چرا قاسم سلیمانی نامه رئیس سیا را 'نمی‌گیرد و نمی‌خواند'؟

چرا قاسم سلیمانی نامه رئیس سیا را 'نمی‌گیرد و نمی‌خواند'؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

روز يكشنبه و در هشتمین جشنواره مالک اشتر که به منظور تقدیر از یگان‌ها و فرماندهان برتر نیروهای مسلح ايران برگزار شد، نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوري اسلامي ايران به عنوان برترین نیرو، و سردار سرلشکر قاسم سلیمانی به‌عنوان موفق‌ترین فرمانده نیروهای مسلح ايران انتخاب شدند. در این جشنواره همچنین ۵۲ نفر از فرماندهان و مسئولان رده‌های نیروهای مسلح ايران معرفی شدند و از آنان تقدیر بعمل آمد.

همزمان، سخنرانی رئيس سازمان مركزي اطلاعات آمريكا، مایک پمپئو در روز ۱۱ آذر ماه خبرساز شد که در آن وی اعلام کرد به قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، نامه نوشته‌ است. این در حالی بود که رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی به نقل از قاسم سلیمانی گفته بود که او «نامه را نمی‌گیرد و نمی‌خواند».

در همین خصوص با حشمت الله فلاحت پيشه، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ايران گفتگویی انجام داده و به عنوان اولین سوال از وی پرسیده ایم «به نظر شما چه دلايلي وجود داشته كه اين نامه از سوي سردار سليماني تحويل گرفته و خوانده نشد؟»

سردار سليماني براي باز نكردن نامه حق داشته و دلايل متعددي براي آن وجود دارد، راهبرد آمريكايي‎ها در منطقه بي ثبات سازي است. از همين سو ايران هيچ گاه به راهبردهاي آمريكا در منطقه اطميناني نداشته است. گروه هاي تروريستي كه در منطقه فعال هستند عمدتا ساخته دست و مورد حمايت آمريكا هستند .

سابقه ايران و آمريكا در تحولات سال ۲۰۰۱ و پس از آن در سال ۲۰۰۳ ميلادي در قبال افغانستان و عراق روشن ساخت كه آمريكايي ها قابل اعتماد نيستند و ايرانيان اعتمادي به امريكا ندارند و نقش آمريكا همواره در تحولات منطقه منفي است. حتي در جايي كه ايران با حسن نيت براي مقابله با بحران هاي منطقه اي تلاش و كمك كرد، باز هم آمريكايي نقش منفي ايفا كردند.

در عين حال آمريكايي ها همواره به دنبال فضا سازي سياسي هستند .ايران هيچ گاه به صورت تهاجمي منافع هيچ كشوري از جمله آمريكا را تهديد نكرده و سياستش دفاعي است اما آمريكايي ها با طرح چنين مسايلي سعي مي كنند فضاي تبليغاتي منفي را عليه جمهوري اسلامي ايران شكل دهند، بر اين اساس معمولا نامه هايي كه از سوي آمريكايي ها براي ايران فرستاده مي شود، با اعتناي لازم از سوي مقامات ايراني مواجه نمي شود چون اصولا آمريكايي ها در قبال ديپلماسي با ايران هيچ گاه سياست همراه با حسن نيت در پيش نگرفته اند.

ضرورت ارسال اين نامه از سوي يكي از بزرگترين سازمان هاي اطلاعاتي و امنيتي جهان به سردار قاسم سليماني چه بوده است؟

سردار قاسم سليماني، فرمانده اصلي جنگ عليه داعش بود، به طور طبيعي موضوعي بود كه آمريكايي ها را بر آن داشت تا خطاب به ايشان نامه بنويسند چون حوزه منافعي كه مد نظرشان بوده حوزه اي است كه شايد عمق استراتژيك ايران به حساب مي آيد. اتفاقا به اين دليل بوده است كه اين ها نامه نوشتند ولي ايران با آمريكا كانال رسمي براي ارتباط دارند، دولت هاي پاكستان وسوييس حافظ منافع دو طرف هستند و از طريق دفاتر حفاظت منافع مي توانند نامه هاي خودشان را رد و بدل كنند. منتهي اينكه آمريكايي ها از كانال ديگري اين كار را كردند، سعي داشتند كاري اطلاعاتي پيش ببرند، اما به هيچ وجه دستگاه نظامي جمهوري اسلامي ايران اطميناني نداشته كه پاسخي دهد به دستگاه اطلاعاتي آمريكا .

**رئيس سيا در خصوص مفاد نامه اش توضيح داده است كه آمريكا، سردار سليماني و ایران را مسئول هر حمله‌ای به منافع آمریکا در عراق مي داند، آيا ايران منافع آمريكا در عراق را تهديد مي كند؟ **

جمهوري اسلامي ايران هيچ گاه منافع هيچ بازيگري را در منطقه تهديد نكرده است، سياست ايران كاملا دفاعي است اما به نظر من هدف آمريكايي ها ايجاد ديپلماسي منفي عليه ايران بوده و در شرايطي كه مردم مسلمان منطقه در عراق و سوريه مي دانند كه ايران و قاسم سليماني عامل نجات آن ها در مقابل بزرگترين فتنه سلفي در سال هاي اخير بودند، آمريكايي ها سعي كردند موضوعي انحرافي را مطرح كنند و البته واكنش سردار سليماني به آن، نشان از عدم اطمينان به حسن نيت آمريكايي ها در تحولات منطقه است. آمريكايي ها همواره ادعاهايي كذب را عليه جمهوري اسلامي ايران مطرح مي كنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چراغ سبز آمریکا به اسرائیل برای ترور قاسم سلیمانی

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

فایننشال تایمز: آمریکا و ایران بر سر حملات حوثی‌ها در عمان مذاکرات محرمانه داشته‌‌اند