بوریس جانسون با ظریف دیدار کرد

بوریس جانسون با ظریف دیدار کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به نظر می‌رسد پیگیری وضعیت نازنین زاغری-راتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی زندانی از مهم‌ترین اهداف سفر وزیر خارجه بریتانیا به ایران باشد.

آگهی

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا روز شنبه برای دیدار با مقام‌های عالی‌رتبه ایرانی از مسقط وارد تهران شد. 

 آقای جانسون در جریان این سفربا همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف، علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی و علی لاریجانی رئیس مجلس ایران دیدار و گفتگو کرد. 

خبرگزاری صدا و سیمای ایران به نقل از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گزارش کرده بود که «در دیدار عصر امروز شمخانی و جانسون، دو طرف ضمن بررسی روند‌های سیاسی و امنیتی در منطقه و ضرورت‌های مرتبط با مقابله بین المللی و همه جانبه با تهدید جهانی تروریسم، تحولات بین المللی و روابط دو جانبه بویژه مناسبات اقتصادی میان دوکشور را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار می دهند.»

دیدار با محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

بوریس جانسون، وزیر امورخارجه بریتانیا پس از دیدار با همتای ایرانی خود از «سازنده» بودن گفتگو با جواد ظریف خبر داد و اعلام کرد که در این دیدار درباره وضعیت نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی زندانی در ایران نیز گفتگوهایی انجام شده است.

تاکید بر تعهد بریتانیا نسبت به توافق هسته ای ایران (برجام) نیز از دیگر موضوعات گفتگوی بوریس جانسون و جواد ظریف بوده است.

به نظر می‌رسد پیگیری وضعیت نازنین زاغری-راتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی زندانی از مهم‌ترین اهداف سفر وزیر خارجه بریتانیا به ایران باشد.

بیشتر بخوانید: بوریس جانسون به ایران می‌رود

خانم زاغری، سوم آوریل (پانزدهم فروردین) سال ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران به همراه فرزند ۲۲ ماهه خود در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد. سپاه پاسداران مسئولیت این بازداشت را بر عهد گرفت. شعبه ۲۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاض صلواتی وی را به اتهام تلاش برای براندازی به ۵ سال زندان محکوم کرد. این حکم در دادگاه تجدید نظر تایید شد.

اظهارات آقای جانسون درباره خانم زاغری پیش از این جنجالی شده بود. وزیر خارجه دولت ترزا می درباره این شهروند کشورش گفته بود وی «تنها برای آموزش روزنامه‌نگاری» به ایران رفته بود. گفته می‌شود پس از این سخنان نازنین زاغری روز شنبه ۱۳ آبان مجددا به دادگاه فراخوانده شد و اتهاماتی تازه‌ از جمله «تبلیغ علیه نظام» به او تفهیم گردید، اتهامی که ممکن است محکومیت حبس او را تا ۱۶ سال افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: پشیمانی بوریس جانسون از اظهاراتش درباره نازنین زاغری

دیدار با علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران

وزیر خارجه بریتانیا عصر شنبه با علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، آقای شمخانی در این دیدار با انتقاد از کشورهای اروپایی و آمریکا بدلیل عدم اجرای تعهدات خود نسبت به توافق هسته ای با ایران، رفتار آمریکا را در این موضوع «فاجعه‌ای تمام عیار» خواند.

به گزارش رسانه‌های ایران، انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس و تصمیم دونالد ترامپ در برسمیت شناختن این شهر بعنوان پایتخت اسرائیل از دیگر موضوعات گفتگوی دبیر شورای امنیت ملی ایران و وزیر امور خارجه بریتانیا بوده است. آقای جانسون با اشاره به تصمیم بریتانیا در حفظ سفارت خود در تل‌آویو، اقدامات یکجانبه را مانع دستیابی به صلح میان فلسطین و اسرائیل دانست.

وی بار دیگر بر تعهد کشورش بر توافق برجام تاکید کرده و افزود: «برجام توافقی چند جانبه و بین المللی است و اجرای آن به نفع صلح جهانی خواهد بود.»

دیدار با علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران

وزیر امورخارجه بریتانیا در دیدار با علی لاریجانی ضمن ابراز تاسف از حادثه زلزله کرمانشاه و حمله تروریستی به مجلس ایران اعلام کرد که هدف وی از این سفر افزایش سطح همکاری‌های سیاسی اقتصادی و پارلمانی میان دو کشور است.

وی همچنین با اشاره به تنش روابط میان ایران و عربستان سعودی، بر لزوم حل اختلافات میان دو کشور تاکید کرده و افزود: «تنش میان ایران و عربستان به نفع هیچ کشوری نست و تنها باعث عدم ثبات در منطقه می شود.»

آقای لاریجانی نیز با تاکید بر مخالفت ایران با «لشکر کشی» به سایر کشورها، حضور نظامی آمریکا و انگلیس در کشورهایی نظیر افغانستان و عراق در سالهای گذشته را عامل مهمی در آشفتگی منطقه و گسترش تروریسم دانست و گفت: «به جای ایران هراسی، باید به آنچه در واقعیت کشورهای منطقه می‌گذرد توجه کرد.» وی همچنین افزود: «ما در مبارزه با تروریسم جدی هستیم. در عراق و سوریه به دعوت رسمی دولت‌های آن کشورها وارد مبارزه با تروریسم شدیم. ما راه حل مشکلات منطقه را سیاسی و از طریق گفت‌وگو و مذاکره می‌دانیم.» 

وزیر خارجه بریتانیا پیش از ایران در مسقط با سلطان قابوس، پادشاه عمان دیدار و گفت‌وگو کرده بود. عمان در سال‌های اخیر نقش میانجی میان ایران و کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا را بازی کرده است. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایان سفر بوریس جانسون به ایران؛ «دادگاه دوم نازنین زاغری به تعویق افتاد»

بوریس جانسون به ایران می‌رود

عذرخواهی بوریس جانسون به دلیل بیان سخنان «نادرست» دربارۀ نازنین زاغری