه ارزش کمتری دارد، از نظر من این سخن «نژادپرستی» است و از نظر ما قابل قبول نیست.»

با اینحال «جولیا کرونیلد»، نماینده این حزب در پارلمان سوئد با ادبیات نرمتری نسبت به سخنان هم حزبی اش واکنش نشان داد و آن را «آسیب‌زننده» خواند.

آقای استریید روز صبح یکشنبه از سخنانی که رانده بود خود عذرخواهی کرد و گفت: «بسیار مایه تاسف بود که من صحبت خود را این طور ناشیانه بیان کردم. اگر شما تنش داشته باشید ممکن است حرف خود را نادرست بیان کنید.»

وی در ادامه افزود: «من مسلمانان خوب زیادی را می‌شناسم و با مسلمان زیادی دوست هستم. طبیعتا همه انسان هستند.

کنفرانس ملی حزب دموکرات های سوئد در شهر «نورشوپینگ» درجریان است و اعضای این حزب در تلاش برای تصمیم‌گیری در مورد برنامه‌های خود برای سال جدید میلادی هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نژاد سفید شکننده: امتیازات سفیدپوستان و تعادل نژادی ناپایدار

یک آزمایش اجتماعی: به عنوان یک سفیدپوست حاضرید پول بیشتری بپردازید؟

بریتانیا؛ ماجرای نامه‌های موسوم به «روز تنبیه یک مسلمان»