اجرای دوصدایی خواننده تنور و باس در پراگ

با همکاری
اجرای دوصدایی خواننده تنور و باس در پراگ
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رولاندو بیاسون، خواننده تنور و ایلدار آبدرازاکوف، خواننده باس باهم سی دی منتشر کرده اند. اولین اجرای زنده دو خ

کم پیش می آید که یک خواننده تنور و یک خواننده صدای باس اجرای دو صدایی داشته باشند. رولاندو بیاسون و ایلدار آبدرازاکوف دو ستاره دنیای اپرا این کار را انجام داده اند. اولین اجرای جهانی این کنسرت در پراگ برگزار شد.

تالار موسیقی اسمتانا در پراگ، پایتخت جمهوری چک میزبان اولین اجرای زنده رولاندو بیاسون، خواننده صدای تنور و ایلدار آبدرازاکوف، خواننده صدای باس بود.

در این اجرا ارکستر فیلارمونیک یاناچک دو خواننده را همراهی کرد. کنسرت شامل اجرای آریاهایی از اپرای “«مفیستوفله»”: اثر آریگو بوئیتو، آهنگساز ایتالیایی قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بود.

رولاندو بیاسون خواننده مکزیکی می گوید: «اجرای دوئت صدای باس و تنور رپرتواریی نیست که فوری به سراغش برویم. باس بم ترین نوع صدای مردانه و تنور زیرترین نوع صدای مردانه است. اما از نظر هارمونی و رنگ و حجم صدا بین آنها ارتباط وجود دارد. منظورم این است که من شخصا در اجرای این دوئت احساس راحتی می کردم. و بله درست است که از اینجور دوئت ها تعداد زیادی وجود ندارد.»

Rolando & IldarAbdrazakov</a> return to these <a href="https://twitter.com/hashtag/DevilishDuets?src=hash&ref_src=twsrc%5Etfw">#DevilishDuets</a> again for their concert tour, beginning Nov 20 in Prague: <a href="https://t.co/fMgaDj23Yr">https://t.co/fMgaDj23Yr</a> <a href="https://t.co/OxPpFBuo1h">https://t.co/OxPpFBuo1h</a></p>— Rolando Villazón (RolandoVillazon) October 31, 2017

ایلدار آبدرازاکوف اهل روسیه می گوید: «ما تلاش می کنیم از تمام گستره صدا یا “تسیتورا” استفاده کنیم و تمام لحظات بزرگ آوازی را که در آن زیباترین نواها با صدای انسان منتقل می شود تحقق ببخشیم.»

آبدرازاکوف و بیاسون مکزیکی-فرانسوی اولین بار هشت سال پیش در اپرای متروپولیتن نیویورک با هم برنامه اجرا کردند، در اپرای لوچیا دی لامرمور اثر گائتانو دونیزتی اهنگساز ایتالیایی قرن نوزدهم. ارتباط از همان موقع برقرار شد.

Many thanks to RolandoVillazon</a> & <a href="https://twitter.com/IldarAbdrazakov?ref_src=twsrc%5Etfw">IldarAbdrazakov for a great #concert yesterday evening at #fshbb#music#joy#friendship ?❤ © Michael Bode / manolo press pic.twitter.com/BLEXSdssYB

— Festspielhaus (@FestspielhausBB) November 27, 2017

ارتباط میان دو هنرمند، ارتباط میان دو صداست

رولاندو بیاسون می گوید که آبدرازاکوف هم خواننده ای ماهر است و هم بازیگری توانا. او می افزاید: «ایلدار هم آدم خلاقی است و هم هنرمند مبتکری. این خلاقیت در صدای او هم احساس می شود او توانایی ایفای نقشها و شخصیتهای مختلف را دارد. منظورم از ویژگی های صدای او، تمام ویژگیهایش بعنوان هنرمند است. ارتباط ما، ارتباط دو صداست. در واقع ما دو صدا هستیم.»

از نظر ایلدار آبدرازاکوف ارتباط میان دو هنرمند، ارتباطی ذهنی است. او می گوید: «درست است. صحبت از دو حنجره متفاوت نیست. صحبت از ارتباط ذهنی من و رولاندو است. رولاندو خواننده بی نظیری است. صدایش از نظر رنگ و حجم شگفت انگیز و فوق العاده است، در عین حال بازیگر توانایی هم است.»

در این برنامه دو قطعه موسیقی محبوب مردمی نیز در بزرگداشت سرزمین مادری دو هنرمند برگزار شد: آهنگ روسی «اوچی چرنه» (Oči černé) به معنای چشمان سیاه و «گرانادا» (Granada) آهنگ افسانه ای مکزیکی.

ایلدار آبدرازاکوف می گوید: «من با آهنگ «اوچی چرنه» بزرگ شدم. این آهنگ در باره عشق است: در باره زنی زیبا با چشمانی زیبا. من آهنگ مکزیکی «گرانادا» را انتخاب کردم ،چون بارها آن را خوانده ام.» رولاندو بیاسون می گوید: «می دانید نکته جالب این بود که باید هر کدام آهنگی می خواندیم که متعلق به فرهنگ نفر دیگر بود. آهنگی اسپانیایی و آهنگی روسی. و این بسیار الهام بخش است. منظورم این است که هر آنچه که باید درون اثری هنری باشد در این کار هست و البته این هسته را انرژی شگفت انگیز و طنز و رؤیا و تخیل و شور خودبخود احاطه کرده است که فوق العاده خیال انگیز است.»

سی دی این کنسرت دوصدایی را کمپانی «دویچه گرامافون» ضبط و منتشر می کند. اولین اجرای جهانی «بیاسون» و «آبدرازاکوف» روز ۲۰ نوامبرسال ۲۰۱۷ برگزار شد. تور اروپایی این کنسرت تا دسامبر سال جاری میلادی ادامه دارد.

Wunderbar! After Prague, Rolando and IldarAbdrazakov</a> head to Berlin to sing Berliner Philharmonie on November 23! Only one week to go! Learn more at <a href="https://t.co/fMgaDj23Yr">https://t.co/fMgaDj23Yr</a> <a href="https://twitter.com/hashtag/RolanditchkaAndIldarcito?src=hash&ref_src=twsrc%5Etfw">#RolanditchkaAndIldarcito</a> <a href="https://t.co/xI3o3Q3WCf">pic.twitter.com/xI3o3Q3WCf</a></p>— Rolando Villazón (RolandoVillazon) November 16, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیه‌گو فلورز، خواننده تنور: اپرا بی واسطه‌ترین شکل انتقال هنر در دنیای موسیقی است

دیه‌گو فلورز، خواننده اپرایی که موسیقی محلی پرو را با صدای تنور می‌‌خواند

روایتی نو از «خفاش»‌ اثر یوهان اشتراوس؛ از قرن نوزدهم تا سفر به فضا