موگرینی: برجام متعلق به جامعه جهانی است

موگرینی: برجام متعلق به جامعه جهانی است
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه کنفرانس «گفتگوهای مدیترانه» در ایتالیا در گفتگو با یورونیوز درباره مسائلی چون توافق هسته ای با ایران، رابطه دولت آمریکا با اتحادیه اروپا و بحران کره شمالی سخن گفت.

آگهی

فدریکا موگرینی روز جمعه در کنفرانس «گفتگوهای مدیترانه» بار دیگر با تاکید بر اینکه توافق هسته ای با ایران تنها مربوط به یک کشور نیست و به جامعه جهانی تعلق دارد، برجام را توافقی کارآمد خواند و گفت: «این توافق ۹ بار توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید شده و ایران تاکنون به تمام تعهدات خود پایبند بوده است و بنابراین این توافق ادامه خواهد داشت.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه کنفرانس «گفتگوهای مدیترانه» در ایتالیا با خبرنگار یورونیوز گفتگویی انجام داد. وی در این گفتگو از مسائلی چون استراتژی آفریقا در مبارزه با مهاجرت غیر قانونی، رابطه دولت آمریکا با اتحادیه اروپا و نقش این اتحادیه در حل بحران کره شمالی نیز سخن گفت.

رابطه ایالات متحده با اتحادیه اروپا با بروکسل

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی درباره رابطه دونالد ترامپ با اتحادیه اروپا با اشاره به کنایه هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه وقت آمریکا در دوره ریاست جمهوری ریچارد نیکسون گفت: «گاهی اوقات به یاد کنایه کیسینجر می افتم زمانی که بدنبال شماره تماس اروپا می‌گشت.»

خانم موگرینی گفت هرچند که ما اغلب با دولت آمریکا صحبت می کنیم و در بسیاری از مسائل همکاری خوبی داریم اما «حال که ایالات متحده شماره تلفن اروپا را دارد ظاهرا نوبت ماست که بدنبال شماره تماس آمریکا باشیم.»

رابطه اتحادیه اروپا و کره شمالی

فدریکا موگرینی هرگونه ملاحظه کاری اتحادیه اروپا در سیاست خارجی خود نسبت به مساله کره شمالی را رد کرد و گفت: «کاملا برعکس ما اول تحریم‌هایی را که توسط سازمان ملل تصویب شده بود درباره این کشور اعمال کردیم. همچنین ما اولین نهادی بودیم که ابتکار عمل را در زمینه استفاده از عنصر فشار اقتصادی نسبت به پیونگ یانگ در دست گرفتیم و با شرکای آمریکایی و منطقه ای خود در اینباره هماهنگ شدیم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که «ما در تمام مراحل با واشنگتن، سئول، توکیو، پکن و مسکو هماهنگی لازم را انجام می‌دهیم.»

خانم موگرینی سازمان ملل متحد را تنها نهادی دانست که می‌تواند راه گفتگو و مذاکره با کره شمالی را باز کند. وی افزود: «این تلاش مشترک باید شامل در نظر گرفتن قابلیت پکن در بازکردن کانال دیپلماتیک با پیونگ‌یانگ باشد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با یورونیوز درباره پایبندی اروپا به توافق هسته ای با ایران بار دیگر بر موضع اتحادیه اروپا درباره برجام تاکید کرد.

مشروح گفتگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یورونیوز را می توانید در روزهای آینده در سایت یورونیوز فارسی مشاهده کنید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا: قویا از ایران می‌خواهیم دست نگه دارد

جنگ لفظی وزرای خارجه ایران و عربستان در نشست ایتالیا

عادل جبیر: ایران با حزب‌الله، لبنان را به گروگان گرفته است