گاهشمار تحولات یمن، از کناره‌گیری علی عبدالله صالح تا مرگ او

گاهشمار تحولات یمن، از کناره‌گیری علی عبدالله صالح تا مرگ او
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در ۲۷ فوریه سال ۲۰۱۲ میلادی سرانجام علی عبدالله صالح پس از ۳۳ سال حکومت، قدرت را رسما به جانشین خود، عبد ربه منصور هادی واگذار کرد. این انتقال قدرت پس از ماهها اعتراضات خیابانی و تحت فشار کشورهای عربی حاشیۀ خلیج فارس، همچنین پس از دریافت تضمین‌هایی دربارۀ مصونیت آقای صالح و بستگانش انجام شد.

  • در تابستان سال ۲۰۱۴ میلادی شورشیان حوثی، با این ادعا که قیام علیه صالح و انقلاب یمن به انحراف کشیده شده است، حمله‌ای را از سنگر خود در «صعده» در شمال این کشور راه اندازی کردند. حوثی‌ها که زیدی مذهب (شیعه چهار امامی) هستند و گفته می‌شود از حمایت ایران برخوردارند، برای یک دهه قدرت دولت مرکزی یمن را به چالش کشیده بودند.

  • در ۲۱ سپتامبر شورشیان حوثی در آنچه اعتراض به افزایش قیمت سوخت توصیف می‌کردند، وارد صنعا، پایتخت یمن شدند و پس از چند روز درگیری مقر دولت را اشغال کردند.

  • در ۱۴ اکتبر نیروهای حوثی توانستند کنترل بندر حدیده در غرب این کشور را نیز در دست بگیرند و به سمت مرکز و جنوب این کشور پیشروی کنند.

  • در ۲۰ ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی حوثی‌ها کاخ ریاست جمهوری را در صنعا به اشغال خود درآوردند.

  • در ۲۱ فوریه عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری وقت این کشور از صنعا به شهر عدن در جنوب این کشور فرار و این شهر را پایتخت «موقت» خود اعلام کرد.

  • در ماه مارس شبه نظامیان حوثی در اتحاد با نظامیان وفادار به علی عبدالله صالح به سمت جنوب یمن حرکت و شهر عدن را تصرف کردند. عبدالمالک الحوثی، رهبر نیروهای حوثی اعلام کرد که این حمله با هدف مبارزه با افراط گرایان سنی القاعده و نیروهای داعش انجام شده است. 

  • در ۲۶ مارس سال ۲۰۱۵ میلادی، ائتلافی از ۹ کشور به رهبری عربستان سعودی عملیات «طوفان قاطع» را آغاز کرده و برای توقف پیشروی‌های حوثی ها، اقدام به بمباران مواضع آنها کرد. در این زمان عبد ربه منصور هادی به ریاض پناه برد.

  • در ۱۷ ژوئیه دولت یمن از بازپس گیری استان عدن خبر داد. این اولین پیروزی نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی تحت پشتیبانی ائتلاف اعراب بود.

  • پس از آن تا نیمه ماه اوت، نیروهای طرفدار هادی در تلاش بودند تا سه استان در جنوب این کشور را باز پس بگیرند؛ آنها همزمان درگیر مبارزه با نیروهای القاعده و داعش بودند.

  • در ماه اکتبر نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی توانستند کنترل تنگه باب المندب را که یکی از کلیدی‌ترین تنگه‌ها برای حمل و نقل بین‌المللی است، به دست بگیرند و از آنجا حملات شدید علیه مواضع حوثی‌ها بویژه در پایتخت این کشور را آغاز کنند.

این جنگ از سال ۲۰۱۵ میلادی دست‌کم ۸۷۵۰ کشته برجای گذاشته است که بیش از ۱۵۰۰ نفر از کشته‌شدگان کودک بودند. بیش از ۵۰ هزار نفر نیز زخمی شده‌اند که نیمی از این تعداد غیرنظامی بوده‌اند. بنا بر اعلام سازمان ملل متحد جنگ داخلی یمن باعث بوجود آمدن «بدترن بحران انسانی» در جهان شده است. این جنگ باعث شیوع وبا شد که جان ۲ هزار نفر را گرفت و میلیون‌ها نفر را نیز نیازمند کمکهای اضطراری کرد.

  • در آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی عیدروس الزوبیدی، استاندار پیشین عدن توسط رئیس جمهور هادی از کار برکنار شد و در پی آن، اعتراضات گسترده‌ای علیه مقامات دولت هادی در جنوب این کشور برگزار شد. در ۱۱ مه عیدروس الزوبیدی از تشکیل «شورای انتقال جنوب» خبر داد؛ شورایی که به ریاست او به اداره استان‌های جنوبی کشور می پردازد.

  • در ۲۳ اوت، رهبر حوثی‌ها علی عبدالله صالح را به این دلیل که حوثی‌ها را شبه نظامی خوانده بود، «خائن» توصیف کرد. فردای این روز رئیس جمهوری پیشین صدها هزار نفر را در پایتخت و به مناسبت سی و پنجمین سال تشکیل حزبش (کنگره ملی یمن) گرد هم آورد.

  • در ۲۶ اوت یکی از ژنرال‌های نزدیک به علی عبدالله صالح و دو تن از نیروهای حوثی کشته شدند.

  • در ۲۹ نوامبر بحران سیاسی میان علی عبدالله صالح و حوثی‌ها در صنعا به اوج خود رسید و میان دو متحد پیشین درگیری شدیدی روی داد. این درگیری‌ها دهها کشته بر جای گذاشت.

  • دو روز بعد، رسانه‌های نزدیک به حوثی‌ها اعلام کردند اختلافات میان دو طرف حل شده است.

  • در ۲ دسامبر ۲۰۱۷ میلادی علی عبدالله صالح به عربستان سعودی پیشنهاد داد تا در قبال کاهش حملاتی که از یکماه پیش از آن و پس از شلیک موشک توسط حوثی‌ها به ریاض تشدید شده بود، «صفحه جدیدی» در روابطشان آغاز کنند. این پیشنهاد مخالفت حوثی‌ها را در پی داشت؛ آنها آقای صالح را متهم به «کودتا» کردند.

  • سرانجام در ۴ دسامبر رئیس جمهور هادی به نیروهایش دستور داد تا برای کنترل صنعا، وارد عمل شوند. حوثی‌ها نیز اعلام کردند که علی عبدالله صالح ۷۵ ساله، رئیس جمهوری پیشن این کشور به همراه شماری از «جنایتکاران» کشته شده است. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ قطعنامۀ کنگره برای پایان دخالت آمریکا در جنگ یمن را وتو می‌کند

کشته و زخمی شدن بیش از صد نفر در بمباران صنعا پایتخت یمن

انتقال سفارت روسیه در یمن از صنعا به ریاض