عربستان و امارات ائتلاف نظامی تشکیل می‌دهند

عربستان و امارات ائتلاف نظامی تشکیل می‌دهند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

امارات عربی متحده روز سه‌شنبه از تشکیل ائتلاف جدیدی با عربستان سعودی، جدای از شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس (GCC) خبر داد؛ ائتلافی که می‌تواند حیات این شورا را بویژه پس از بحران قطر، تحت الشعاع قرار دهد.

اعلامیۀ وزارت خارجۀ امارات متحده دربارۀ تشکیل این کمیته، تنها ساعاتی قبل از آغاز نشست شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس در کویت منتشر شد. در این اعلامیه آمده است که تشکیل این «کمیتۀ مشترک همکاری» به تایید شیخ خلیفه بن زايد آل نهيان، حاکم امارات رسیده است.

عربستان سعودی تا کنون به این خبر واکنشی نشان نداده است.

بنا بر این اعلامیه، ریاض و ابوظبی در چهارچوب این کمیتۀ جدید با یکدیگر در موضوعات نظامی، سیاسی، اقتصادی، بازرگانی، فرهنگی و دیگر موضوعات مرتبط با منافع مشترک دو کشور همکاری خواهند کرد.

امارات عربی متحده و عربستان سعودی در سالهای اخیر روابط بسیار نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند که یکی از موارد آن همکاری نزدیک و مشترک در جنگ یمن بوده است.

این اعتقاد وجود دارد که محمد بن زاید آل نیهان، ولیعهد ابوظبی نیز رابطه بسیار نزدیکی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دارد.

هنوز مشخص نیست که این اقدام چه تاثیری بر نشست شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس، متشکل از شش کشور عربستان، بحرین، امارات، قطر، عمان، کویت خواهد گذاشت.

در این بیانیه مشخص نشده است که آیا دیگر کشورهای عربی حاشیۀ خلیج فارس نیز به این کمیتۀ همکاری مشترک دعوت خواهند شد یا خیر.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امپراتوری سریال‌های تلویزیونی ترکیه از عربستان تا شیلی

رقص میله در بیروت؛ دختران لبنانی برای فرار از استرس به کلاس‌ رقص پناه می‌آورند

«پاکت‌های پول ایران» در تونل‌های غزه؛ اسرائیل مدعی کشف اسناد کمک ۱۵۰ میلیون دلاری تهران به حماس است