جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه؛ کدام قرعه ایران را تاریخ ساز خواهد کرد؟

جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه؛ کدام قرعه ایران را تاریخ ساز خواهد کرد؟
Copyright 
نگارش از Mehrdad Sadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تیم ملی فوتبال ایران در حالی به استقبال قرعه کشی جام جهانی می رود که پس از دو پله صعود دیگر در رنکینگ فیفا اعتماد به نفس بشتری کسب کرده و به شرط قرعه مناسب شانس بیشتری برای صعود تاریخی از گروه خود خواهد داشت.

آگهی

پس از کامل شدن فهرست تیم های حاضر در رقابت های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و انجام سیدبندی نهایی تیم ها، گمانه زنی ها در باره همگروهان احتمالی تیم ملی ایران آغاز شد.

ملی پوشان ایران در چهارمین و دومین حضور متوالی جهانی خود برای نخستین بار در یک سید بالاتر یعنی سید ۳ در کنار کشورهایی چون تونس، کاستاریکا، مصر، ایسلند، دانمارک، سنگال و سوئد قرار گرفتند. کسب رتبه سی و چهارم رنکینگ فیفا و حفظ جایگاه نخست در بین تیم های آسیایی پیش از سید بندی تیم های حاضر در جام جهانی، همانطور که پیش بینی می شد نقش مهمی در صعود یک پله ای ایران وجای گرفتن در سید ۳ داشت.

جدا از تحلیل های متفاوت که برخی از آنها قرار گرفتن در گروهی ساده تر را نوید می دهند و برخی دیگر چندان به این امر اعتقاد ندارند و حتی عکس آنرا معتقدند، حضور در سید ۳ به خوبی از جایگاه جدید فوتیال ایران حکایت دارد که اینک گامی فراتر از آسیا برداشته است.

عملکرد خیره کننده شاگردان کارلوس کی روش در مرحله نهایی رقابت های انتخابی جام جهانی و کسب مجوز صعود، بدون دردسر، بدون باخت و پیش از اتمام این رقابت ها، در کنار انجام بازیهای قابل قبول در دیدارهای دوستانه بی شک نقش به سزائی در کسب این موقعیت داشته است.

تیم ملی فوتبال ایران در حالی به استقبال قرعه کشی جام جهانی می رود که پس از قرار گرفتن در سید ۳ حالا دو پله دیگر نیز در رنکینگ فیفا بالا آمده و با اعتماد به نفس بالاتر می تواند به شرط قرعه مناسب از شانس بیشتری برای صعود تاریخی از گروه مقدماتی این مسابقات برخوردار باشد.

بر اساس تازه ترین رده بندی تیم های ملی در جهان که روز پنجشنبه بیست و سوم نوامبر(دوم آذر) از سوی فدراسیون جهانی فوتبال اعلام شد تیم ایران به دلیل نتایجی که در دیدارهای اخیر تدارکاتی مقابل روسیه، پاناما و ونزوئلا کسب کرد با دو پله صعود نسبت به رنکینگ ماه قبل، ۷۶۸ امتیازی شد و به همراه ایرلند و اسکاتلند در رتبه سی و دوم جهان جای گرفت.

در این رنکینگ، تیم ملی ایران همچنان بالاتر از استرالیا، ژاپن و کره جنوبی بهترین تیم آسیایی است و استرالیا و ژاپن در رده های دوم و سوم جای دارند.

ترکیب تیم ها در سید بندی

قبل از بررسی احتمالات مختلف در خصوص تیم های هم گروه ایران خوب است نگاهی بیاندازیم به سید بندی و ترکیب تیم های قرار گرفته در هر یک از گلدانها:

سید ۱

روسیه، برزیل، بلژیک، آلمان، لهستان، پرتغال، فرانسه و آرژانتین

سید ۲

مکزیک، انگلستان، اسپانیا، کرواسی، اروگوئه، کلمبیا، سوئیس و پرو

سید ۳

ایران، تونس، کاستاریکا، مصر، ایسلند، دانمارک، سنگال و سوئد

سید ۴

ژاپن، کره جنوبی، عربستان سعودی، نیجریه، مراکش، پاناما، استرالیا و صربستان

مکانیزم قرعه کشی

آگهی

سایت فیفا در تازه ترین اطلاعاتی که در باره نحوه قرعه کشی رقابت های جام جهانی روسیه منتشر کرده به تشریح مکانیزم انجام این قرعه کشی پرداخته که بر اساس آن تیم های سید ۱هر یک در صدر یکی از گروه های هشتگانه (از B تا H ) قرار می گیرند. روسیه به عنوان میزبان صدر گروه A را در اختیار خواهد گرفت و دیگرهای تیم های سید ۱ به عنوان سرگروهای دیگر مشخص خواهند شد.

