مسلمانان کلیددار کلیسای مقبره مقدس، از مهمترین اماکن مسیحیان

مسلمانان کلیددار کلیسای مقبره مقدس، از مهمترین اماکن مسیحیان
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

از زمان پادشاهی صلاح الدین ایوبی، فرمانروای ایوبی و فرمانده مسلمان در جنگ‌های صلیبی و در سال ۱۱۸۷ مسولیت نگهداری از کلیدهای کلیسا بر عهده این خانواده های مسلمان گذاشته شده است.

آگهی

قرن‌هاست که چندین خانواده مسلمان مسئولیت کلیدداری کلیسای مقبره مقدس در قلب بیت المقدس را بر عهده دارند. این کلیسا که با نام رستاخیز نیز شناخته می شود، بر بلندای دره جلجتا قرار دارد و به باور مسیحیان بر محل مصلوب شدن و عروج عیسی مسیح بنا شده و یکی از مقدس‌ترین اماکن مذهبی آنان است.

خاندان «جوده» یکی از خانواده ها کلیددار کلیسای مقبره مقدس است. ادیب جوده، از اعضای این خانواده به خبرگزاری رویترز می گوید که از زمان پادشاهی صلاح الدین ایوبی،فرمانروای ایوبی و فرمانده مسلمان در جنگ‌های صلیبی در سال ۱۱۸۷ مسولیت نگهداری از کلیدهای کلیسا بر عهده این خانواده های مسلمان گذاشته شده است.

Wishing you peace love and happiness at Easter and always!!!!!

A post shared by Adeeb Joudeh Alhusseini (@adebjoudeh) on

وی می افزاید که بر اساس مستنداتی که در دست دارد خانواده او از قرن ۱۶ میلادی بر اساس فرمان‌های پادشاهان عثمانی به عنوان کلیددار منصوب شده اند.

ادیب جوده ۳۵ ساله می گوید: «حقیقتا نگهداری از کلید کلیسای مقدس که یکی از مهمترین کلیساهای مسیحیت است برای یک مسلمان افتخار بزرگی است.»

خانواده «نصیبه» دیگر خاندان کلیددار کلیسای رستاخیز، یکی از قدیمی ترین خانواده‌های مسلمان بیت المقدس بوده اند. اعضای این خانواده قرن‌هاست که با کلیدی ۳۰ سانتیمتری با وزن ۲۵۰ گرم، درهای کلیسا را باز و بسته می کنند.

مورخان دلایلی متفاوتی را برای این تصمیم در زمان صلاح الدین ایوبی بر می شمرند. برخی کارشناسان معتقدند که قصد صلاح الدین از این کار کمک به تسلط مسلمانان بر مسیحیان در بیت المقدس بوده است. این محققان همچنین به سود مالی این مقام در جمع‌آوری مالیات ورودی اشاره می کنند.

مرمت محراب و ضریح آرامگاه منسوب به مسیح در کلیسای مقبره مقدس در ماه مارس ۲۰۱۷ پس از ماه‌ها خاتمه یافت. این کلیسا توسط کنستانتین، امپراطور رم در سال ۳۲۵ پس از میلاد بنا شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انفجار در مراسم عید یهودیان در لندن چندین زخمی بر جای گذاشت

سوئد؛ حمایت یک اسقف کاتولیک از پخش اذان

آغاز مراسم عید پاک توسط مسیحیان جهان