گزارش ان بی سی از موج تغییرات بی سابقه در عربستان سعودی

 گزارش ان بی سی از موج تغییرات بی سابقه در عربستان سعودی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

تحولاتی هیجان انگیز و در عین حال نگران کننده برای عربستان در راه است؛ کشوری که در آن تغییرات به سادگی روی نمی دهد.

آگهی

از شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به عنوان فردی نام برده می شود که در پشت پرده تغییرات بی سابقه در این کشور است. به گزارش کایر سیمونس خبرنگار شبکه ان بی سی در این مورد توجه کنید:

امشب از دریچه دروبین ان بی سی به اوضاع داخلی عربستان نگاهی می اندازیم، کشوری محافظه کار که همواره از تغییرات هراس داشته و حالا می خواهد به یکباره همه چیز را تغییر دهد.

کایر سیمونس از سُواد، یک زن عربستانی می پرسد: «وقتی اجازه رانندگی دریافت کردی چه احساسی داشتی؟»

سُواد: «از خوشحالی فریاد کشیدم و به هوا پریدم. فکر کنم کمی هم اشک ریختم.»

حضور مختلط مردها و زن ها در اجتماعات، امری بی سابقه در عربستان و نوعی آزادی تحولگرا است که بی شک خوشایند آمریکایی ها خواهد بود. زن ها در کنار همکاران مرد و کنسرت هایی که طی بیست و پنج سال برگزاری آن ممنوع بود.

مدیر اجرایی نخستین فستیوال جاز در عربستان سعودی می گوید: «تغییرات بی سابقه ای است. هر ماه آزادی های جدید از راه می رسد.»

پشت همه تغییرات ولیعهد عربستان قرار دارد. پیام پوپولیستی او در شرایط دشوار اقتصادی، ایجاد شغل برای هفتاد درصد از جوانان زیر سی سال عربستانی است.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان می گوید: «اینها تغییرات گسترده و قابل توجهی است برای ایجاد تحول و پویایی بیشتر تا جامعه ما قوی تر شود.»

محمد بن سلمان، برخی شاهزادگان و مقامات سابق این کشور را در هتلی پنج ستاره محبوس کرده و با پشتیبانی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به رویارویی با ایران در خاورمیانه برخاسته است. اما پادشاهی عربستان با گرایش تند مذهبی که همواره به عنوان مشوق افراط گرایی مورد انتقاد بوده، همچنان بخشی از رویکرد محافظه کارانه خود را حفظ کرده است.

خبرنگار ان بی سی در ادامه گزارش خود آورده است: «عربستان سعودی با مراکز تجاری مدرن خود تغییر کرده اما به کندی. زن ها در اینجا هنوز برای سفر کردن به اجازه همسر نیاز دارند.»

مادر سُواد از دوران قدیم یاد می کند: « نه تلویزیون، نه رادیو، نه عکس، نه ترانه، هیچ چیز نبود.»

حالا زن ها اینجا در آستانه تغییرات قرار دارند. سواد می گوید: «وقتی مزه چیزی را به مردم بچشانید و سپس آنرا بردارید فکر نمی کنم آنها واکنش جالبی داشته باشند. اما من در کل امیدوارم.»

کایر سیمونس گزارش خود را اینگونه پایان می دهد: «تحولاتی هیجان انگیز و در عین حال نگران کننده برای کشوری در راه است که در آنجا که تغییرات به سادگی روی نمی دهد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان بیست و سه تن از بازداشت شدگان پرونده مبارزه با فساد را آزاد کرد

عربستان: تروریستها را از روی زمین محو می کنیم

چرا اصلاحات در عربستان سعودی به سرعت پیش نخواهد رفت؟