بر اساس این مکانیزم تیم های سه سید دیگر با قرعه ای که طبق روش کلاسیک انجام می شود در بین گروه ها تقسیم می شوند با این فرضیه که به جز تیم های اروپایی، نمایندگان دیگر قاره ها نبایست کنار یکدیگر در یک گروه قرار گیرند. برای تعیین جایگاه هر تیم ابتدا توپی از یکی از گلدان های چهارگانه (سیدها) انتخاب می شود و سپس توپی دیگر از گلدان گروه ها برداشته می شود تا گروه آن تیم مشخص شود.

فیفا با شبیه سازی از گروه بندی تیم ها در جریان قرعه کشی پیش بینی کرده که احتمال دارد ایران در گروه C با تیم های لهستان، کلمبیا و صربستان همگروه شود. ویدیوی قرعه کشی شبیه سازی شده فیفا را اینجا ببینید.

احتمال تقابل با حریفانی آشنا

به موجب این سید بندی و نیز بر اساس قوانین فیفا که ناظر بر هم گروه نشدن تیم های صعود کرده از یک قاره، البته به جز قاره اروپاست، احتمال رویارویی ایران با تیم هایی که سابقه بازی کردن مقابلشان را دورهای پیشین جهام جهانی دارد بسیار زیاد است. ایران در چهار دور حضور خود در جام جهانی هشت باخت مقابل تیم های مختلف جهان تجربه کرده که شش تیم از میان آنها در این دوره حضور دارند.

آگهی

نیجریه، اسکانلند، آمریکا و آنگولا، تیم هایی هستند که ایران در بازی مقابل آنها امتیاز کسب کرده، حال آنکه سه کشور آخری در این دور غایب هستند.

از سوی دیگر آنچه مسلم است ایران با دیگر تیم های حاضر در سید ۳ یعنی تونس، کاستاریکا، مصر، ایسلند، دانمارک، سنگال و سوئد هم گروه نمی شود. اینها بر حسب اتفاق تیم هایی هستند که ملی پوشان ایرانی هرگز در دورهای پیشین مقابلشان مسابقه نداده اند؛ مسئله ای که می تواند احتمال رویارویی با حریفان تکراری را بیشتر کند.

ژاپن، کره جنوبی، عربستان سعودی و استرالیا که به نمایندگی از قاره آسیا به جام جهانی صعود کرده و در سید چهارم قرار دارند نیز به طور قطع از حریفان ایران در مرحله گروهی نخواهند بود. بدین ترتیب احتمال اینکه حریفان ایران در مرحله گروهی، دو تیم از اروپا و یک تیم از قاره های آفریقا، آمریکای جنوبی و کونکاکاف باشد خیلی زیاد است.

سید ۴؛ کمی سهل کمی دشوار

نکته مثبتی که برخی تحلیلگران پس از قرار گرفتن نام ایران در بین تیم های سید سوم به آن اشاره کردند این است که به علت منع هم گروهی با آسیایی ها در سید ۴، از میان صربستان، پاناما، نیجریه، مراکش و هندوراس، که همگی از نظر امتیازی در رده بندی فیفا رتبه ای پایین تر را به خود اختصاص داده اند، یک تیم با ایران همگروه خواهد شد.

آگهی

از میان تیم های سید چهارم، مراکش که با شکست ساحل عاج به عنوان یکی از آخرین نمایندگان قاره آفریقا جواز حضور در جام جهانی را دریافت کرد تیمی منسجم و قوی است. شیرهای اطلس در رقابت های انتخابی گروه C آفریقا رکورد بی نظیری را از خود به جای گذاشتند. یاران بن عطیه بدون باخت، بدون گل خورده و با ۱۲ کسب ۱۲ امتیاز به عنوان تیم نخست گروه خود پس از بیست سال راهی جام جهانی شدند. صربستان و نیجریه نیز از دیگر تیم های قوی سید چهارم به حساب می آیند. بدین ترتیب رقابت با یکی از دو تیم پاناما و هندوراس می تواند برای ایران در مرحله گروهی ایده آل باشد.

