آمریکا سفارت خود را به بیت‌المقدس منتقل می‌کند

آمریکا سفارت خود را به بیت‌المقدس منتقل می‌کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پس از اعلام دونالد ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، بسیاری از دولت‌ها،  سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای غیردولتی به این تصمیم اعتراض کرده اند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین: قدس پایتخت جاودانه فلسطین خواهد بود

رئیس تشکیات خودگردان فلسطین ضمن محکوم کردن فرمان دونالد ترامپ در انتقال سفارتخانه امریکا به بیت المقدس و برسمیت شناختن این شهر بعنوان پایتخت اسرائیل، تصمیم رسیس جمهوری آمریکا را به منزله خروج این کشور از گفتگوهای صلح خواند.

آقای عباس افزود: «بیت المقدس تا ابد پایتخت فلسطین خواهد بود و اقدام آقای ترامپ اعتباری ندارد.»


ترکیه تصمیم رئیس جمهوری آمریکا را «غیر مسئولانه» توصیف کرد

وزیر امورخارجه ترکیه در حساب توئیتری خود نوشت: «ما سخنان غیر مسئولانه مقامات ایالات متحده را در انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و برسمیت شناختن اورشلیم بعنوان پایتخت اسرائیل محکوم می‌کنیم. این تصمیم بر خلاف قوانین بین المللی است.»


آنتونیو گوترش: هیچ راه‌ حل جایگزینی برای صلح اسرائیل و فلسطین وجود ندارد

دبیر کل سازمان ملل متحد دقایقی پس از سخنرانی دونالد ترامپ و صدور فرمان انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس گفت : «من همواره در مقابل اقدامات یک جانبه ای که روند صلح فلسطین و اسراسیل را بخطر بیاندازد واکنش نشان داده ام.» وی افزود: «در این لحظات اضطراب آور می خواهم که این مساله را روشن کنم که هیچ نقشه دوم و راه حل جایگزینی برای صلح دو کشور وجود ندارد و از مقامات اسراسیل و فلسطین می خواهم مذاکرات را پی بگیرند.»


حماس در واکنش به دستور انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس: ترامپ درهای جهنم را بروی آمریکا باز کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه حماس در واکنش به دستور دونالد ترامپ برای انتقال سفارتخانه ایالات متحده از تل آویو به بیت المقدس اعلام کرد که با این فرمان «ترامپ درهای جهنم را بروی منافع خود باز کرد.»


دونالد ترامپ از وزارت امور خارجه ایالات متحده خواست تا سفارتخانه این کشور را به بیت المقدس منتقل کند

دونالد ترامپ در سخنرانی خود  صحبت‌های امروز را شروع تازه‌ای برای روند صلح اسرائیل و فلسطین دانست و گفت: «زمان آن رسیده که اورشلیم را بعنوان پایتخت اسرائیل بشناسیم.»

دونالد ترامپ افزود: دهه‌ها پیش آمریکا اسرائیل را برسمیت شناخت و مردم اسرائیل به لحاظ تاریخی حق دارند که کشور مستقل و پایتخت خود را داشته باشند.

آقای ترامپ گفت: تصمیم برای اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل اقدامی است که بایستی مدتها پیش برای پیشبرد صلح و رسیدن به صلحی ماندگار انجام می‌شد. 

رئیس جمهور ایالات متحده می گوید: آمریکا همچنان تعهد می کند که هر دو طرف فلسطینی و اسرائیلی را به مذاکره صلح پایبند نگاه دارد.

دونالد ترامپ در پایان افزود: من از اسرائیلیها و فلسطینی‌ها و یهودیان و مسیحیان می خواهم که با در پایه گذاری صلح پایدار کمک کنند.


وزرات امورخارجه آمریکا: دیپلمات‌ها از سفر به بیت المقدس خودداری کنند

خبرگزاری رویترز از اعلامیه وزارت خارجه آمریکا مبنی بر خودداری مقامات دیپلماتیک و شهروندان این کشور به بیت المقدس خبر داد. بر اساس این گزارش، سفارتخانه ایالات متحده و کنسولگری این کشور در تل آویو از مردم کشور خود خواسته تا از تاریخ چهارم تا بیستم دسامبر ۲۰۱۷ از سفر به «اورشلیم»، «کرانه باختری» خودداری کنند.


