عربستان بدنبال چراغ سبز صالح، مواضع حوثی‌ها را در صنعا بمباران کرد

عربستان بدنبال چراغ سبز صالح، مواضع حوثی‌ها را در صنعا بمباران کرد
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

هواپیماهای ائتلاف به رهبری عربستان یک روز پس از چراغ سبز علی عبدالله صالح، متحد حوثی‎ها و رئیس جمهوری پیشین یمن، مواضع حوثی‎ها را در صنعا، پایتخت بمباران کرد. علی عبدالله صالح روز شنبه اعلام کرد اگر ائتلاف به رهبری عربستان سعودی دست از محاصره یمن بردارد، حاضر است با آنها وارد گفتگو شود.

صالح در سخنانی که از تلویزیون پخش شد، گفت: «برادرانمان در کشورهای همسایه را به توقف حملات و برداشتن محاصره فرامی‌خوانم […] و به این ترتیب برگ دیگری را ورق خواهیم زد.»
رئیس جمهوری پیشین یمن همچنین گفت: «ما به برادران و همسایگان‌مان قول می‌دهیم که به محض برقراری آتش‌بس و برداشته شدن محاصره، از طریق مقام قانونی که مجلس‌مان تعیین می‌کند، به طور مستقیم با آنها وارد گفتگو بشویم.»

دو گروه متحد در جنگ داخلی یمن، یعنی نیروهای وفادار به صالح و شبه نظامیان شیعه حوثی که با نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان می‌جنگند از پنج روز پیش در یک جنگ شهری در صنعا، پایتخت یمن با یکدیگر درگیر شده‎‏اند که حاصل آن ده‌ها کشته و زخمی بوده است.

بمباران مواضع حوثی‎ها در روز یکشنبه همچنین پس از آن صورت گرفت که حوثی‎ها ادعا کردند نیروگاه هسته‎ای در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی را با یک فروند موشک کروز هدف قرار داده‌اند.

بیشتر بخوانید: حوثی‌های یمن مدعی حمله موشکی به نیروگاه اتمی ابوظبی شدند؛ امارات تکذیب کرد

از سوی دیگر «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن نیز که از حمایت عربستان برخوردار است و اکنون در ریاض به سر می‌برد از اصلی‎ترین حامی خود، عربستان، خواست تا به علی عبدالله صالح کمک کند.

نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح از سال ۲۰۱۵ همراه با شورشیان حوثی که از سوی ایران حمایت می‌شوند، در حال نبرد علیه نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان هستند که از ریاست جمهوری عبد ربه منصور هادی حمایت می‌کند.

حمله ائتلاف عربی برای حمایت از عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن سبب شده صالح و حوثی‌ها که سال‌ها با هم دشمنی داشته‌اند در برابر نیروهای ائتلاف با هم متحد شوند.

واکنش حوثی‌ها
ساعاتی پس از آن که علی عبدالله صالح فراخوان و آمادگی خود برای گفتگو با عربستان را اعلام کرد، شبه‌نظامیان حوثی این درخواست را رد کردند.

یک سخنگوی شورشیان حوثی در شبکه تلویزیونی المسیره که متعلق به این گروه است، گفت: «سخنرانی صالح ضربه‌ای بر اتحاد و شراکت ما بود و بیانگر مکر کسانی است که مدعی مبارزه با تهاجم عربستان هستند.»

ادامه خشونت‌ها میان دو گروه هم‌پیمان
تنها چند ساعت پس از اینکه انصارالله، جنبش حوثی‌ها و علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن از توقف درگیری‌ها و تنش‌ها خبر داده بودند، اخبار تازه‌ای از درگیری‌های شدید میان دو طرف در محله السیاسی در جنوب شهر صنعاء منتشر شد.

همچنین منابع نظامی و محلی روز شنبه اعلام کردند نیروهای مسلح وابسته به انصارالله از اکثر مناطق صنعا عقب‌نشینی کردند در حالی که نیروهای وابسته به عبدالله صالح در اکثر مناطق این شهر مستقر شده‌اند.

درگیری‌ها میان نیروهای وابسته به جنبش حوثی‌ها و نیروهای هم‌پیمان با صالح در اطراف منزل طارق صالح (برادرزاده صالح)، فرمانده نیروهای وابسته به عمویش، علی عبدالله صالح و محله‌های مجاور آن و دو خیابان الجزایر و بغداد شکل گرفت و در پی آتش توپخانه‌ای متقابل، صدای انفجارهایی در محله‌های مسکونی شنیده شد.

گفته می‌شود نیروهای قبایل حامی صالح ورودی‌های جنوبی صنعا را بسته‌اند تا مانع ورود طرفداران انصارالله به پایتخت شوند. برخی از رسانه‎ها و منابع عربی می‌گویند که نیروهای وفادار به صالح کنترل فرودگاه صنعا را بدست گرفته‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن کشته شد

شیوع وبا و دیفتری در یمن؛ سازمان ملل خواستار توقف حملات شد

حوثی‌های یمن 'ویدئوی حمله موشکی به نیروگاه اتمی امارات' را منتشر کردند