سید ۳؛ رقیبان آینده در صعود احتمالی

با توجه به اینکه ایران نمی تواند با هیچیک از تیم های سید ۳ همگروه شود هفت تیم دیگر این سید در صورت صعود ایران از مرحله گروهی می توانند حریفان احتمالی آینده ملی پوشان باشند. تونس، مصر و سنگال از قاره آفریقا در این گروه قرار دارند و این امر احتمال رویارویی ایران با مراکش، دیگر نماینده قاره سیاه در سید چهارم را افزایش می دهد گرچه همه چیز به قرعه بستگی دارد. دیگر تیم های این سید کاستاریکا، ایسلند، دانمارک و سوئد هستند که هر یک حریفانی نسبتا سخت برای مراحل بعد به شمار می روند.

سید۲؛ پرو یا مکزیک گواراتر از «هلو»

در این سید به دلیل نبود نبود نمایندگان قاره آسیا هر احتمالی ممکن است. ایران بر اساس قرعه می تواند با هر یک از دیگر تیم های سید ۲ هم گروه شود. بدون شک اسپانیا و انگلیس خطرناکترین حریفان این سید برای همگروهی با تیم ملی ایران هستند.

آگهی

اسپانیا سال ۲۰۱۰ برای نخستین بار قهرمان رقابت های جام جهانی شد و سه بار نیز در سالهای ۱۹۶۴، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ جام قهرمانی ملتهای اروپا را بالای سر برد. ماتادورها یک بار نیز در سال ۱۹۹۲ قهرمان بازیهای المپیک شدند. خارج شدن اسپانیا از سید یک که پس از صعود تیم ملی آرژانتین صورت گرفت هیجان قرعه کشی را بیشتر کرد زیرا قرار گرفتن این تیم در هر گروهی می تواند زمینه دوئلی فینال گونه با سرگروه را که یکی از تیم های برتر جهان در سید یک خواهد بود، فراهم کند. شاگردان خولن لوپتگی با سیستم بازی شناور خود که برگرفته از سبک قالب بر رقابت های لالیگاست از خطرناکترین حریفان برای سیستم تدافعی ایران محسوب می شوند.

در نظر سنجی انجام شده توسط نشریه مارکا اسپانیا اغلب کاربران ایران را به عنوان اولویت اول خود برای رویارویی با تیم ملی کشورشان درمرحله گروهی انتخاب کرده اند. این انتخاب اگر چه بر روی کاغذ و با توجه به تفاوت سطح فوتبال آسیا با دیگر قاره ها منطقی به نظر می رسد اما به ظاهر علت آن بیشتر ناشی از ناشناخته بودن کیفیت فعلی ملی پوشان ایرانی برای تیم های سطح اول فوتبال دنیاست. تیم ملی ایران هنوز، حداقل به تازگی با حریفان قدرتمند جهانی رو در رو نشده و عملکرد خوب این تیم نیز آنطور که باید در دیگر کشورهای صاحب فوتبال بازتاب نداشته است.

اما انگلیس که پس از قهرمانی در رقابت های جام جهانی ۱۹۶۶ همواره در دوره های بعد ناکام بوده و در کل به جز دو قهرمانی در رده امیدهای اروپا افتخار دیگری را در سطح ملی ندارد شاید با سبک بازی معروف خود که مبتنی بر ارسال های متعدد از دو جناح است به اندازه ایتالیا برای ایران خطرناک نباشد اما به هر شکل انگلیس حداقل در مرحله گروهی همواره یکی از سخت ترین تیم ها برای دیگر رقبا است. شاگردان گرت ساوت گیت در دو بازی اخیر تدارکاتی خود به ترتیب با تساوی بدون گل در خانه مقابل آلمان و برزیل متوقف شدند.

اروگوئه و کلمبیا، نمایندگان آمریکای جنوبی دومین سطح از تیم های زهر دار سید ۲ را تشکیل می دهند که بازی مقابل آنها نیز برای شاگردان کارلوس کیروش آسان نخواهد بود. اروگوئه یکی از پرافتخارترین تیم های آمرکای جنوبی است. این تیم دو بار در سالهای ۱۹۳۰ و ۱۹۵۰ قهرمان جام جهانی شده، دو طلای بازیهای المپیک ۱۹۲۴ و ۱۹۲۸ از آن خود کرده و پانزده بار کوپا امریکا را بالای سر برده است. با اینحال شاگردان اسکار تابارز در دو دیدار تدارکاتی خود چندان موفق نشان نداده اند. آنها در دو بازی خارج از خانه ابتدا مقابل لهستان به تساوی بدون گل رسیدند و سپس ۲ به ۱ مقابل اتریش شکست خوردند.