جواد ظریف: قدس عربی و اسلامی باقی خواهند ماند

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در حساب توئیتری خود به زبان عربی نوشت: «چنانچه تا بحال نیمی از پول‌هایی را که برخی حاکمان منطقه خرج حمایت از تروریسم، افراط‌گرایی، فرقه گرایی و تحریک همسایگان خود کردند، برای آزادی فلسطین هزینه می کردند، اکنون شاهد گزافه‌گویی آمریکا و تلاش برای تقدیس اعلامیه بالفور و وعده "آنکه مالک نیست، به انکه سزاوار نیست" نبودیم. اما بهر حال چه بخواهند و چه نخواهند، قدس همیشه عربی و اسلامی باقی خواهد ماند.»


بولیوی تصمیم دونالد ترامپ را «بی پروا و خطرناک» توصیف کرد

بولیوی به جمع کشورهایی پیوست که خواهان تشکیل نشست شورای امنیت سازمان ملل در موضوع بیت‌المقدس هستند.

ساشا لورنتی، نماینده بولیوی در سازمان ملل متحد می‌گوید تصمیم دونالد ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو، «تصمیمی بی‌پروا و خطرناک و بر خلاف قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است و هرگونه تلاش برای رسیدن به صلح در این منطقه را تضعیف می‌کند.»


حسن روحانی: ایران در برابر تجاوز استکبار نسبت به مقدسات اسلامی تحمل نخواهد داشت

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه در جریان دیدار مقامات ایران با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران گفت: «امروز پس از موفقیت‌های ملت‌های منطقه در مبارزه با تروریست‌ها و به جان هم انداختن آنها و مأیوس کردن گام به گام دشمنان این مرز و بوم، دشمنان به فکر توطئه‌افکنی جدید هستند و ما باید همچنان هوشیاری خود را در برابر دشمنان منطقه، صهیونیسم استکبار جهانی و آمریکا و اذناب آنها در منطقه حفظ کنیم.»

بنا بر گزارش پایگاه خبری انتخاب، آقای روحانی افزود: «قدس شریف متعلق به مسلمانان و فلسطین است و جایی نیست که کسی بخواهد در آن، در برابر افکار و احساسات مردم ایستادگی کند و این ماجراجویی جدید استکبار جهانی در منطقه است.»

او اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران اگرچه به حمایت از ملت‌ها بپا خواسته و خواهان حل مشکلات از طریق مذاکره است و هرگز با جابجایی مرزها در منطقه موافق نبوده، اما در برابر تجاوز استکبار نسبت به مقدسات اسلامی تحمل نخواهد داشت.»

آگهی
Φωτογραφία Anadolu Agency

رهبر کاتولیکهای جهان: نمی‌توانم سکوت کنم

پاپ فرانچسکو می‌گوید که نمی‌تواند در قبال تصمیم کاخ سفید مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل ساکت بماند.

رهبر کاتولیکهای جهان خواستار آن شد که با توجه به قطعنامه‌های سازمان ملل «وضع موجود» در بیت‌المقدس حفظ و به آن احترام گذاشته شود. او تاکید کرد این حرکت آمریکا احتمالا باعث ایجاد درگیری‌های خشونت‌آمیز در منطقه می‌شود.

پاپ افزود بیت‌المقدس شهری مقدس برای یهودیان، مسیحیان و مسلمانان است که اماکن مقدس هر سه دین را در خود جای داده و بر این اساس دارای موقعیت منحصر بفردی است که باید این موقعیت حفظ شود.

Φωτογραφία Anadolu Agency

اتحاد برای اصلاح یهودیسم: نمی‌توانیم از تصمیم ترامپ حمایت کنیم

سازمان «اتحاد برای اصلاح یهودیسم» مستقر در شهر نیویورک اعلام کرد که دونالد ترامپ زمان مناسبی را برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل انتخاب نکرده است.

ریچارد جاکوب، رهبر این سازمان می‌گوید که «بیت‌المقدس پایتخت همیشگی مردم یهود است و سفارت آمریکا باید به این شهر منتقل شود» اما اکنون زمان مناسبی برای این کار نیست. 

آگهی

او افزود: «به دلیل نبود برنامۀ جامعی دربارۀ روند صلح، ما نمی‌توانیم از این تصمیم حمایت کنیم.»

اعضای این سازمان معتقدند انتقال سفارت آمریکا باید در شرایطی انجام شود که جایگاه بیت‌المقدس به عنوان شهر مقدس یهودیان، مسیحیان و مسلمانان به رسمیت شناخته شود.


