حوثی‌های یمن ده‌ها خبرنگار تلویزیون وابسته به علی عبدالله صالح را گروگان گرفتند

تظاهرات شورشیان حوثی یمن پس از کشته شدن علی عبدالله صالح< عکس از رویترز
تظاهرات شورشیان حوثی یمن پس از کشته شدن علی عبدالله صالح< عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارشگران بدون مرز خواستار آزادی خبرنگاران و کارکنان تلویزیون "الیمن الیوم" از محل کارشان شد

آگهی

سازمان گزارشگران بدون مرز در فرانسه اعلام کرد که ۴۱ تن از خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ای در یمن از سه روز پیش توسط حوثی ها به گروگان گرفته شده‌اند.

بر اساس بیانیه گزارشگران بدون مرز این عده از روز دوم دسامبر در مرکز تلویزیون "الیمن الیوم" وابسته به علی عبدالله صالح رییس جمهوری سابق یمن که چهارم دسامبر در جنگ با حوثی ها کشته شد، اسیر شده‌اند و اجازه خروج ندارند.

به دنبال حمله سنگین شورشیان حوثی در تاریخ دوم دسامبر به ساختمان این شبکه تلویزیونی سه نگهبان زخمی شدند و برنامه‌های این شبکه قطع شد.

گزارشگران بدون مرز ضمن محکوم کردن اقدام حوثی ها، اعمال خشونت علیه خبرنگاران را مخالف کنوانسیون ژنو در ارتباط با حقوق بشر دانسته و خواستار آزادی فوری خبرنگاران و کارکنان این شبکه و یازده نفر دیگر از دست اندرکاران رسانه ای شده اند که در زندان حوثی ها گرفتارند.

بنا بر گزارش این نهاد غیردولتی مدافع حقوق ژورنالیست‌ها، از آنجا که خبرنگاران گروگان گرفته شده اجازه ارتباط با خارج ندارند اطلاع چندانی از وضعیت آنها در دست نیست اما مطابق اخباری که دریافت شده آنها برای دادن رمز عبور دستگاه های ارتباطاتی تحت فشار قرار گرفته‌اند.

دسترسی به این اطلاعات به حوثی ها اجازه داد تا پیش از قطع مجدد برنامه ها مضامین مورد نظرخود و سخنرانی رهبرانشان را پخش کنند.

بر اساس اطلاعیه گزارشگران بدون مرز تعداد زیادی از خبرنگاران در یمن به دست حوثی ها زندانی شده اند. دست کم سیزده خبرنگار و همکاران رسانه‌ای آنها در حال حاضر توسط گروههای مسلح یمن از جمله حوثی ها و القاعده اسیرند.

یحیی عبدالرقیب الجوبیح یکی از این خبرنگاران است که در ششم سپتامبر سال ۲۰۱۶ در منزل خود دستگیر شد. وی پیش از آزاد شدن به مرگ محکوم شده بود.

در طبقه بندی ارائه شده سال ۲۰۱۷ سازمان خبرنگاران بدون مرز در ارتباط با آزادی مطبوعات یمن درردیف ۱۶۶ در بین ۱۸۰ کشور قرار دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عیدروس الزبیدی مستقر در عدنِ یمن: عملیات زمینی علیه حوثی‌ها لازم است

حوثی‌ها برای «دومین بار» نفتکش حامل نفت روسیه را «به اشتباه» هدف قرار دادند

سخنگوی حوثی‌ها به یورونیوز: ایران به ما و دیگران کمک‌هایی می‌کند اما نمی‌گوید چه بکنیم