نگاهی به فرمان‌های ضدمهاجرتی دونالد ترامپ

نگاهی به فرمان‌های ضدمهاجرتی دونالد ترامپ
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

فرمان‌های ضدمهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحدۀ آمریکا که یکی از بحث برانگیز‌ترین اقدامات او در یک سال گذشته محسوب می‌شود تا کنون به سه شکل مختلف صادر شده‌اند و هر سه فرمان نیز بارها و با استدلال‌های مختلف توسط دادگاه‌های آمریکا به حالت تعلیق درآمده‌‌اند. 

آخرین تحولی که در این زمینه دیده روی داده است، رای دیوان عالی آمریکا در روز دوشنبه بود که بطور موقت و تا زمان اعلام رای دو دادگاه تجدیدنظر مریلند و هاوایی، مجوز اجرای کامل سومین فرمان را صادر کرد.

در ادامه نگاهی داریم به چالش‌هایی که در یکسال گذشته میان دونالد ترامپ و دستگاه قضایی آمریکا در موضوع ممنوع کردن ورود شهروندان برخی کشورها به خاک این کشور بوجود آمده است.

  • ۲۷ ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی؛ دونالد ترامپ فرمان «حفاظت از ملت در برابر ورود تروریست‌های خارجی به آمریکا» را امضا کرد. این فرمان مرزهای آمریکا را به مدت سه ماه به روی اتباع هفت کشوری که دارای جمعیت عمدتا مسلمان هستند یعنی یمن، سوریه، لیبی، ایران، سودان، سومالی و عراق و برای مدت نامحدود به روی تمام مهاجران سوری می‌بست. همچنین به موجب این فرمان برنامه پذیرش پناهنگان ایالات متحده آمریکا برای ۱۲۰ روز به حالت تعلیق در می‌آمد. صدور این فرمان هرج و مرجی را در فرودگاههای آمریکا بوجود آورد و واکنش‌های بسیاری را در سراسر جهان برانگیخت. بسیاری از ایالت‌ها و نهادهای دموکراتیک در این کشور نیز این اقدام رئیس جمهوری را محکوم کردند و خواستار مقابلۀ قانونی با آن شدند.

  • ۳ فوریه؛ یک قاضی فدرال در سیاتل واقع در ایالت واشنگتن اجرای این حکم را به حالت تعویق درآورد. دونالد ترامپ این تصمیم دادگاه را «مسخره» خواند و قاضی را مورد انتقاد قرار داد.

  • ۹ فوریه؛ دادگاه تجدید نظر سان‌فرانسیسکو این تعلیق را تایید کرد. دونالد ترامپ در واکنش به این حکم در توییتر نوشت: «قرار ما در دادگاه، امنیت کشور ما در خطر است».

  • ۶ مارس؛ آقای ترامپ دومین فرمان ضدمهاجرتی خود را امضا کرد. بر اساس این فرمان برای ۹۰ روز ورود مسافرانی از ۶ کشور عمدتا مسلمان به ایالات متحده آمریکا ممنوع می‌شد. عراق از این فهرست حذف شده بود.

  • ۱۶ مارس؛ یک قاضی دادگاه هاوایی اجرای این فرمان را متوقف کرد. قاضی دیگری در ایالت مریلند نیز تصمیم مشابهی اتخاذ کرد، او فرمان دونالد ترامپ را تبعیضی علیه مسلمانان خواند. دولت دونالد ترامپ خبر داد که برای لغو این حکم دادگاه، درخواست تجدیدنظر خواهد کرد.

  • ۲۵ مه؛ دادگاه تجدیدنظر ریچموند در ایالت ویرجینیا حکم لغو فرمان دوم را تایید کرد. این تصمیم دادگاه باعث شد که دونالد ترامپ بار دیگر به سرزنش دستگاه قضایی آمریکا بپردازد.

  • ۲۶ ژوئن؛ دونالد ترامپ سرانجام توانست در دادگاه عالی آمریکا به یک پیروزی دست یابد. دیوان عالی به نوعی با اجرای این فرمان موافقت کرد. بنا بر رای دیوان، فرمان آقای ترامپ در قبال آن دسته از شهروندان ۶ کشور مسلمان که دارای رابطه با شهروندان یا نهادهای آمریکا بودند، اجرا نمی‌شد.

  • ۲۴ سپتامبر؛ دونالد ترامپ سومین فرمان ضدمهاجرتی خود را امضا کرد و به این ترتیب مرزهای آمریکا را بطور دائم به روی شهروندان هفت کشور یمن، سوریه، لیبی، ایران، سومالی، کرۀشمالی و چاد بست. در چهارچوب این فرمان ورود مقامات دولتی ونزوئلا به خاک آمریکا نیز ممنوع شد.

  • ۱۷ اکتبر؛ یک قاضی فدرال در هاوایی فرمان سوم آقای ترامپ را با این استدلال که این فرمان به منافع ایالات متحده آمریکا آسیب می‌زند، تنها چند ساعت قبل از آغاز اجرای آن به حالت تعلیق درآورد.

  • ۱۳ نوامبر؛ دادگاه تجدیدنظر سانفرانسیسکو با اعمال محدودیتهایی، اجرای این فرمان را تایید کرد. بر این اساس افرادی از جمله پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها، نوه‌ها، خویشاوندان سببی (عروس و داماد خانواده) و خویشاوندان نسبی (عمو، عمه، خاله و دایی و فرزندان آنها، خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌ها) از این فرمان معاف شدند.

  • ۴ دسامبر؛ دیوان عالی آمریکا اجرای کامل فرمان سوم دونالد ترامپ را، تا زمان اعلام حکم نهایی دادگاه‌های تجدیدنظر تایید کرد. قرار است روز چهارشنبه ۶ دسامبر حکم دادگاه تجدیدنظر هاوایی و در روز جمعه ۸ دسامبر نیز حکم دادگاه تجدیدنظر مریلند اعلام شود.

سازمان‌های مدافع حقوق مهاجران ضمن اظهار تاسف از حکم دیوان عالی آمریکا، از قاضی مریلند درخواست کرده‌اند که به مبارزۀ خود برای آزادی و برابری و برای تمام افرادی که به جبرِ این قانون از نزدیکان خود جدا شده‌اند، ادامه دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جو بایدن: در اولین روز ورود به کاخ سفید، فرمان ممنوعیت سفر مسلمانان را لغو می‌کنم

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار وارد چهارمین روز شد

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ آنچه باید پیش از شروع محاکمه کیفری ترامپ بدانیم