کلمبیا در مقابل به جز قهرمانی کوپا آمریکا در سال ۲۰۰۱ افتخار دیگری در سطح ملی در کارنامه اش به ثبت نرسیده است. شاگردان خوزه پکرمن در دو دیدار تدارکاتی خارج از خانه که مقابل حریفانی از آسیا انجام دادند ابتدا ۲ به ۱ نتیجه را به کره جنوبی واگذار کردند و سپس به یک برد پر گل ۴ بر ۰ مقابل میزبان خود چین دست یافتند.

آگهی

سوئیس که تیم ملی ایتالیا را در بازی پلی آف از صعود به روسیه محروم کرد و کرواسی با بازیکنان مطرحی که برخی از آنها ستاره باشگاه های بزرگ اروپایی هستند در صورت همگروه شدن، هر یک رقیبی سرسخت برای ایران خواهند بود.

اما بهترین حالت برای ایران در این سید، هم گروه شدن با یکی از دو تیم مکزیک و پرو است که پیشتر نیز سابقه بازی مقابل آنها را در ادوار گذشته دارد. ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین به رغم ارائه نمایشی خوب مقابل پرو ۴ به ۱ نتیجه را واگذار کرد و شکست سنگینی را متحمل شد. در رقابت های جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان نیز ایران در نخستین بازی مرحله مقدماتی مقابل مکزیک قرار گرفت و ۳ به ۱ شکست خورد.

سید یک؛ لهستان «دوست داشتنی»

در سید ۱ که همگروه شدن با هر یک تیم های آن محتمل و غیر قابل اجتناب است رویارویی ایران با روسیه به عنوان میزبان مسابقات دشواری های خاص خود را دارد. ایران در دیدار تدارکاتی اخیر خود مقابل میزبان جام جهانی پس از برتری ۱ بر ۰ تحت فشار شدیدی قرار گرفت و در نهایت با نتیجه تساوی زمین مسابقه را ترک کرد. بدون شک شرایط رویارویی با تیم روسیه در جریان مسابقات با آنچه در دیدار دوستانه روی داد کاملا متفاوت خواهد بود. شاگردان استانیسلاو چرچسوف که در خانه حمایت تماشاگران خودی را به همراه دارند برای هر حریفی خطرناک خواهند بود.

از میان دیگر تیم های این سید آلمان، فرانسه، آرژانتین و برزیل نیز بر روی کاغذ و به راحتی توانایی شکست هر حریفی را در مرحله گروهی دارند. آلمان قهرمان چهارگانه جام جهانی است و علاوه بر یک مدال طلای بازیهای المپیک سه بار جام ملتهای اروپا و یکبار جام کنفدراسیون ها را فتح کرده است. شاگردان یواخیم لوو در دو دیدار اخیر تدارکاتی به ترتیب مقابل انگلیس و فرانسه با نتیجه تساوی زمین مسابقه را ترک کرده اند.

آگهی

فرانسه که پس از قهرمانی در سال ۱۹۹۸ به دنبال فتح دومین جام جهانی است از بخت های اصلی این دوره از مسابقات به شمار می رود. خروس ها که دو قهرمانی در اروپا و دو جام کنفدراسون ها را نیز در کارنامه افتخارات ملی دارند در صورت قرار گرفتن در گروه ایران با برخورداری از خط میانی و حمله غیر قابل مهار خود قادرند هر اتفاقی را رقم بزنند. دیدیه دُشان و شاگردانش در دو دیدار تدارکاتی اخیر ابتدا ولز را در خانه با نتیجه ۲ بر ۰ شکست دادند و سپس در یک دیدار تماشایی خارج از خانه با آلمان به نتیجه تساوی ۲ بر ۲ دست یافتند.

