اتحادیه عرب: تصمیم اخیر ترامپ نقض خطرناک قوانین بین المللی است

اتحادیه عرب: تصمیم اخیر ترامپ نقض خطرناک قوانین بین المللی است
Copyright REUTERS/Mohamed Abd El Ghany
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

- نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره با شرکت همه اعضاء برگزار شد.

- نخست وزیر اسرائیل از موضع کشورهای اروپایی انتقاد کرد.

- رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و مقامات کلیسای قطبی مصر با معاون دونالد ترامپ دیدار نخواهند کرد.

اتحادیه عرب از آمریکا خواست در تصمیم خود مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل تجدیدنظر کند.

در بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره از تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا برای انتقال سفارت این کشور از تل آویو به بیت المقدس انتقاد شده است. اتحادیه عرب این تصمیم را «نقض خطرناک قوانین بین المللی» ارزیابی کرده است.

وزیران خارجه اتحادیه عرب همچنین در پایان نشست خود که با شرکت تمامی اعضاء برگزار شد از قصد خود برای مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی تصمیم واشنگتن و رد آن خبر دادند.

انتقاد اسرائیل از کشورهای اروپایی

علاوه بر اتحادیه عرب، بسیاری از کشورهای اروپایی نیز از تصمیم اخیر رئیس جمهوری آمریکا انتقاد کرده اند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در واکنش به انتقاد کشورهای اروپایی از طرح انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، سکوت پایتخت های اروپایی در قبال پرتاب راکت از نوار غزه به سوی کشورش را مورد نکوهش قرار داد.

نخست وزیر اسرائیل که روز یکشنبه در پاریس با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه دیدار خواهد کرد در بیانیه ای اظهار داشت: «از اروپا صدای محکومیت تصمیم تاریخی رئیس جمهور ترامپ به گوش می رسد اما سخنی در محکومیت پرتاب راکت به سوی اسرائیل پس از اعلام این تصمیم و دعوت به خشونت علیه ما نمی شنوم.»

بنیامین نتانیاهو قرار است پس از دیدار روز یکشنبه خود با امانوئل ماکرون با وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل ملاقات کند.

عدم ملاقات با معاون ترامپ در سفر به خاورمیانه

همزمان با این تحولات ریاض مالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین روز شنبه تاکید کرد که محمود عباس، رئیس این تشکیلات با مایک پنس، معاون رئیس جمهوری امریکا در جریان سفر ماه جاری وی به خاورمیانه دیدار نخواهد کرد.

علاوه بر محمود عباس، کلیسای قبطی مصر نیز در اعتراض به تصمیم واشنگتن در مورد بیت المقدس با ملاقات مقامات این کلیسا با معاون رئیس جمهوری آمریکا مخالفت کرده است.

کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا تاکنون به لغو دیدار محمود عباس با مایک پنس واکنشی نسان نداده اند. به گفته مقامات فلسطینی معاون رئیس جمهوری آمریکا قرار بود روز ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کند.

تلاش برای تغییر موضع واشنگتن

رجب طیب اردوغان و امانوئل ماکرون، روسای جمهور ترکیه و فرانسه روز شنبه در گفتگویی تلفنی توافق کردند «تلاشی مشترک» برای تغییر موضع آمریکا در مورد بیت المقدس انجام دهند.

به گفته منبعی در کاخ ریاست جمهوری ترکیه دو طرف در این تماس تلفنی تصمیم دونالد ترامپ را برای منطقه «نگران کننده» ارزیابی کردند.

رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه علاوه بر همتای فرانسوی خود با روسای جمهور آذربایجان، قزاقستان و لبنان نیز گفتگو کرد. رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ در مورد به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل از برگزاری اجلاس اضطراری سازمان کنفرانس اسلامی در کشورش خبر داده بود. این اجلاس قرار است روز چهارشنبه ۱۳ دسامبر (۲۲ آذر) در استانبول برگزار شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پادشاه عربستان: دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی غیرقابل قبول است

تظاهرات اعتراضی در بروکسل علیه تصمیم ترامپ درباره بیت المقدس

راهپیمایی «روز خشم» مسلمانان؛ دو فلسطینی در غزه کشته شدند