سعد حریری، نخست وزیر لبنان استعفایش را پس گرفت

سعد حریری، نخست وزیر لبنان استعفایش را پس گرفت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سعد حریری، نخست وزیر لبنان استعفایش را پس گرفت.

دولت لبنان در بیانیه ای که روز سه شنبه منتشر شد از تصمیم قطعی سعد حریری برای صرف نظر کردن از استعفایش خبر داد.

این تصمیم یک ماه پس از اعلام استعفای غافلگیر کننده و عجیب نخست وزیر لبنان در جریان یک نطق تلویزیونی در ریاض، پایتخت عربستان اتخاذ شده است.

در بیانیه دولت لبنان آمده است: «شورای وزیران از نخست وزیر برای باز پس گرفتن استعفایش تشکر و قدردانی می کند.»

سعد حریری در جریان نخستین نشست شورای وزیران پس از استعفای رئیس کابینه در چهارم نوامبر تصمیم قطعی برای بازپس گیری استعفایش را اعلام کرده است.

حریری که تحت حمایت عربستان قرار دارد با استعفای خود لبنان و جامعه بین الملل را در بهت فرو برد. او دخالت‌های ایران و حزب الله لبنان در امور داخلی کشورش و نیز دست داشتن تهران در مناقشات منطقه ای را از دلایل استعفایش اعلام و تاکید کرده بود که جانش در لبنان در خطر است.

این در حالیست که در لبنان و به خصوص پس از بازگشت سعد حریری به کشورش دو جناح درگیر در این ماجرا، یکی تحت رهبری حریری و هم پیمان با ریاض و دیگری با هدایت حزب الله و تحت حمایت تهران، در پی یافتن راهی جهت رسیدن به مصالحه با هدف جلوگیری از تنش سیاسی جدید در لبنان بودند.

کابینه لبنان که در آن نمایندگانی از هر دو جناح حضور داشتند در نشست روز سه شنبه بر عزم خود برای فاصله گرفتن از مناقشات منطقه ای تاکید کردند.

در بیانیه دولت لبنان همچنین تاکید شده است که: «دولت با همه اجزا و ترکیبات سیاسی خود تصمیم دارد از کلیه مناقشات، درگیری ها و مسائل مربوط به امور داخلی کشورهای عربی فاصله بگیرد. این تصمیم در جهت حفظ روابط سیاسی و اقتصادی با برادران خود در کشورهای عربی اتخاذ شده است.»

این دقیقا همان موضعی است که در زمان تشکیل کابینه لبنان در سال ۲۰۱۶ بر آن تاکید شده بود.

استعفای سعد حریری گمانه زنی های زیادی را در خصوص دخالت عربستان سعودی در این ماجرا برانگیخت به نحوی که میشل عون رئیس جمهوری لبنان حتی از به گروگان گرفته شدن نخست وزیرش در ریاض خبر داده بود.

نخست وزیر لبنان سه هفته پس ازکناره گری و در پی ورود رسمی فرانسه به این ماجرا که با سفر اعلام نشده امانوئل ماکرون به ریاض همراه بود به کشورش بازگشت و از احتمال پس گرفتن مشروط استعفای خود خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سعد حریری روز جمعه با حضور در پاریس با تنی چند از مسئولان بلند پایه جامعه بین الملل از جمله رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و با آنها در خصوص راه های حمایت از فرایند سیاسی اتخاذ شده پس از دوره بحرانی اخیر گفتگو خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بر سعد حریری در عربستان چه گذشت؟