وسواس زیبایی در ایران؛ تحمل رژیم‌های لاغری و تیغ جراحی برای رسیدن به شهرت

وسواس زیبایی در ایران؛ تحمل رژیم‌های لاغری و تیغ جراحی برای رسیدن به شهرت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

انتشار تصویر دختری ۱۹ ساله که گفته می‌شود از علاقمندان آنجلینا جولی، بازیگر معروف هالیوود بوده است و ماهها رژیم گرفته تا به وزن ۴۰ کیلوگرم برسد و اکنون پس از انجام ۵۰ جراحی پلاستیک درنهایت شبیه شخصیت کارتون عروس مرده شده است، بار دیگر موضوع گسترش تب لاغر شدن و زیبا شدن در ایران را بر سر زبانها انداخته است.

اگرچه هیچ مدرکی دال بر صحت ادعاهای این دختر جوان دیده نشده است و برخی بر این اعتقاد هستند که انتشار تصاویر عجیبی از او در شبکه اینستاگرام صرفا بهانه‌ای برای جذب فالوور (تا کنون بیش از ۳۴۲ هزار فالوور) و احتمالا در آینده استفاده تبلیغاتی از این فرصت است، اما این موضوع بار دیگر زنگ خطر «تب زیباشدن در ایران» را به صدا در آورده است.

وسواس زیبایی، جراحی‌های زیبایی را در ایران به یک صنعت درآمدزا تبدیل کرده است. امری که باعث شده علاوه بر گروه بزرگی از جامعه پزشکان فعال در رشته جراحی گوش و حلق و بینی و جراحان پلاستیک، حتی پزشکان عمومی نیز وارد این حوزه شوند و داعیۀ مهارت در انجام این دست از جراحی‌ها را داشته باشند. بگونه‌ای که به گزارش خبرآنلاین و بنا بر اعلام کمال سید‌فروتن رییس انجمن جراحان پلاستیک ایران، تعداد بالایی از جراحی‌های پلاستیک در ایران، توسط ۷ هزار پزشک بدون مجوز انجام می شود.

وسواس در زیبایی فیزیکی در حالی در دهه اخیر در میان زنان و مردان ایران رایج شده است که ایران انقلابی بشدت بر تعالی ارزش‌های معنوی تاکید داشته است.

اکنون در ایران تغییر شکل بینی، پروتز سینه، لیپوساکشن، کشیدن پوست، بزرگ کردن لب، گونه سازی و تزریق ژل و چربی برای صاف کردن پوست صورت بسیار رایج است و سن متقاضان عمل‌های جراحی به ۱۴ سال کاهش پیدا کرده است. عمده این متقاضیان امیدوارند با تغییر بینی و گونه و لب و دیگر اعضای بدن و درنهایت دست یافتن به «چهره‌ای عروسکی» خود را به ستارگان هالیوود نزدیکتر کنند.

اگرچه آمار رسمی درباره میزان جراحی‌های زیبایی در ایران وجود ندارد اما نگاه به گزارش‌های داده شده توسط مسئولان بخش‌های مختلف در سالهای مختلف، تا حدودی آنچه را که در این بخش می گذرد، روشن می کند.

محسن نراقی، رییس انجمن تحقیقات راینولوژی در سال ۱۳۹۴ از انجام تحقیق مشترکی میان این انجمن و دانشگاه جان‌ هاپکینز آمریکا خبر داد و بر این اساس اعلام کرد که آمار جراحی پلاستیک بینی در ایران هفت‌برابر آمریکا و آمار کاشت مو ۶.۵ برابر آمریکا، میزان جراحی پروتز چانه در ایران ٢.٥ برابر و پروتز گونه دوبرابر آمریکا است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، از دیگر نتایج این تحقیق اینکه در آمریکا مردم بیشتر به سمت روش‌های غیرجراحی تمایل دارند و در ایران هنوز هم جراحی‌‌های بینی در صدر جراحی‌‌های پلاستیک قرار دارد.