اما آرژانتین قهرمان دوگانه جهان و فاتح ۱۴ جام کوپا آمریکا حریفی آشنا برای ملی پوشان ایرانی محسوب می شود. تجربه تلخ شکست ۱ به ۰ در لحظات پایانی که با هنرنمایی لیونل مسی، ستاره سرشناس فوتبال جهان رقم خورد سبب می شود تا علاقمندان به فوتبال بر اساس نوعی حس انتقام جویی خواهان رویارویی مجدد با تیم تضعیف شده آرژانتین باشند. شاگردان خورخه سامپولی که کیفیت انتقاد آمیزی را در طول رقابت های انتخابی جام جهانی از خود به نمایش گذاشتند در نهایت با هت تریک لیونل مسی در دیدار سرنوشت ساز مقابل اکوادور جواز صعود را دریافت کردند.

برزیل با پنج قهرمانی جهان، چهار جام کنفدراسیون ها و هشت کوپا آمریکا پرافتخارترین تیم جام جهانی است. سلسائو همانند دیگر تیم های قاره خود با فوتبالی تماشایی و مبتنی بر تکنیک بی نظیر بازیکنان برای هر حریفی ترس آور است. تیم ملی ایران هفت سال پیش در دیداری تدارکاتی برای آماده سازی جهت حضور در رقابت های جام ملتهای آسیا مقابل برزیل قرار گرفت و با نتیجه ۳ به ۰ از این تیم شکست خورد.

در مجموع اگر از بلژیک و پرتغال نیز که با سبک اروپای غربی خود حریفانی سخت به شمار می روند، بگذریم، دوست داشتنی ترین تیم این سید برای همگروهی با ایران بی شک لهستان خواهد بود. چرا که تجربه مسابقات گذشته نشان داده تیم ملی ایران مقابل حریفان آفریقایی و اروپای شرقی با مشکلات کمتری روبرو می شود.

قرعه‌کشی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه روز جمعه اول دسامبر( دهم آذرماه) در کاخ کرملین برگزار می شود و ۳۲ تیم راه یافته به این مسابقات حریفان خود را خواهند شناخت.

آگهی

(English below) ??| Чемпионат мира по футболу FIFA 2018 в России — это шанс показать всему миру, какая у нас замечательная страна и какие прекрасные и гостеприимные люди живут в ней. За церемонией жеребьевки будут следить футбольные болельщики, причём все без исключения. Это реальный шанс подружиться — вне зависимости от того, откуда ты. Футбол объединяет, футбол — это язык, на котором говорит весь мир. Я работаю в спортивной журналистике с 17 лет. Быть спортивным журналистом — это грандиозное путешествие, для меня — самое захватывающее в жизни. Сейчас оно привело меня на одну сцену с Гари Линекером и другими футбольными звёздами. Верьте в себя, в свои мечты, и тогда у вас всё получится — точно вам говорю. И ещё раз. Спасибо FIFA и оргкомитету «Россия-2018». Нас ждёт грандиозный праздник! ?? | The 2018 FIFA World Cup Russia is a great chance for Russians to show the whole world how beautiful our country is, and how great and hospitable our people are. Millions and millions of fans will be watching The Draw. And it's a great chance for everyone to make new friends, no matter where are you from. Football unites. It’s a universal language everybody's able to speak. I have been working in sports journalism sinсe I was 17. To be a sports journalist is a great journey, the most exciting in my life. And now it is leading me to be on the same stage with Gary Lineker and other amazing football stars. Thank you again to FIFA and the Local Russian Organizing Committee. This will be a truly extraordinary event!

A post shared by Maria Komandnaya (@komandnaya) on

این مراسم از ساعت ۱۸ به وقت محلی (۱۶ به وقت اروپای مرکزی) آغاز می شود و اجرای آنرا گری لینه‌کر، مهاجم پیشین تیم ملی انگلیس و ماریا کوماندنایا، مجری و خبرنگار مشهور روس برعهده دارند.

قرار است میروسلاو کلوزه، کاپیتان سابق تیم ملی آلمان جام قهرمانی دور پیش را با خود به مراسم بیاورد. از ایران علاوه بر کارلوس کی روش، سرمربی تیم ملی، مهدی مهدوی کیا و علی دایی، ملی پوشان اسبق ایران نیز میهمان ویژه این مراسم هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قرعه کشی جام جهانی در شبکه‌های اجتماعی: از حجاب ماریا کوماندنایا تا امید به گروه زندگی

آیا پوشش ماریا کوماندنایا در قرعه‎کشی جام‎جهانی مشکل سانسور تلویزیون ایران را حل می‎کند؟

رویترز: ایران در اوج نگرانی غرب صدها فروند موشک بالستیک به روسیه فرستاده است