برگزاری نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب

در پی تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، اتحادیه عرب روز شنبه نشستی اضطراری تشکیل خواهد داد.

این نشست در پاسخ به درخواست تشکیلات خود گردان فلسطین و همچنین دولت اردن برگزار خواهد شد. 


گسترش اعتراضات در نوار غزه

صدها فلسطینی در نوار غزه روز چهارشنبه علیه تصمیم دونالد ترامپ به خیابان‌ها آمدند.
این اعتراضات توسط گروههای مختلف فلسطینی سازماندهی شده بود و در جریان آن، شرکت کنندگان خواستار وحدت مسلمانان و فلسطینی‌ها در قبال تصمیم آقای ترامپ شدند. 

آگهی

آنها شعارهایی در این باره که «بیت‌المقدس پایتخت ابدی ماست» و «بیت‌المقدس خط قرمز ماست» سر می‌دادند.


واکنش وزارت امور خارجۀ ایران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران در گفت‌و‌گوی اختصاصی با یورونیوز فارسی انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس را اقدامی مغایر با کلیه قوانین بین‌المللی دانست و آن را عاملی برای ایجاد بی‌ثباتی، ناامنی و جنگ خواند.

آقای قاسمی این اقدام آمریکا را نادیده انگاشتن حقوق ملت فلسطین و کمک به تجاوز و اشغالگری دانست و تاکید کرد انجام چنین کاری موجب تشدید بحران‌ها در منطقه خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد که وزارت امور خارجۀ ایران و دفتر سخنگو پس از اعلام رسمی این خبر از سوی مقامات آمریکایی واکنش رسمی خود را به این اقدام اعلام خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: علی خامنه‌ای: انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس نشانه عجز آنهاست

آگهی

واکنش وزارت خارجۀ چین

ژنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجۀ چین روز چهارشنبه با اشاره به اینکه وضعیت بیت‌المقدس حساس و پیچیده است، از تمام طرفهای این مناقشه خواست به خاطر صلح و آرامش خاورمیانه احتیاط کنند.

او در جریان یک نشست خبری و در پاسخ به پرسشی درباره تحولات فلسطین گفت: «ما با دقت این تحولات را دنبال می کنیم و نسبت به تشدید اختلافات منطقه‌ای نگرانیم.»

او تاکید کرد که چین قویا از روند صلح خاورمیانه حمایت می‌کند و طرفدار بازگرداندن حقوق مشروع و منافع مردم فلسطین به آنهاست.

Φωτογραφία Anadolu Agency

مارتین شولتز: تصمیم دونالد ترامپ ثبات بین‌المللی را به خطر می‌اندازد

مارتین شولتز، رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان می‌گوید که دونالد ترامپ با تصمیم خود مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، ثبات بین‌المللی را ضعیف می کند.

او اعلام کرد که طرفدار «راه حل دو دولت» برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها است و افزود که تصمیم دونالد ترامپ، روند صلح را در خاورمیانه به خطر انداخته است.

آگهی

استقبال حزب اپوزیسیون کارگر اسرائیل از تصمیم دونالد ترامپ

آوی گابای، رهبر اصلی‌ترین حزب مخالف دولت اسرائیل می‌گوید که امیدوار است اعلام به رسمیت شناخته شدن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت از سوی دونالد ترامپ، با اقداماتی همراه باشد که منجر به اعتماد سازی با فلسطینی‌ها شود.

او با اشاره به اهمیت به رسمیت شناخته شدن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل گفت: «بسیار بهتر خواهد بود اگر همراه با این اعلام رسمی، گام‌هایی نیز برای کمک به ما برای اعتماد سازی با فلسطینیان برداشته شود تا روند صلح به قوت خود باقی بماند.»


ترزا می: باید در چهارچوب راه حل «دو دولت» یک دولت فلسطینی مستقل تشکیل شود

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا می‌گوید که قصد دارد با دونالد ترامپ دربارۀ تصمیم او مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل صحبت کند.

او گفت که شهر باستانی بیت‌المقدس باید درنهایت میان اسرائیل و دولت آیندۀ فلسطین به اشتراک گذاشته شود. او افزود که باید در چهارچوب راه حل «دو دولت» یک دولت فلسطینی مستقل و پایدار تشکیل شود.

او تاکید کرد که باید وضعیت بیت‌المقدس در جریان حل و فصل اختلافات میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها روشن شود.

آگهی

احتمال وقوع درگیری در بیت‌المقدس و دیگر سرزمین‌های فلسطینی

شب گذشته و همچنین در روز چهارشنبه مسیحیان و مسلمانان فلسطینی ساکنان کرانه باختری رود اردن در اعتراض به این تصمیم دونالد ترامپ، تصویر رئیس جمهوری آمریکا و همچنین پرچم های آمریکا و اسرائیل را آتش زدند.

به شهروندان آمریکایی ساکن بیت‌المقدس نیز نسبت به وقوع درگیری و خشونتهای احتمالی در پی تصمیم آقای ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا، هشدار داده شده است.

Φωτογραφία Anadolu Agency

مانوئل حساسیان؛ تصمیم ترامپ اعلام جنگ به خاورمیانه است

مانوئل حساسیان، سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین در لندن اعلام کرد چنانچه دونالد ترامپ بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد، این کار او به منزلۀ «بوسۀ مرگ بر روند صلح» است.

او گفت این تصمیم آقای ترامپ به معنای اعلان جنگ او به خاورمیانه است زیرا مسلمانان و مسیحیان نمی‌پذیرند که بیت‌المقدس در کنترل اسرائیل باشد.


واکنش وزیر خارجه بریتانیا

بوریس جانسون، وزیر خارجۀ بریتانیا ضمن ابراز نگرانی نسبت به تصمیم اخیر دونالد ترامپ، اعلام کرد که بریتانیا قصد ندارد سفارت خود در اسرائیل را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کند.

آگهی

او گفت: «بهتر است منتظر باشیم و ببینیم رئیس جمهوری آمریکا دقیقا چه می‌گوید. ما معتقدیم که قطعا بیت‌المقدس از موضوعاتی است که حل و فصل نهایی آن باید به اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها واگذار شود.» 


دیدار رامی حمدالله با دیپلماتهای اتحادیه اروپا

نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که تصمیم دونالد ترامپ به روند صلح و راه حل «دو دولت» پایان خواهد داد.

رامی حمدالله روز چهارشنبه با شماری از دیپلماتهای اروپایی دیدار کرد و از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست که دولت فلسطین را در سرزمین‌هایی که در سال ۱۹۶۷ میلادی توسط اسرائیل اشغال شده است، به رسمیت بشناسند.

او به دیپلماتهای اروپایی گفت که به رسمیت شناخته شدن بیت‌المقدس توسط آمریکا به عنوان پایتخت اسرائیل منجر به افزایش درگیری‌ها و خشونتها در تمام منطقۀ خاورمیانه خواهد شد.


هشدار جنبش فتح و سازمان همکاری‌ اسلامی

سازمان همکاری‌ اسلامی به دونالد ترامپ هشدار داد که به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل «تجاوز» علیه جهان عرب و جهان اسلام است.

آگهی

این سازمان پیش از این در روز دوشنبه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که کشورهای عضو این سازمان ارتباط خود را با هر دولتی که سفارت خود را به بیت‌المقدس منتقل کند یا بیت‌المقدس شرقی را به عنوان بخشی از خاک اسرائیل به رسمیت بشناسد، قطع خواهند کرد.

اسرائیل، شرق بیت‌المقدس را در سال ۱۹۶۷ میلادی اشغال کرد و آن را بخشی از خاک خود نامید اما جامعۀ بین‌الملل این الحاق را به رسمیت نشناخته است.

فلسطینی‌ها امیدوارند که با تشکیل دولتی مستقل در آینده، بخش شرقی بیت‌المقدس را پایتخت خود اعلام کنند.

فتح، حزب حاکم در تشکیلات خودگردان فلسطین نیز خواستار برگزاری اعتراضات گسترده عیله تصمیم دونالد ترامپ در قبال شهر بیت‌المقدس شده است.


واکنش کلیسای کاتولیک

پاپ فرانچسکو، رهبر کاتولیکهای جهان روز سه‌شنبه با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفتگو کرد.

آگهی

او اظهار داشت که «به رسمیت شناختن حقوق همه مردم» در سرزمین مقدس، شرط اولیه برای هر گفتگویی است.

او تاکید کرد که «سرزمین مقدس به ما مسیحیان نیز تعلق دارد» و خواهان گفتگوی میان مذاهب و همچنین مذاکره بر اساس معیارهای جامعه مدنی شد.

پاپ گفت: «اولین شرط برای گفتگو احترام متقابل و تعهد به تقویت این احترام و به رسمیت شناختن حقوق همه مردم است؛ در هر کجا که باشند.»