سیدابوالحسن امامی، رییس انجمن جراحان پلاستیک نیز در سال ۱۳۹۶ در گفتگو با خبرگزاری ایلنا اعلام کرد که تنها در تهران روزانه حدود ۳۰۰ عمل جراحی بینی و به عبارت دیگر ماهانه بطور متوسط ۲۰ هزار عمل جراحی بینی انجام می‌شود.

درکنار اصرار به زیبایی، تب لاغری نیز در ایران فرا گیر شده و باعث شده است در کنار رژیم‌های سخت و جراحی‌های حادثه افرین، استفاده از انواع داروهای گیاهی و شیمیایی به عنوان «بهترین و راحت‌ترین روش لاغری» در میان نسل جوان این کشور رایج شود. مشکل تا به انجا گسترده شده است که امروزه علاوه بر داروخانه ها، سوپر مارکتها و دست فروشان نیز اقدام به فروش داروهای لاغری می کنند.

اما علت این اشتیاق بالا برای سپردن خود به تیغ جراحی برای زیبایی و لاغری چیست؟

از نظر برخی از زنان، این واکنشی به قوانین محدود کنندۀ حجاب است. آنها می گویند که حکومت ایران نمی خواهد که زیبایی‌هایشان دیده شود، درحالیکه انسان به حکم طبیعت می خواهد با زیبایی‌های چهره و مو و پوست خود، توجه‌ها را جلب کند. از انجا که حجاب چنین اجازه‌ای را به زنان ایران نمی دهد، زنان با اغراق در زیبایی چهره و بدن، سعی در رسیدن به این هدف دارند.

برخی دیگر، استقبال از این نوع از جراحی‌ها را، استفاده از مزایای دنیای مدرنیته می دانند. آنها می گویند که علم پیشرفت کرده است و اکنون مردم می توانند کاری کنند تا زیباتر به نظر برسند.

دکتر مجید ابهری استاد دانشگاه و متخصص علوم رفتاری در گفتگو با وبسایت سلامت نیوز، با اشاره به اینکه بنا بر تحقیقات۶۵ درصد جراحیهای زیبایی غیرضروری است، می گوید: «از نگاه رفتاری توهم "خودزشت پنداری" و نقش دوستان در یادآوری نیاز جراحی عوامل اصلی مراجعه برای جراحی زیبایی است و امروز در کشور ما جراحی بینی یک امتیاز اجتماعی محسوب می شود که در میان زنان و مردان تقریبا به اندازه مساوی رسیده بطوریکه حتی کسانی که قادر به انجام اینگونه جراحیها نیستند با چسباندن چسبهای مخصوص تظاهر به آن می کنند.»

او نیز با توجه به روند صعودی گسترش فرهنگ جراحی‌های زیبایی ، تعداد اینگونه جراحی‌ها را در ایران ۷ برابر اروپا اعلام می کند که ۹۰ درصد این جراحی‌ها نیز مربوط به جراحی بینی است.

تقاضای بالا برای این نوع جراحی ها، بازار تبلیغات مرتبط را نیز بسیار گرم کرده است و بر این اساس، شاهد اگهی‌های متعدد در نشریات ایرانی و رسانه‌های صوتی و تصویری خارج از ایران و افزایش بیش از پیش بخش‌های جراحی پلاستیک در بیمارستانها و درمانگاههای ایران هستیم.

این اشتیاق به تیغ جراحی در حالی در این کشور وجود دارد که پرداخت هزینه‌های سنگین جراحی زیبایی، با توجه به نرخ بالای تورم در این کشور برای همگان ممکن نیست و این هزینه‌ها تحت پوشش بیمه نیز قرار نمی گیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اگر می‌خواهید وزنتان را کاهش دهید، متخصصان این سه راهکار «موثر» را پیشنهاد می‌دهند

چرا نوجوانان انگلیسی برای تزریق بوتاکس و فیلر به ولز و اسکاتلند سفر می‌کنند؟

جراحی لیفت باسن چطور زنان ونزوئلایی را «مثله» کرده است؟