فرانسه: بازیگران منطقه در امور لبنان دخالت نکنند

امانوئل مکرون- سعد حریری در پاریس، عکس از رویترز
امانوئل مکرون- سعد حریری در پاریس، عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

قدرت‌های جهانی از نیروهای درگیر در لبنان خواستند از انتقال مشکلات منطقه‎ای به دولت لبنان خودداری کنند.

"گروه بین المللی حمایت از لبنان" شامل نمایندگان پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد (بریتانیا-چین-فرانسه-آمریکا- روسیه) روز جمعه در پاریس گرد هم آمدند تا ضمن جلوگیری از بروز مجدد تنش در لبنان از سعد حریری حمایت کنند.

امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه ریاست نشست پاریس را به عهده داشت و وزیر امور خارجه این کشور نیز در نشست حاضر بود.

رییس جمهوری فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی پیش از گشایش نشست بدون اینکه نامی از ایران و عربستان سعودی بیاورد گفت بازیگران منطقه ای باید به اصل عدم دخالت احترام بگذارند.

همزمان یک مقام فرانسوی در حاشیه این نشست تاکید کرد که این جلسه علیه کشورهای ایران و عربستان نیست.

اوضاع سیاسی لبنان زمانی که سعد حریری، نخست وزیر این کشور اعلام کرد استعفاء می دهد بحرانی شد.

سعد حریری در تاریخ چهارم نوامبر زمانی که برای دیداری رسمی به عربستان سعودی رفته بود در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرد به دلیل در خطر بودن جان خود استعفاء می کند. او ایران و حزب الله را به دخالت در امور کشورش متهم کرد.

نخست وزیر لبنان که سرانجام استعفای خود را پس گرفت از حزب الله خواست از دخالت در امور منطقه دست بردارد و بحران های منطقه ای را به مسایل داخلی لبنان نکشد.

به دنبال مذاکراه میان جناح های مختلف سیاسی لبنان از جمله حزب الله، دولت ائتلافی لبنان با پذیرش اصل عدم دخالت در درگیری کشورهای عربی به کار خود ادامه خواهد داد.

گروه بین المللی حمایت از لبنان در بیانیه خود از احزاب سیاسی لبنان خواست تا با احترام به اصل "تفکیک" به ثبات لبنان کمک کنند.

اصل "تفکیک" سال ۲۰۱۲ در لبنان برای دور نگهداشتن این کشور از مناقشه های منطقه از جمله جنگ داخلی سوریه مطرح شد. اما حزب الله علیرغم این اصل با فرستادن نیرو به سوریه از بشار اسد، رییس جمهور سوریه حمایت کرد.

امانوئل ماکرون با چشم انداز بحرانی که به دنبال موضعگیری آمریکا در قبال بیت المقدس منطقه را درگیر خواهد کرد تاکید کرد که «هیچ مسئله ای به صورت یکجانبه و با قانون زور و تحقیر دیگری حل نمی شود.» .

سعد حریری در پاریس اطمینان داد که برای تثبیت وضعیت سیاسی لبنان نخست مقدمات برگزاری انتخابات لبنان در ماه مه سال ۲۰۱۸ را فراهم می کند. وی قول داد برنامه های خود را برای برقراری ثبات و امنیت داخلی لبنان و جوابگویی به احتیاجات شهروندان از سر بگیرد. وی در عین حال به ضرورت رسیدگی به بحران پناهجویان سوری در کشورش اشاره کرد.

سعد حریری با اشاره به مشکلات اقتصادی و اجتماعی لبنان گفت چالش اقتصادی کشور بدون حمایت دوستان لبنان حل نخواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سعد حریری از بازدید فرمانده عصائب‌ اهل حق از مرز لبنان و اسرائیل انتقاد کرد

چرا ماکرون سعد حریری را به پاریس دعوت کرد؟

خبرنگار سوئیسی: احمدی‌نژاد گفت اگر ایران بودی احتمالا بالای دار بودی