تماس تلفنی دونالد ترامپ با پادشاه اردن

کاخ سلطنتی اردن اعلام کرد که آقای ترامپ در تماسی تلفنی با ملک عبدالله، پادشاه اردن را در جریان تصمیم خود برای انتقال سفارت آمریکا قرار داده است. در بیانیه کاخ سلطنتی اردن آمده است که رئیس جمهوری آمریکا در این گفتگو بر عزم خود جهت پیشبرد طرح انتقال سفارت آمریکا تاکید کرده است.

اردن کشوری است که مسئولیت ادارۀ امور اماکن مقدسه اسلامی در شرق بیت‌المقدس را برعهده دارد.
اردن خواهان تشکیل جلسۀ فوری اتحادیه عرب و سازمان همکاری‌های اسلامی برای بررسی این موضوع شده است.

آگهی

واکنش اسرائیل

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در اولین سخنرانی عمومی خود پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ در رسانه‌ها دربارۀ به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، واکنشی به این تصمیم نشان نداد.


واکنش ترکیه: اقدام ترامپ رفتاری احمقانه و جنون‌آمیز است

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه اعلام کرد که انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس یک «اشتباه بزرگ» است.

او تاکید کرد که این اقدام، نه تنها ثباتی به ارمغان نخواهد آورد بلکه منجر به هرج و مرج و بی‌ثباتی می‌شود.

او افزود که تمام جهان مخالف این تصمیم است.

آقای چاووش اوغلو اعلام کرد که در جریان نشست وزرای خارجۀ ناتو، در این باره با رکس تیلرسون وزیر خارجۀ آمریکا صحبت کرده است.

آگهی

بكير بوزداغ، معاون نخست وزیر ترکیه نیز در توییتر نوشت: «اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل بدون توجه به تاریخ و حقایقی که در منطقه وجود دارد، یک ظلم و بی‌عدالتی بزرگ، همچنین رفتاری احمقانه و جنون‌آمیز است. این کار منطقه و جهان را گرفتار آتشی بی‌پایان خواهد کرد.»

او افزوده است: «من از همه می‌خواهم که منطقی عمل کنند و به توافقاتی که امضا کرده‌اند احترام گذاشته و در قبال آن احساس مسئولیت کنند و از به خطر انداختن دنیا به دلیل سیاستهای داخلی خود و یا دلایلی دیگر بپرهیزند.»

گفتگوی تلفنی دونالد ترامپ و محمود عباس

دفتر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از عزم آمریکا برای انتقال سفارت خود از تل‌آویو به بیت‌المقدس خبر داد.

در این بیانیه آمده است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا قصد خود برای اجرایی کردن این تصمیم را در جریان تماس تلفنی با محمود عباس در میان گذاشته است و در مقابل، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز نسبت به عواقب خطرناک این تصمیم و تاثیر منفی آن بر روند صلح خاورمیانه و نیز به خطر افتادن ثبات و امنیت در منطقه و جهان هشدار داده است.

این بیانیه مشخص نمی‌کند که آیا واشنگتن قصد عملی کردن فوری این تصمیم را دارد و یا روند انتقال سفارت در دراز مدت انجام خواهد شد.

آگهی

انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل از تل‌آویو به شهر بیت‌المقدس، احتمال شناسایی قریب‌الوقوع بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی ایالات متحده آمریکا بیش از پیش تقویت می‌کند.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید نیز ضمن تایید گفتگوی تلفنی دونالد ترامپ و محمود عباس، اعلام کرد که قرار است رئیس جمهوری این کشور روز چهارشنبه در ساعت ۱۷.۳۰ به وقت محلی (۲۲.۳۰ به وقت گرینویچ) دیدگاه رسمی واشنگتن دربارۀ ماهیت شهر بیت‌المقدس را اعلام کند. او گفت که دونالد ترامپ در تماس تلفنی با برخی از سران کشورهای خاورمیانه از جمله بنیامین نتاینیاهو نخست وزیر اسرائیل، آنها را از اجرایی کردن این تصمیمش مطلع کرده است. انتقال این سفارت به بیت‌المقدس یکی از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هفتادمین سالگرد تشکیل کشور اسرائیل با مراسم ۲ دقیقه سکوت

عدم حمایت از ترامپ در تغییر پایتخت اسرائیل 'هدیه به ایران' است

خاتمی ضمن ستایش از 'پهلوان' کریمی: تل آویو و حیفا را با خاک یکسان می‎کنیم