مکرون: ایران متحد فرانسه نیست و برنامه موشکی بالستیکی ایران نیاز به بررسی دارد

 مکرون: ایران متحد فرانسه نیست و برنامه موشکی بالستیکی ایران نیاز به بررسی دارد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فردریک آنسل: فرانسه تنها یک متحد در منطقه خلیج فارس دارد که امارات متحده عربی است و چند مشتری که پادشاهی های خلیج فارس از جمله عربستان سعودی اند که مشتریان بالفعل هستند و نه مشتریان بالقوه مانند ایران.

آگهی

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در گفتگو با شبکه «فرانس ۲۴» گفت که ایران متحد فرانسه نیست و باید در زمینه برنامه موشکهای بالستیک و نقش بی ثبات کننده اش در منطقه تجدید نظر کند.

گفتن اینکه ایران متحد فرانسه نیست، گویای وضعیتی در روابط میان ایران و فرانسه است که می تواند با موضوعات حاشیه ای به شدت متزلزل شود. موضوعی که فردریک آنسل دکتری ژئوپولیتیک و استاد دانشگاه علوم سیاسی چهارشنبه شب در میزگردی تلویزیونی در شبکه ۵ فرانسه به آن اشاره کرد.

فردریک آنسل می گوید که فرانسه تنها یک متحد در منطقه خلیج فارس دارد که امارات متحده عربی است و چند مشتری که پادشاهی های خلیج فارس از جمله عربستان سعودی را شامل می شود که مشتریان بالفعل هستند و نه مشتریان بالقوه مانند ایران.

از این منظر به نظر نمی رسد اگر موضوعی مانند موشک های بالستیک یا تنش های منطقه ای در سوریه و یمن مطرح باشد، دعوایی که یک طرفش عربستان سعودی و طرف دیگرش ایران است، فرانسه مشتری بالقوه خود را جایگزین مشتری بالفعل کند. از این منظر هر روز ابهامات بیشتری درباره سفر احتمالی رئیس جمهوری فرانسه به ایران مطرح می شود.

مکرون در پاسخ به پرسشی درباره سفرش به ایران گفت که او هنوز قصد دارد در سال آینده میلادی به ایران سفر کند اما باید ابتدا شرایط و زمینه های آن فراهم شود.

وعده عربستان به فرانسه؛ قطع کمک های مالی سازمان های افراطی

رئیس جمهوری فرانسه که برای شرکت در اجلاس سران اروپا و آفریقا در ابیجان پایتخت ساحل عاج بسر می برد روز چهارشنبه اعلام کرد که لیستی از سازمان های افراط گرای اسلامی را به عربستان سعودی خواهد داد.

آقای مکرون گفته است که در پی اعلام محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی برای قطع منابع مالی سازمان های افراطی این تصمیم را گرفته است.

رئیس جمهوری فرانسه گفته است:‌«او بطور عمومی اعلام نکرده است اما وقتی من در ریاض بودم او متعهد شد که ما به او لیستی از این سازمان ها را بدهیم و او منابع مالی شان را قطع کند.»

عربستان سعودی سالهاست گروههایی که تفکر وهابی از اسلام در سراسر جهان تبلیغ می کنند را تامین مالی می کند و اکنون ولیعهد جوان عربستان سعودی می گوید که مسیر این تامین مالی را قطع خواهد کرد.

محمد بن سلمان ولیعهد جوان عربستان سعودی چند ماهی است که اصلاحاتی را در این کشور آغاز کرده است. بسیاری از شاهزادهای سعودی را به اتهام فساد دستگیر کرده و از سوی دیگر اصلاحات اجتماعی و فرهنگی مانند دادن حق رانندگی به زنان یا برگزاری کنسرت را مجاز اعلام کرده است. با این حال وی سیاست سخت گیرانه خارجی در ارتباط با یمن، ایران و قطر اتخاذ کرده است.

امانوئل مکرون همچنین گفته است که او بدنبال قطع کمک هایی است که از طریق قطر، ایران و ترکیه به دست گروههای افراطی می رسد. مکرون هفتم دسامبر به قطر سفر خواهد کرد و احتمالا با مقامات قطر قراردادهای نظامی از جمله قرارداد فروش ۱۲ جت رافال را امضا خواهد کرد.

مذاکره درباره برنامه موشکهای بالستیک، تیتر روزنامه اصلاح طلب جامعه فردا

به جز اظهار نظرهایی که درباره لزوم مذاکره درباره برنامه موشکلی ایران در خارج از کشور شنیده می شود، برای نخستین بار روزنامه اصلاح طلب جامعه فردا با تیتر «چرا باید برای موشک ها مذاکره کرد» این خواسته را مطرح کرده بود که می تواند با هر کسی که با برنامه موشکی ایران مشکل دارد از موضوع قدرت وارد مذاکره شد.

تیتری که باعث حمله اصول گرایان به این روزنامه اصلاح طلب در ایران شد تا جایی که داوود باقری مدیر مسئول این روزنامه در گفتگو با ایسنا مجبور به توضیح درباره این تیتر شد. او گفته است: «موضع درج شده در گزارش روزنامه و سرمقاله آن، این است که اکنون با توجه به پیروزی‌هایی که درعراق و سوریه با همت نیروهای نظامی ایران به دست آمده است، فرصت مناسبی هست که با هر کس که درباره مواضع موشکی ایران مشکلی دارد از موضع قدرت و طرف پیروز مذاکره صورت گیرد. ارزیابی مفسر روزنامه این بوده است که تغییر فضا و گذشت زمان و تحولات منطقه ممکن است موقعیت برتر کنونی ایران را تغییر داده و از قدرت مذاکره آن بکاهد و بنابر این باید الان با هر کس که در مقابل مواضع ایران و به‌ویژه برنامه‌های توسعه نظامی‌اش حرفی دارد از موضع بالا گفت‌وگو کنیم.»

اگر شرایط سفر امانوئل مکرون به تهران بستگی به موضع ایران درباره برنامه موشک های بالستیک داشته باشد، ابهام در انجام یا عدم انجام این سفر بیشتر خواهد شد.

ایران اعلام کرده است که برنامه موشک های بالستیک قابل مذاکره نیست. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتانیاهو در دیدار با وزیر امورخارجه فرانسه: باید در مقابل ایران ایستاد

شرط مذاکره درباره توان موشکی از زبان معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند