انسان‌تباران بیش از سه میلیون و ششصد هزار سال پیش روی درختان زندگی می‌کردند

انسان‌تباران بیش از سه میلیون و ششصد هزار سال پیش روی درختان زندگی می‌کردند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با پایان عملیات چینش استخوان‌های «کوچک پا» تخمین دیرینه شناسان از عمر این انسان تبار بیش از ۴۰۰هزار سال افزایش یافت.

آگهی

دیرین شناسان در آفریقای جنوبی بتازگی موفق شدند اجزای اسکلت سرده (گونه) منقرض شده ای از انسان تباران را در کنار یکدیگر در شکل نهایی آن بازچینی کنند. این اسکلت توسط رونالد کلارک، دیرین شناس بریتانیایی کشف شده است. بر اساس نظر آقای کلارک، قدمت این اسکلت به ۳ میلیون و ۶۷۰ هزار سال پیش باز می گردد.

اجزای این اسکلت از سال ۱۹۹۴ در غاری در نزدیکی ژوهانسبورگ کشف شد. بازسازی چیدمان اصلی اجزای این اسکلت بیست سال زمان برده است. به گفته این دیرینه شناس، به این دلیل که استخوانها بسیار شکننده بودند و برای یافتن آنها جستجو در غار انجام شده است کار تحقیق به کندی پیش رفت.

این اسکلت که صاحب آن با نام «کوچک پا» شناخته می شود کامل ترین اسکلت از یک انسان تبار با قدمت بیش از یک و نیم میلیون سال است.

با پایان عملیات چینش استخوان‌های «کوچک پا» تخمین دیرینه شناسان از عمر این انسان تبار بیش از ۴۰۰هزار سال افزایش می‌یابد. و پیش از این، «لوسی» با عمر تقریبی سه میلیون و دویست هزار سال، قدیمی ترین نمونه یک اُسترالوپیتک به شمار می‌رفت. دانشمندان معتقدند این گونه از پستانداران، منشا ما انسان‌های کنونی بوده اند.  

بررسی های انجام شده بر روی این اسکلت نشان می دهد که دستان «کوچک پا» بسیار شبیه دستان انسانهای امروزی بوده، ساق پاهای او نیز بزرگتر از ساعدهایش بوده است. آقای رون کلارک در اینباره می گوید: «اجداد ما پیش از پایین آمدن از درختان می توانستند بایستند. هنگامیکه زندگی روی درخت را ترک کردند، آنها می توانستند راه بروند.»

کاوشهای انجام شده بر روی دندانهای «کوچک پا» نشان می دهد که او زنی سی ساله بوده است. به گفته این دیرینه شناس، در آینده نزدیک بیست مقاله علمی درباره نتایج این تحقیقات منتشر خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گنجینه ای از فسیل های انسان اولیه در موزه ملی گرجستان